Blæksprutten 06.02.2021 19:28
Mig? Selmy så atter op, og var lidt i chok et splitsekund, som om hun havde knækket hans værdighed lidt, ved at den tanke overhoved havde slået hende. Men han bebrejdede hende ikke. I sidste ende havde han vel, på en måde, været Asiths tilfangetagende i et halvt døgns tid, hvis ikke mindre. Men det var noget han lykkeligt forsøgte at glemme. Asith var i hvert fald tilgivet for længst.
Umiddelbart reagerede han ikke nær så overrasket til hendes forklaring, eftersom at han udmærket godt klar over, at han havde attraktive gener, i forhold til mange års skønhedsidealer… ideen om den rene, Isari-religiøse i Isaris billede, som man ofte malede lys og blondt. Det var et under, at hans storesøster endnu var ugift…
”Jeg forstår,” Selmys grå øjne fulgte kvinden hele vejen hen til vinduet, og håbede inderligt at hun blot nød den nattelige udsigt, og ikke forsøgte at spejde efter mørkelveren, der havde det med at opføre sig upassende i tide og utide. Han drejede sit hoved, for at gøre op med sig selv hvor meget han skulle fortælle Narissa. For selvom hun havde været gæstfri og havde reddet deres liv, så var det vel ikke alt man skulle dele? ”Turen var ikke planlagt. Det hele eskalerede… ” Endte han alligevel med at indlede ”Oprindeligt var jeg på vej hjem efter at have været i skovene udenfor Dianthos i nogle uger, så jeg var løbet tør for rationer og penge. Jeg stødte ind Asith en aften, og han var mildest talt uvenlig og mobbende, og jeg tilbød ham min hjælp, så jeg kunne indlevere ham til landsbyvagterne i Medanien, og slippe af med ham på den måde… Men… Asith var ikke så fæl indeni, som udenpå, når det kom til stykket. Jeg ønsker ikke at se ham dø.”
De sidste ridser i papiret blev gjort, og nu skulle blækken blot tørre, inden det kunne komme i Narissas samlede oversigt. Nu manglede han blot at nedskrive hvad end Narissa havde af tanker. Forhåbentligt ville det ikke tage hele natten. Hun var trods alt rimelig kontant.
Han vendte sig fra brevet og over mod Narissa i stedet, for at indikere at han var færdig med den primære opgave. ”Asith er en virkelig dygtig alkemist. Og jeg er søn af en ikke-magisk healerfamilie. Vi er ikke her for at skade nogen, tværtimod. Men det vi leder efter er ikke lovligt… Hverken i norden eller syden.”