Afstemning: Stor ændring i forhold til færdighedspoints

Skal vi gennemføre nedenstående forslag og fjerne færdighedspoint fra profilerne?

Ja, jeg synes at færdighedspoint skal fjernes
27%
Nej, jeg vil gerne beholde færdighedspoints, som de er
40%
Andet - jeg skriver en kommentar i tråden
33%
Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2333
karakterer

Venus 26.05.2020 13:04
Jeg ved ærligt talt heller ikke, hvor relevant det er :) Jeg kom bare til at tænke på, at hvis jeg nu ville lave Henrik (en af mine npc'er), som bare er overmenneskelig stærk som evne, så ville jeg tænke, at høj i styrke ville være misvisende. Men som du siger, må man også forvente at folk skimmer evner og ellers kan man jo altid snakke om det.
Hobbit

Hobbit

7597
karakterer

Hobbit 26.05.2020 14:14
Min holdning til nuværende system:
Uden det bliver en historie om, dengang jeg var ny, ung og spændstig, så husker jeg at det fik mig til at tænke mere over min karakters færdigheder, end det har været tilfældet på andre sider i mit rollespilsliv. Begrænsningen af point fik mig til at gå fra en ”max’er” til en mere genovervejet stilling til min karakters færdigheder. Det skal de havde stor ros for.
Jeg har inde på KL aldrig brugt færdighedspointene som en direkte sammenligningsmodel, men som noget til at hjælpe mig med at danne en karakter i helhed, og kun hurtigt tjekke for at have et overblik over andres, såvel som mine egne karakterer. (Når man nærmer sig de 40 karakterer, har man brug for hurtigt at kan sige NÅ JA han er svag som en harekilling). I min optik kan karakterer ikke sammenlignes på den måde, pga. flere faktorer som race, alder, opvækst og des lige.
Jeg kan bedst lide taktikken: Snak med din trådpartner!

Forslag 1: Fjernelse af Færdighedspoint
Min Mening: Nej
Hvorfor: Jeg synes det ville være ubeskrivelig synd, taget i betragtning hvor glad jeg er for systemet og hvordan det hjælper mig til at danne et helhedsbillede af min karakters styrker og svagheder. Bruger også færdighedspointene til gradvis forbedring af mine karakterer. Har mange unge fra 15-18 år, der ikke har 50 point fordelt, men som jeg in-game træner og bruger dermed et up i point når de er blevet bedre – Elsker jeg kan det!

Forslag 2: Race modifiers (+1, +2, +3)
Min mening: Nej
Hvorfor: KL er tekstbaseret rollespil, ikke DnD. Jeg er ikke fan af ideen da det i min optik begrænser den kunstneriske frihed vi har. Det fungere i DnD fordi man har så mange regler, tal i form af HP, DC og lignende. Det har vi ikke på KL. Vi slår ikke terninger for at vurdere hvem der vinder, og som Timber selv skriver, han ønsker ikke at gøre det super mekanisk besværligt, og det føler jeg at det ville.

Forslag 3: 0-5 i stedet for 0-10
Min mening: Ja
Hvorfor: En skala fra Elendig, Under Middel, Middel, Over Middel og Fantastisk, danner et hurtigt overblik over karakteren du har i hænderne. For som systemet er nu, kan man godt havde sine tvivl om hvad forskel på 5 og 6 egentlig er.
Forslag til implementering: Tag det nuværende system hvor du har 50 point at fordele på de forskellige færdigheder, hvor maks er 10, min er 0.

0-1 = Elendig
2-3 = Under Middel
4-6 = Middel
7-8 = Over Middel
9-10 = Fantastisk

Forslag 4:  Evne debat med afskaffelse af kontrol og chakra
Min mening: Neutral
Hvorfor: Jeg kan se for og imod. Jeg har ikke problemer med nuværende system med kontrol og chakra – jeg bruger udelukkende chakra til at vurdere hvor længe min karakter kan bruge evnen, og kontrollen til hvor tit det springer i luften i hovedet af min karakter (Groft sagt). Men har intet imod at få et system, så længe det er implementeret logisk og uden at være for mekanisk tungt at lege med.

Forslag 5: Styrker, Svagheder, Færdigheder
Min mening: Neutral
Hvorfor: Jeg kan godt se pointen i at man skal beskrive det dybere, men det troede jeg allerede at mange gjorde i deres personlighedsafsnit, bare knap så opdelt som i evne og personlige styrker, men jeg savner netop stadig ”pointsystemet” for hurtigt overblik hvor man ikke skal læse en større stil.

