Forums til de forskellige grupper

Helli

Helli

Grovgoplen

9810
karakterer

Helli 05.10.2020 11:31
Jeg ved rigtig mange bruger discord til plotting og lignende, men jeg føler lidt at vi mangler en lidt mere elegant løsning på at plotte i de større grupper (og sågar adelsfamilier), som ikke bare er over PBs, og gør at alle der er på siden (selvom dem uden discord) ikke bliver udelukket.

Mit forslag til det her, er umiddelbart en form for dedikeret forums til grupperne, hvor man kunne få lov til at snakke internt om hvad man ønsker, mulige opgaver, eller de opgaver folk sender ud.
Det kunne også gøre det nemmere at søge plots internt i grupperne, bl.a. hvis man som Lysets Kriger gerne vil ud og redde nogle folk, men gerne sammen med en anden. Så ville man kunne søge interesseret derinde, uden at spamme Opslagstavlen med lidt mere løse ting.

Umiddelbart tænker jeg alle de store grupper ville kunne have det, med plads til at folks familier og lignende også kunne få det (for nogle af de fyrstefamilier er ved at blive en aneeeelse store)

Hvis andre har en anden løsning, vil jeg dog også vældig gerne høre det :3

Fia

Fia

The Sweet Stressed One

1612
karakterer

Fia 05.10.2020 11:52
Det lyder spændende, selvom jeg ikke helt ved hvad for noget plotting der er i tankerne ^^

Mig: Du sidder forkert. Ret dig op og træk skuldrene tilbage. Husk at tage pauser og stræk ud.

Også mig: Ligger halvt på en sækkepude og gulvet og med skuldrene op til ørene i flere timer uden at strække ud.
Fnuggie

Fnuggie

Lord of Fluff

3108
karakterer

Fnuggie 05.10.2020 11:58
Genial ide! Selvom muligheden for at lave en gruppe på discord også ville være en mulighed til grupperne. Der kunne den øverste sf familierne eller lederne oprette en server og få inviteret de andre med i. Det kunnen være en mulighed, for ellers tror jeg det bliver et for stort arbejde hvis andre ikke skal kunne se forummet, eller noget i den stil. Med mindre du tænker et Forum inde under offgame?
Hope

Hope

Im lost! but lets go that way!

1023
karakterer

Hope 05.10.2020 12:01
Min første tanke var: Hvad så hvis en uden for disse grupper, vil passe perfekt til den søgte plot/historie/event. etc.

Men altid fedt at samle ting sådan folk kan debattere og planlægge! We shall have order!

Måske både gør det her og på discord? Da ikke alle brude discord - eller huske det findes (Should remember to open it myself.).
Have hope, have faith, and smile, the world isn't against you, it loves you.
Helli

Helli

Grovgoplen

9810
karakterer

Helli 05.10.2020 12:08
Fia - Det kommer meget an på hvad der er brug for, men det er mere for at åbne en tovejskommunikation for grupperne, i stedet for at der blot kommer information oppe fra oven. Jeg tænker især de brugerstyrerede grupper ville finde det interessant. Både for lederne, men også for at dem under kunne have noget at sige i det

Fnuggie - Den nemme løsning ville nemlig være bare at oprette på discord, men som sagt. JO mere vi kan have af tingene på KL, jo bedre er det for at det er ikke forventet at man skal have discord for at følge med.
Og jeg tænkte egentlig bare forums under offgame, hvis det var det nemmeste (kommer an på hvor meget der skal lægges i det). Om de er private eller ej, er jeg sådan set lidt ligeglad, for de fleste har alligevel folk i flere af de officielle grupper.

Hope - Det ville selvfølgelig være afhjulpet hvis foraerne ikke er lukket, men at man kan gå ind og læse med. Ellers tænker jeg at hvis folk gerne vil have nogen med udenfor grupperne (til at kidnappe, stjæle fra, eller hvad der ellers kunne være), så er der jo altid mulighed for at søge efter det udenfor.
Jeg ville dog foretrække ikke at have det to steder, bare for ikke at gøre det super forvirrende, hvis folk kun følger med det ene sted xD

Dragonflower

Dragonflower

Drama Llama

3294
karakterer

Dragonflower 05.10.2020 12:42
Jeg er kæmpe fan af forslaget! Jo mere vi kan få samlet på siden, frem forbi gemte, private discord grupper jo bedre! 

