Det skulle dog vise sig at han kunne slå to fluer med et smæk, idet at han stødte på tjeneren i en af de mindre stuer Arys palæet husede, godt igang med at støve nogle af de gamle møbler af.
Så snart han var indenfor syns- og hørevidde af andre, satte Aldamar selvfølgelig farten ned, en fyrstesøn skyndte sig sjældent igennem disse gange, og han rømmede sig en anelse for at få den yngre tjenestemand til at vende sig omkring.
"Ah, Deres Højhed... det var et kort visit?" kom det en anelse undersøgende fra den mørkhårede mand, der dog formåede kun at udvise en passende mængde nysgerrighed, som fik Aldamar til at vifte en anelse affejende med hånden "Han er her stadigvæk, men han havde næppe brug for hjælp til sit eget bad" åhh hvor han hadede at lyve, men lige i det her tilfælde, var det principper der var værd at gå på kompromi med. "Og nu hvor at jeg fandt dig, Backer, kan du så ikke sige til køkkenet at der er en ekstra gæst med til aftensmad, her til aften? Eventuelt tænd pejsen i den her stue, så vi kan sidde her førhen aftensmaden finder sted - det ville være passende" tjeneren nikkede, et venligt smil om læberne. "... jeg vil skyde på at du har en time førhen at han er færdig med sit bad. Imens, har jeg et ærinde at tage mig af"
Endnu en løgn - den her gang en hvid en af slagsen - som bandt knuder på Aldamar's tunge, men han forventede ikke at nogle af tjenestefolkene skulle have fat i ham lige foreløbig. Aldamar's ærinde indikerede at han var på sit eget værelse... sådan plejede det i hvert fald at være.
Med et lille buk modtog Backer ordren, og Aldamar vente omkring, for at begive sig tilbage.
Med et dæmpet klik gik døren til gæsteværelset endnu engang op, og Aldamar smøgte sig ind og lukkede den hurtigt bagved sig igen, et lille smil som følge af at træde væk fra sin almindelige og lettere reserverede mimik, og i stedet træde ind her. Der duftede af lavendel helt herinde, selvom døren til baderummet var lukket. Aldamar åbnede og hængte vesten han almindeligvis gik rundt med på knagen - silken havde ikke godt af fugt - førhen at han med et stille smil bevægede sig tilbage til Fabian. "Er du stadigvæk herude?" kom det en anelse lavmælt fra ham, og han åbnede den anden dør, mørke øjne søgende efter hans skikkelse. Forhåbentlig lidt bedre tilpas end da han forlod ham.

Krystallandet