Forslag 6: Racen er naturligt bedre til visse ting end andre
Min mening: Både og
Hvorfor: Jeg er som sådan ikke modstander, da det skal være en guide til at forstå at orker normalvis ikke ligefrem er nær så nuttede og charmerende som en lille glimtende alf, men at orken da helt naturligt kan masse alfen mellem to fingre (groft sagt). Det kan gøre det nemmere for nogen at have sådan en guide. Men at løfte og nedsænke lofter for de forskellige racer bremser netop det som Krys omtaler hun godt kan lide ved KL. De karakterer som er atypiske for deres race. Kreativ og kunstnerisk frihed er vigtigt!

Forslag 7: Alder som faktor
Hvorfor: Det ville blive for kompliceret at implementere efter min mening. Jeg forstår at dæmoner kan og oftest er stærkere end mennesker – men det er ikke en selvfølge. Ser vi på mennesker, vil en 80 årig ikke længere kunne opretholde den samme fysiske styrke som en 20 årig. Desuden kunne jeg frygte en overflod af ”gamle” karakterer for at man kan få nogle af fordelene, hvilket bare er synd.

Forslag 8: Medfødte og Tillærte stats adskilles
Min mening: Både og
Hvorfor: Så skal point fordelingen falde, men hvordan afgrænser vi så hvor meget man kan i de tillærte? Hvis folk håber at kunne sammenligne karakterer bedre, virker det mere kompliceret. Det kan bruges som simplificering, hvilket jeg er okay indstillet omkring.
At beskrive det i tekst under personlighed som at min karakter er dygtig til at bruge våben (måske et specifikt), i punktform kan også hjælpe til at danne et hurtigt overblik, så er ikke imod, men det skal implementeres ordentligt så det ikke bliver for svært at finde frem i profilerne.

Forslag 9: Spørgsmål om nogle karakterer skal have flere point end andre

"I don't wanna be the great satan! I wanna be a minor demon"
Nike

Nike

32
karakter

Nike 26.05.2020 20:38
Hej

Jeg vil gerne lige give mit besyv med her, ud fra en ny brugers perspektiv. Eller. Jeg har været her for lang tid siden, men kom aldrig rigtig i gang. Men det er en anden historie. Overordnet set er jeg ny.

Derudover vil jeg også lige sige, at jeg ikke har læst alle kommentarer her i tråden. Faktisk kun Hobbits forrige besked/indlæg.

Personligt er jeg selv fan af point som en måde at guide sin karakter på, ift andre karakterer. F.eks. hvor stærk man er. Jeg syntes dog at ti niveauer kan være komplekst. Her syntes jeg et alternativ vil være, som der også er nævnt, at skalaen gøres mere simpel, fra 1-5 i stedet for 1-10. MEN! Syntes stadig det er misvisende da nogle racer jo har en almindelig fordel i visse færdigheder/stats. F.eks. tænker jeg, at selvom både et menneske og en ork har samme fysiske styrke (pointmæssigt), så vil orken vel være stærkere? Det kan selvfølgelig være, at jeg er helt forkert på den her og så er i velkommen til at rette mig.
- I tråd hermed, forslås der, ud fra Hobbits forrige besked, at man bruger race modifiers. Det kunne være en løsning. Her syntes jeg dog, at det kun skal være enten et eller to point, så kun de aller stærkeste racer får et point (eller to og så de næststærkeste racer får 1). For så at gøre det relativt ligeligt fordelt, syntes jeg alle racer skal have mindst ét bonus point og maks to. Personligt syntes jeg ikke, der behøves at være total lighed mellem alle racer, men der skal selvfølgelig være en eller anden form for balance.

En beskrivelse af styrker og svagheder mere i dybden ser jeg også som en mulighed. Så får man et dybere indblik i karakteren, men kan samtidig holde det op til den overordnet race. Så hvis jeg vælger at have en ork, som dog er fysisk svag. Så har orken måske lige så meget styrke som et stærkt menneske, men sammenlignet med andre orker er karakteren svag. Det kan selvfølgelig kræve lidt mere uddybelse osv, men det gør mig personligt ikke noget. Det er dog også her vigtigt, føler jeg, at man holder en balancegang fra admins side. Beskrivelser bliver vigtige, men der skal også være mulighed for kreativ frihed.

Selv er jeg fan af muligheden for at man kan få flere point gennem spil. På den måde opnår man potentiale for udvikling. Lidt ligesom i videospil. I mange action og RPG spil ender man ofte ud med at være temmelig overpowered til sidst. Ikke at jeg syntes det skal være det samme, men de mange skills man har fået gennem spillet er også en refleksion af, at man har brugt meget tid på ens karakter. Noget jeg er stor fan af personligt. Så måske kunne man i stedet implementere det? Jeg vil gerne tage det yderligt op til snak, hvis det kunne have en interesse.
Her kunne alder have en indflydelse, men jeg vil nok være mere tilhænger af et eventuelt exp system som reflektere karakterens in-game tid. Det er selvfølgelig lidt urealistisk ift hvis man har en dæmon på 5000 år (ved godt det kræver speciel tilladelse, men bare leg med :P ), men det skal jo også være fair for alle.