I forhold til privat eller ej, så tænker jeg de skal være offentlige, og så kan man markere dem, hvor man gerne der folk udenfor grupperingen ikke kommentere? (så er der åbenhed men man kan også få lov at diskutere ting internt uden alle blander sig).
Det skal gøre ondt, før det gør plot!
Xenwia

Xenwia

Pro karakter-stalker

1676
karakterer

Xenwia 05.10.2020 12:55
Super forslag!
Jeg er enig med Flows ide, at det laves så alle kan læse med, da men at det som udgangspunkt kun er gruppe medlemer, som kan kommentere. Det gør det også væsenligt nemmere at følge med i, hvad der sker i de forskellige grupperinger, uden man behøver blive medlem af dem - måske det endda også kan lokke nogle til at melde sig til grupperne, fordi de har et bedre indblik i hvad de kræver? 

~ Husk at synd, så Jesus ikke døde forgæves ~
Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2333
karakterer

Venus 05.10.2020 13:07
Min første tanke var, at jeg blev lidt bekymret for, om det ville opfordre til klike opdeling? Så er klart mest med på det flow siger med at lade grupperne være åbne, så alle kan følge med. Måske man kunne lave det ssamme som med med åbne tråde, hvor et opslag i gruppen er åben for læsning, men lukket for svar hvis mman ikke er medlem, med mindre den er markeret som åben?

Grupperne kunne laves i et underforum til opslagstavlen (altså noget i retning af Opslagstavlen > Gruppespecifikke opslag > [Underforum for en gruppe]), da tråede som det blev nævn et sted egentlig passer fint på opslagstavlen, men kunne spamme den til.

Det sagt, synes jeg egentlig ikke, der sker voldsomt meget på opslagstavlen og ville have det fint med, folk bare brugte den direkte.

Og jeg er stadig lidt bekymret for at opsætningen opfordrer til klikedannelse.
Dragonflower

Dragonflower

Drama Llama

3294
karakterer

Dragonflower 05.10.2020 14:10
Venus skrev:
Min første tanke var, at jeg blev lidt bekymret for, om det ville opfordre til klike opdeling? Så er klart mest med på det flow siger med at lade grupperne være åbne, så alle kan følge med. Måske man kunne lave det ssamme som med med åbne tråde, hvor et opslag i gruppen er åben for læsning, men lukket for svar hvis mman ikke er medlem, med mindre den er markeret som åben?

Grupperne kunne laves i et underforum til opslagstavlen (altså noget i retning af Opslagstavlen > Gruppespecifikke opslag > [Underforum for en gruppe]), da tråede som det blev nævn et sted egentlig passer fint på opslagstavlen, men kunne spamme den til.

Det sagt, synes jeg egentlig ikke, der sker voldsomt meget på opslagstavlen og ville have det fint med, folk bare brugte den direkte.

Og jeg er stadig lidt bekymret for at opsætningen opfordrer til klikedannelse.

I forhold til klike dannelse så tror jeg faktisk dette vil gøre det stik modsatte! Vi har masser af kliker på siden i forvejen, men det her kunne skabe mere fællesskab indenfor de ingame grupper der eksisterer, UDEN der skal en stor admin indsats til i form af en blottråd eller pms. 

Jeg mener dog ikke det skulle lave notifikationer. Det vedkommer virkelig ikke hele siden hvis jeg, f. Eks. I Arys familie forum vil uddelegere nogle opgaver til børnene og koordinere en familie tråd, men hvis Folke er særligt interesserede, skulle de da være velkomne til at læse det. 

I min optik skulle forummet bruges til koordinering og ideer, og når man så er kommet frem til noget, kan der laves et opslag på opslagstavlen hvis det er nødvendigt. 
Que

Que

Et væsen af mange lyde!

