Det er rigtig spændende at følge med i diskussionen her. Jeg må tilstå, at det varmer hjertet en smule, at ret mange af jer faktisk bruger færdighedspointene, og det ikke bare er et "gammel levn" for alle.
Jeg kunne stadig rigtig godt tænke mig at optimere systemet, hvis vi ikke skiller os af med det, og derfor er jeres forslag meget værdsatte. En ændring vil naturligvis igen komme op til afstemning, så vi ikke bare tvinger en beslutning ned over hovederne på jer.
Jeg prøver her at opsummere mine tanker omkring det, der er forslået.
Hvad er godt/dårligt ved færdighedspoints?
Ud fra hvad I har skrevet, er mange glade for at det tvinger til at prioritere hvad en karakter er god og dårlig til.
Det giver et nemt overblik og er hurtigt at læse i en profil, frem for at skulle finde det i teksten.
Det skaber dog en del forvirring i forhold til karakterers racer og alder, som gør, at det virker mystisk at bruge præcis den samme skala for alle, og bidrager til forvirring.
Karakterer kan ikke sammenlignes 1-til-1.
Hvorfor jeg ikke synes vi skal begynde at bruge race-modifiers
Et af målene med helt at fjerne færdighedspoint var at simplificere. Færdighedspoint er i forvejen en af de ting, der er vanskeligst for nye brugere, og jeg tror ikke at det vil gøre systemet nemmere at forstå, hvis man også skal have modifiers med i betragtningen.
Samtidig gør det også det hele en anelse for matematisk og bidrager til tendensen med, at man gerne vil sammenligne karakterer direkte med hinanden - hvilket jeg synes er problematisk.
En ting på KL jeg også er rigtig glad for er, at man kan lave atypiske karakterer for racen. Hvis vi begynder at putte modifiers på andet end fysisk styrke, så er vi med til at spore karakakterer af specifikke racer i en specifik retning.
Hvorfor jeg synes at tekstrepræsentationen frem for tal er en god idé
En ordning, som er blevet forslået både i tråden og på discordmødet er at lave en tekst i stedet for tal. Selv ville jeg foreslå noget ala:
Elendig
Under Middel
Middel
Over Middel
Exceptionel
Jeg tror, at hvis vi tager tal helt ud af billedet, vil det også være med til at modvirke tendensen til at man forsøger at sammenligne karakterer 1-til-1, mens vi bibeholder funktionaliteten med, at man netop kan bruge det til at give et hurtigt overblik over hvor karakterens styrker og svagheder ligger.
Det er også simpelt at forstå. Jeg har set rigtig mange gange, at folk opfatter forskelligt hvad f.eks. tallet "3" eller "6" i den nuværende skala egentlig står for. Med ordene er der ikke rigtig nogen tvivl.
Samtidig vil vi systemmæssigt kunne lave nogle krav i forhold til, hvor mange færdigheder, man kunne angive som "exceptionelle" - og man kunne hæve disse krav i forhold til karakterens alder, hvis vi ønsker at have det med.
Jeg ville gå helt væk fra tal og ikke oversætte teksten til tal "bagved". Ud over systemmæssige begrænsinger ville jeg også kræve, at "over middel" færdigheder var en del af karakterbaggrunden.
Der er ud over ovenstående også nogle overvejelser for, om de forskellige færdigheder vi har lige pt. er passende, og om de i så fald skal skiftes ud, reduceres el.lign. Men det synes jeg er en helt anden diskussion.
Angående evner er jeg umiddelbart meget enig i stadig at afskaffe chakra og kontrol til fordel for beskrivelser.