Opsamling: Jeg har som sådan ikke noget imod systemet som det er nu, men kan godt se, at det enten kunne forsimples eller udvikles, lidt afhængigt af folks humør.

Forslag: At ti point systemet fastholdes, men at man måske får tildelt færre point? Nogle af pointene er så allerede givet ud fra, hvilke naturlige styrker en race har. F.eks. fysisk styrke for orker. Man kan så derefter gennem in-game aktivitet optjene flere point, eventuelt igennem et exp system. Det er i hvert fald en måde at gribe det an på, men afhænger selvfølgelig af, hvilke retning folk er interesseret i at gå i.

Men det var lidt kvækken herfra.
Erforias

Erforias

Kakaomancer

2210
karakterer

Erforias 31.05.2020 15:45
Nuværende System:
Personligt kan jeg godt lide at point systemet får en til at tænker over hvad en karakters styrker og svagheder er. Dog er jeg en af dem der er kommet til at tænke det som en måde at sammenligne karakterer fordi det for mig virker oplagt, når man alligevel har tallene, lidt som at jeg kigger på hvilke evner dem jeg tråder med har for at kunne bruge det til at skabe spil.
I mit hoved giver det mening at selv tage forbehold til forskelle mellem racer, fx at trolde er stærkere end mennesker. (Medmindre fx der der gjort noget ud af at trolden er meget svag og mennesket er stærkt!)

En anden pointe som er nævnt tidligere er det fint til at hjælpe med at få et hurtigt overblik over, hvad en karakters kan og ikke kan.

Hvad der kan gøres bedre:
Færdigheds systemet kan sagtens gøres mere simpelt, og tydeligt i hvad det skal bruges til. Det var faktisk meget overraskende for mig at læse det ikke var tiltænkt til at skulle sammenlignes med andre karakterers! Så hvis det er tanken fremad vil jeg forslå at det bliver gjort mere tydeligt det er værktøj til at tænke over ens karakter og ikke er til at sammenligne.

Jeg er personligt større fan af at tallene bliver byttet ud med beskrivende ord, både fordi at det bliver mere beskrivende ud fra hvad karakterens type/race. 
Hvis sådan en løsnings vælges ville jeg foretrække at middel ikke lå i midten. 

Hvad der ikke bør gøres:
Race stats: At skrue på hvad forskellige racer skal have at bygge med, syntes jeg ikke er en god plan. Det kan hurtigt blive til at alle seje magikere er dæmoner, eller stærke folk er trolde. Det bliver også noget rod hvis jeg vil lave en ikke særligt stærk trold, men ender med altid at være ret stærk fordi trolde skal have ekstra styrke.

Alder gør dig episk/magtfuld: Tanken om at at gamle karakterer skal have ekstra point fordi de er gamle, mener jeg er en meget farlig tanke og en uheldig præcedens at sætte. Fordi jo selvfølgelig skal der være plads det til gamle magtfulde dæmoner, engle, elvere og andre udødelige racer. I mit hoved er de gamle fordi at de er magtfulde og ikke omvendt! (Bare rolig jeg er her ikke for at tage jeres seje gamle dæmoner fra jer)
Tanken om at alder gør dig mere magtfuld gør også at man ikke kan have "yngre" koncepter der kan være magtfulde på samme måde. Jeg kan ikke tillade mig på samme måde at lave et boy wonder hvis forståelsen er at de ældre karakterer er dem der får lov til have de vilde evner. 
Jeg siger ikke at det 100% er sådan det virker, men det kan meget hurtigt komme til at føles sådan. Samt at alder ikke gør dig sejere, gør at koncepter ikke bliver lavet sygt gamle for at få lov til at kunne mere. (Hvilket at alder gør dig mere magtfuld lægger op til, desværre)
Krystal

Krystal

Skaberinden

5941
karakterer

Krystal 02.06.2020 09:53
Mange tak til alle jeres forslag, input og holdninger til emnet!

Vi tager det hele til overvejelse og starter i første omgang med at kigge på at ændre skalaen 0-10 til en mere simpel, tekstbaseret model, som er foreslået i tråden her.

Derfor er der oprettet en ny tråd og afstemning:
https://krystallandet.dk/viewtopic.php?t=12878

Smid endelig en stemme i ovenstående. Jeg lukker denne afstemning :)
~ Krys ~

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu: Tatti, jack, Lux , Echo
Lige nu: 4 | I dag: 12