3721
karakterer

Que 05.10.2020 14:43
I forhold til det med kliker, ville jeg personlig også mene der allerede er kliker oo Jeg har da i hvert fald min egen lille "klike". Det er helt naturligt at man kan bedre med nogen end man kan med andre, og det kan jeg ikke se hvorfor der skal være noget galt i. Ville også mene der er andre "kliker" men det er igen min personlige mening. 

Bare fordi jeg har nogle jeg bedre kan med end andre, betyder det jo ikke at man ikke kan have tråde med andre. Der er det jo karakteren man skriver med, og ikke personen bag karakteren. ^^' 

Shhh, tænk hvis mor så med!

TheEvilQueen

863
karakterer

TheEvilQueen 05.10.2020 14:51
Jeg synes det er en god idé, hvis det er åbent for alle, og alle kan svare i trådene. Også selvom de ikke er en del af gruppen. For det kan jo være at nogen udefra har en fed idé?

Når det kommer til kliker, så er der helt sikkert sådan nogle herinde, men sådan er det jo altid. Der er altid nogen man klinger bedre med end andre. Når det er sagt, så synes jeg det er positivt, at planlægning af plots til grupperne kommer ud i det åbne, så alle kan følge med, i stedet for de foregår på "hemmelige" discordservere :)

Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2333
karakterer

Venus 05.10.2020 15:27
Que skrev:
I forhold til det med kliker, ville jeg personlig også mene der allerede er kliker oo Jeg har da i hvert fald min egen lille "klike". Det er helt naturligt at man kan bedre med nogen end man kan med andre, og det kan jeg ikke se hvorfor der skal være noget galt i. Ville også mene der er andre "kliker" men det er igen min personlige mening. 

Bare fordi jeg har nogle jeg bedre kan med end andre, betyder det jo ikke at man ikke kan have tråde med andre. Der er det jo karakteren man skriver med, og ikke personen bag karakteren. ^^' 

Helt enig i der ikke er noget galt i at have folk, man kan bedre med! Med kliker mente jeg en gruppe, der er isoleret/ikke lukker andre ind. Håber det giver bedre mening :)

Chilitoke

184
karakterer

Chilitoke 05.10.2020 15:59
Har vi i dag mulighed for at en karakter og som følge deraf en bruger kan være noteret for at være medlem af mere end en gruppe?

Hvis en karakter ikke kan være medlem af mere end en gruppe, så bliver vi nemlig meget begrænset i vores design rum.
I.e. Hvis jeg er en spion for mørket men er gemt i lyset hær, så er det lidt noget hø hvis jeg kun kan 'være med' et af stederne.

Alternativt skal der ikke være noget teknisk der gør at man ikke kan poste eller læse de enkelte gruppe forumer, men derimod folks gode opførsel.

Forslag til placering og organisering:

Offgame<Forum> ->
1- Plots<Forum> ->
2-- Grupperinger(Ny)<Forum> ->
3--- (fx Lysetkrigere)(Ny) <Forum> ->
4---- Om gruppen(stiky)(Post)
4---- Opslag om plot 1 (Post) 
4---- Opslag om plot 2 (Post)
4---- Internt gruppe Forum <Forum> ->
5----- Internt opsalg 1 (post)
5----- internt opslag 2 (post)

- indikerer dybde fra offgame Forum.

Ideen med denne opdeling er at:
* Det ikke ligger et sted hvor man får notifikationer hver gang der sker noget.
* Der ligger en post der forklare hvem og hvad gruppen er og hvilken type spil de ønsker at få ind og give ud. Denne post indeholder måske også en template for hvordan plotforslag og søgninger skal laves for lige netop den her gruppe.
* Der er en post med liste over hvem der er i gruppen.
* Der er et internt forum til ting som eksterne ikke helt har brug for som fx tidslinjer eller brainstorms.

