Rinne 16.02.2015 21:03
Mørket var faldt på, da Eric fandt ud af, at han var faret vild. Han havde ikke været i Hovedstaden længe, kun i tre dage, og der havde han ikke bevæget sig ud fra sit værelse på kroen. Heldet havde tilsmilet ham, da han mødte en familie af flygtninge på vejen. De havde haft penge nok, men de penge kunne ikke redde den yngste søn, der var blevet syg. Eric havde lavet en urteblanding, der havde hjulpet den unge dreng. I bytte havde han fået penge, og det var derfor han havde råd til at bo på en kro.Efter tre dage, blev Eric nødt til at gå ud fra sit sikre værelse; han blev nødt til at lede efter sin bror, og han tænkte at det bedste sted at starte, var nationens Hovedstand. Men Eric havde aldrig været i en by så stor, og det varede ikke længe, før han blev væk i det virvar af gader.
Han var kommet til et sted, hvor vejen gik i to. Begge sider så lige skumle ud, og de var begge henlagt i tusmørke, da der ikke brændte gadelys. En kvinde stod i døren til et hus, og spejdede ud i mørket. 'Hvad så skatter. Skal du have en tur i lagnet? Det vil ikke koster så for dig,' sagde hun, og trådte et skridt ud på gaden.
Erics spærrede øjnene op, og hastede ned ad den modsatte gade, uden at sige noget.
Han gik med hovedet bøjet, og prøvede at gøre sig så lille som mulig, for ikke at tiltrække mere opmærksomhed. Problemet ved dette var dog, at han ikke kunne se. Han var ikke nået langt ned ad gaden, før han stødte ind i en, der var væsentligt større end ham selv.
Med et grynt snublede han tilbage, og rettede på sin hætte. Foran ham stod en stor mand, både i højde og brede, og stirrede ned på Eric. Han havde en grumt udseende kniv, der hang i hans bælte, og der var et mindst ligeså grumt smil på hans ansigt.
'Se dig dog for, din lille lort,' sagde han truende, og trådte et skridt frem mod Eric, der igen tumlede tilbage.
'U-undsk ...' prøvede han at sige, før manden afbrød ham.
'Jeg synes, at jeg har brug for lidt erstatning, for du har jo ødelagt min aften. Hvad siger I, drenge?' Til Erics frygt, dukkede en gruppe mindst ligeså skræmmende mænd op bag den første mand.

Krystallandet