”
Jeg har den!”, lød en hæs og mørk stemme kort forinden, at den knirkende port gik op med et brag. Dernæst fulgte et fjoget grin og et; ”
det må De undskylde! Jeg er stærkere, end jeg ser ud – åbenbart”.
Frem trådte en ung mand; hans hår ligeså sort som Rennys eget, hans hud gyldenbrun og gemt væk under smukke, flagrende klæder, der lod alle og enhver vide, at dette var en mand med et hvis økonomisk råderum. Hans øjne var lysere end storesøsterens, men var indbefattet af samme konstante varme og spøgefuldhed; som kendte han alene til en af universets hemmeligheder.
”
Det er mig, der er Harami. Cal sagde – jeg mener Renny! – at De vidste, hvem jeg var!”, skyndte den kønne mand at præsentere sig, hvorefter han straks smed sin hånd frem imod Eadgar. ”
Vi er vanvittig beæret over, at De vil gøre os selskab til frokosten. Bare følg med mig, så skal jeg nok få Dem sikkert dertil –”, lo Harami hastigt, hvorefter han lukkede porten forsvarligt bag Edgar. ”
Der er jo efterhånden en del børn til Gandir-navnet, og de kan få selv den største kriger til at løbe skrigende herfra. Nu hvor jeg lige tænker over det, ja, hvad er der så – ved alle Guderne, så runder vi vist efterhånden de sytten børn! Ja, så De kan jo næsten selv regne ud, at der sker en hel del herhjemme!”
Harami førte Edgar igennem de alskens smukt dekorerede gange og ikke mindst den frodige have, der lå placeret i palæets midte, hvorfra man kunne så op til de mange etagers tykke gelændere og hvor solens stråler uhindret skød ned til jordbunden. På intet tidspunkt stod Haramis mund stille; han talte i et væk om arkitekturen, restorationer og hvorhenne de forskellige familieenheder bosatte sig. Dette foregik til lyden af legende børn, der dog ikke umiddelbart lod sig se nogle steder; irettesættende råb og sprudlende latter; blide kommandoer, der bad usynlige skikkelser om hjælp til madlavning og borddækningen.
”
Der er aldrig stille herinde!”, lo Harami muntert, i det han klappede Eadgar hårdt på skulderen og dernæst førte ham ind i et kæmpemæssigt, overbefolket køkken.
At det store køkken var befolket var en mildest talt en underdrivelse; på alskens frie pladser sad pludrende småbørn, hvortil fem kvinder – Harari inklusiv – stod og lavede mad, alt imens de tilså børnene ud af øjenkrogen. Der var et virvar af snak og farver, for Gandir-familien klædte sig alle i smukke, farverige gevandter, der flagrede når de sprang rundt på hælen, for at imødekomme kaosset der unægtelig fulgte, når børn indfandt sig i køkkenet.
I det Eadgar og Harami trådte ind i køkkenet, så samtlige kvinder og børn op på dem. Dernæst fulgte forskellige hilsner, der alle var sagt med oprigtig venlighed og iver. En ældre kvinde – ligeså hvid som Renny selv – trådte hastigt væk fra kødgryderne, og alt imens hun aflagde afstanden til Eadgar, tørrede hun sine hænder af i sit forklæde. ”
Jeg er Oters”, hilste kvinden storsmilende, i det hun dernæst rakte sin hånd frem mod Eadgar. Efter hende fulgte de øvrige fire kvinder der alle præsenterede sig, og i lang tid lod de ikke Eadgar gå. Alskens høflige spørgsmål blev stillet;
var Eadgar ved godt mod? Ville han have et glas forfriskende lemonade? Ville han have en fremvisning?
Harami lo stille, i det kvinderne omsider vendte tilbage til madlavningen. Han nikkede dernæst mod gangen igen. ”
Lad os finde Cal. Hun er sikkert i træningshallen”, fortalte han. ”
Drengene og hende gik derind i går aftes, og er vist ikke kommet ud siden. Du ved, efter du fortalte hende om rygtet – jeg har aldrig set hende så – ja, bange før! Renny råber normalt ikke, og da slet ikke af os, men i går – altså, lad os bare sige, at det blev lidt grimt”. Harami skævede til Eadgar, som hans smil svandt en smule ind, hvorefter han trak lidt på den ene skulder. ”
Bahir – vores far – har dog forstærket sikkerheden rundt omkring huset. Ingen forlader det uden eskorte heller. Så længe folk bliver hjemme, så er jeg sikker på, at der ikke sker noget – og hey, hellere være på den sikre side! Måske er det jo bare pure opspind! Nå, nu er vi her”, konstaterede Harami – stadig smilende – hvorefter de begge trådte ind i en stor, næsten tom hal, så man bort fra de prustende, svedende individer der optog det.
Renny stod placeret op af murstensvæggen, hendes mørkebrune øjne rettet mod de to unge drenge, der kæmpede foran hende. Hendes arme – hvis skjorteærmer var smørret op til over albuen – lå foldet under hendes barm, og det var tydeligt, at Renny var træt. Mørke rande lå tungt under hendes øjne, og hendes ellers hvide kinder var let røde af udmattelse. Det var dog som om, at det forsvandt som dug fra solen, i det Renny omsider bed mærke i Eadgars skikkelse. Hendes ansigt lyste op i et smil, hvorefter hun skubbede sig selv fri af muren og aflagde afstanden til dem. Den hvide skjorte klæbede sig til hendes tynde mave, men Renny lagde ufortrødent armene omkring den yngre mand i et varmt kram.
”
Jeg må uden tvivl lugte af Mørket til, for vi har været i gang hele natten – jeg ville dog lige hilse ordentligt”, brummede hun mod Eadgars øre, hvorefter hun slap ham storsmilende.
Bag hende trådte en bredskuldret og mørkhudet mand frem. ”Bahir”, hilste han varmt, i det han rakte sin hånd frem. ”
Det er en glæde for os, at De vil gøre os selskab i dag. Vi kan ikke takke Dem nok, unge mand. Hvad De gjorde for os, ved at fortælle Cal her om rygtet, ja, det kan vi aldrig gøre op for Dem. Jeg ville have tilbudt en af mine ugifte døtre, men nu er De jo Forkynder af Lyset, så det går jo ikke, kan jeg regne ud”, spøgte Bahir, hvilket fik de omkringværende mænd til at le stille – dog ikke af Eadgar, men af Bahirs frækhed. ”
Hvis De dog skulle ændre mening, så har jeg Saharia og Renny tilbage.”