En ting der dog skal tages op uanset organisering er antallet af grupper.
Hurtigt overslag siger at vi idag har omkring 9 -15 af denne type grupper.
Jeg vil dog opfodre til at vi tager snakke om hvilke grupper i anden tråd, da jeg forventer at det bliver en debat med lidt flere følelser indblandet.

Dog viser antallet af grupper at det kan blive en udfordring af lave community mangement på.
Vi har pt 1 administrator og 2 moderatorer.
Til hele siden.

Jeg vil derfor forslå at der laves en offgame rolle kaldet 'Gruppe koordinator'
Denne person har til ansvar for at ryde op på gruppe forummet, fx, tilføje folk til gruppen, opdatere medlemslister, slette gamle plots og minde folk om hvilke plots gruppen handler om.
Denne person er også bindeled mellem gruppen og adminstaben, så der er en officiel vej for disse spillere startede plots til at blive mere integrerede, uden at 10 forskellige personer spammer amdinstaben med en PM.
Denne person er nødvendigvis ikke den samme som den bruger der ejer karakteren der er leder for gruppen.
Det er dog et krav at en sådan person findes for at en gruppe kan oprettes som en gruppe med tilhørende forum.

Tanken er at vi kan aflaste moderatorer og gør det tydeligt hvem der har ansvar for at der 'sker' noget i grupperne

Ligeledes tænker jeg også vi ikke skal være bange for midlertidige gruppe som opstår i forbindelse med store plots og kun er relevante i et år eller to.

PS:
Vedr. klikke dannelse så er det her et fremragende initiative til at modarbjede det eller sætte et spotlight på det så det kan nedkæmpes.
Grace

Grace

#OldAndGrumpy

2269
karakterer

Grace 05.10.2020 19:09
Bifalder Tokes forslag!

Af symmetri-grunde kunne der være et Arkiv for hver gruppe på niveau med det interne forum:

------------------------------------------------
Forslag til placering og organisering:

Offgame<Forum> ->
1- Plots<Forum> ->
2-- Grupperinger(Ny)<Forum> ->
3--- (fx Lysetkrigere)(Ny) <Forum> ->
4---- Om gruppen(stiky)(Post)
4---- Opslag om plot 1 (Post)
4---- Opslag om plot 2 (Post)
4---- Internt gruppe Forum <Forum> ->
5----- Internt opsalg 1 (post)
5----- internt opslag 2 (post)

4---- Plotarkiv <Forum> ->
----------------------------------------------

Et arkiv ville adskille igangværende/nutidigt fra det fortidige uden at dette var helt fjernet.
It’s not about whether you win or lose.

Sometimes it’s about how many pages you add to the rulebook.
Fnuggie

Fnuggie

Lord of Fluff

3108
karakterer

Fnuggie 05.10.2020 23:09
Jeg må sige at jeg er fan af Tokes forslag.

Samtidig vil jeg sige at der er EKSTREM stor klikke dannelse på kl, og der er op ril flere her i blandt mig der overhovedet overvejede/overvejer at stoppe/komme tilbage. Det er et stort problem, især når man vil være så åben som mulig og det kun er de nyetilkommende der lige gider at have en tråd, ud over sine faste tråde partnere. Forhåbentlig ville Toke’s forslag sætte en stopper for dette, og give mere spille glæde. For tit overvejer jeg overhovedet at skrive i chatten i stedet for bare at lurer en hel dag.
IsolynHunter

IsolynHunter

170
karakter

IsolynHunter 06.10.2020 19:54
*Hopper ind*

Jeg ville også bare lige sige at jeg er sygt meget fan af ideen om forums til de forskellige grupper!! Det kunne måske også hjælpe til mere åbenhed?

Hvordan skal vi gå videre med problemet angående klikedannelse? Synes i hvert fald det ville være synd at lade emnet ligge, nu hvor det er blevet sagt højt.
Helli

Helli

Grovgoplen

9810
karakterer

Helli 06.10.2020 21:30
Jeg kan rigtig godt lide Chilitokes forslag, og dermed at Grace foreslår at der er mulighed for at arkivere emnerne så de ikke helt forsvinder, da det bestemt ville være at foretrække. Det jeg er især er vild med, er de såkaldte ”gruppe koordinatorer”.
Derudover kan jeg godt lide at alting er åbent for at man kan læse det, men derimod at man kun kan skrive derinde hvis man er medlem af gruppen. Selvfølgelig udelukker det nogen, men hvis det er noget man meget gerne vil være med i, så kan man eventuelt hive fat i en af de involverede.
Notifikationer er klart også noget man blot ville kunne slå til hvis det er, men hvor det konkret ligger, kommer også an på hvordan notifkationssystemet selvfølgelig er sat op, da jeg ellers godt ville kunne lide at det lå under Opslagstavlen, men det er nok noget vi så lige skal have Krys ind over så, når hun kommer hjem fra ferie xD

Jeg mener også at det vil hjælpe med at modarbejde den såkaldte klikke dannelse, som jeg kan høre nogle mener vi døjer lidt for meget med. Det her kommer ikke til at kunne afhjælpe det hele, men hvis I gerne vil have vi tager en snak om det, så vil jeg foreslå at I opretter et emne et sted under Fejl & Forslag, så vi ikke blander de to emner sammen. Bare så vi kan åbne debatten, og måske afhjælpe, hvor det kunne være nødvendigt :3

Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2333
karakterer

Venus 07.10.2020 10:05
Jeg kan lide konceptet.

Jeg tror 5. niveau er at overkomplicerer, og det ville være nok at gøre forskel med fastgjorte opslag og løse opslag. Hvis det viser sig ikke at være nok, kan vi altid udvide.
Dragonflower

Dragonflower

Drama Llama

3294
karakterer

Dragonflower 07.10.2020 11:21
Personligt mener jeg 5. niv. er vigtigt, da jeg tror det bliver mere forvirrende at have gruppens interne snakke liggende sammen med plot-opslagene.

Man kan selvfølgelig gøre alle plot-opslag sticky, og så have det sammen, hvilket jeg også tror kunne virke, men for mig ville den klare linje/adskillelse mellem plot og intern diskussion være vigtig.

At holde dem adskilt gør også man kan følge forummet hvor der kommer plot, men ikke behøver få en notifikation hver gang der starter en intern diskussion.
Det gør det også tydeligt hvor de der ikke er medlem af gruppen må skrive og komme med indput, og åbner for muligheden for, at folk udenfor gruppen nemmere kan oprette plotoplæg TIL gruppen (hvis f.eks. en tyvebande gerne vil låne et par byvagter til en tråd, kan de lave et oplæg på byvagtens plot-forum), uden at man skal til at have fat i gruppelederen eller en moderator, for at gøre den sticky.

Det er selvfølgelig også det store spørgsmål om hvor meget det vil blive brugt. Hvis der ligger et plot-opslag og en intern diskussion, vil et underforum nok være overkill.

Chilitoke

184
karakterer

Chilitoke 07.10.2020 11:27
Arkivet er en fremragende ide.
Det gør især at det er mindre 'farligt' at tage beslutningen om at kalde noget for gammelt. Da det nu kan genetableres om nødvendigt.

Jeg er ikke ikker på hvad der menes med at det interne niveau overkomplicerer.
Ved at adskille internt og offentlig opslag, er der en mindre mængde af post man skal forholde sig til ad gangen.

Det er muligt at følge fx offentlige opslag hvis man er interesert i plots rettet mod en gruppe, men ikke ønsker notifikationer om deres interne snak.

Det er også vigtigt at understrege af det interne forum ikke er til plots gruppens medlemmer imellem, disse ligger stadig i den åbne del.
Det er til ting som 'Hvor mange delinger har vi i byvagten', 'Hvad er Elvernes nationalsang', 'Forsøg på at tegne Alrys familietræ, 'Kage ordning til elverådet?', 'Ny gruppekoordinator', 'Udkast til ny gruppebeskrivelse'.

Ting der ikke kræver andres indput fordi det handler om hvad gruppen er eller hvordan den køres.

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu: Mong, Tatti, Helli , Lorgath
Lige nu: 4 | I dag: 12