Debat: Mulighed for at bruge engelsk tale eller engelsk i posts

Citrus

Citrus

Optimistisk søvnparalyse dæmon

222
karakterer

Citrus 28.08.2023 15:50
Jeg bliver en lille smule øv, når jeg efter at have pointeret det flere gange, stadig læser svar i den her debat, som om mit forslag gik ud på at gøre engelsk obligatorisk for alle og under alle omstændigheder.

Det gør mig i tvivl om folk misforstår hvad det er jeg siger, når jeg skriver "interne tråde" og lægger stor vægt på kommunikation mellem co-writers.

Mit forslag gik ud på at man satte det som en regel at kommunikere med sin medspiller i den angivne tråd og spørge vedkommende om der var okay.

Hvis en spiller var dårlig til engelsk, ville det være personens ansvar at fortælle det, når man snakkede med vedkommende om de havde det okay med at man benyttede engelsk som sprog. Skriftligt rollespil er et samarbejde, ellers bliver det en novelle, som man lige så godt kunne skrive alene.

Derfor drejer det sig ligesom så mange andre ting om at man siger til og fra. :)
Que

Que

Et væsen af mange lyde!

3721
karakterer

Que 28.08.2023 17:54
Citrus skrev:
Jeg bliver en lille smule øv, når jeg efter at have pointeret det flere gange, stadig læser svar i den her debat, som om mit forslag gik ud på at gøre engelsk obligatorisk for alle og under alle omstændigheder.

Selvfølgelig uden at kunne sige hvad de andre reelt har tænkt og ment, og kun ud fra min skimning af hvad der står, tolker jeg det ikke som de har taget det som du tænkte det skulle være obligatorisk :3 Jeg tror deres holdning er generelt omkring engelsk. At det generelt ikke ønskes af det at se det på siden ^^ 

Shhh, tænk hvis mor så med!
Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2333
karakterer

Venus 29.08.2023 10:11
Tak fordi du er så konstruktiv med debatten, Citrus!

Jeg har gjort som Xenia og liket de svar jeg var enig for at undgå for meget gentagelse. Overordnet er jeg meget glad for den kreative øvelse, det er, at undgå at bruge engelsk.

Jeg kan tænke mig to scenarier:
- Som siden er nu: Hvis jeg skrev med nogen, og der sneg sig et engelsk ord eller fordansket udtryk ind her og der, så ville fordybelse blive brudt, men det går nok fordi jeg ved, folk prøver, og mine tekster smutter også for mig.
- Hvis forslaget stemmes ind: Hvis nogen derimod kom til mig med en tråd og spurgte om jeg var ok med, de skrev engelsk ind i mellem, så ville jeg føle mig som en røv for at sige nej, selv om jeg helst ville.

Grunden til, at engelsk bryder fordybelsen for mig, er, at specfikt engelske ord or fraser der sniger sig ind i sproget er en moderne ting, og vores side er middelalderbaseret. Andre sprog har altid sneget sig ind hinanden (også fx tysk og fransk), men fordi engelsk ikke har et sidestykke på kl, knække min fordybelse, jeg kan se forfatteren. Hvis vi sagde, at engelsk i dansk tekst altid skulle tolkes som elvisk i krystallisiansk, så ville det virke bedre, men så ville vi (efter min mening) skulle gøre noget tilsvarende med alle sprogene på kl, og fordi folk oftest ikke taler fx irsk-keltisk (som delvist bruges til dæmoniske stednavne på siden), så begynder det at blive arbejdsomt. Jeg synes at farvet tekst er en mere elegant løsning og har brugt den ofte :)

Så altså min udfordring med at lade folk selv styre det, er, at jeg ville vælge folk fra (hvilket jeg virkelig ikke har lyst til) eller have en tråd der konstant bryder for mig selv. Alternativet er at give engelsk en grund til at være på siden, men det har så den udfordring, som jeg beskrev ovenfor.
Citrus

Citrus

222
karakterer

Citrus 29.08.2023 20:32
Venus skrev:

Jeg har gjort som Xenia og liket de svar jeg var enig for at undgå for meget gentagelse. Overordnet er jeg meget glad for den kreative øvelse, det er, at undgå at bruge engelsk.

- Som siden er nu: Hvis jeg skrev med nogen, og der sneg sig et engelsk ord eller fordansket udtryk ind her og der, så ville fordybelse blive brudt, men det går nok fordi jeg ved, folk prøver, og mine tekster smutter også for mig.
- Hvis forslaget stemmes ind: Hvis nogen derimod kom til mig med en tråd og spurgte om jeg var ok med, de skrev engelsk ind i mellem, så ville jeg føle mig som en røv for at sige nej, selv om jeg helst ville.

Grunden til, at engelsk bryder fordybelsen for mig, er, at specfikt engelske ord or fraser der sniger sig ind i sproget er en moderne ting, og vores side er middelalderbaseret. Andre sprog har altid sneget sig ind hinanden (også fx tysk og fransk), men fordi engelsk ikke har et sidestykke på kl, knække min fordybelse, jeg kan se forfatteren. Hvis vi sagde, at engelsk i dansk tekst altid skulle tolkes som elvisk i krystallisiansk, så ville det virke bedre, men så ville vi (efter min mening) skulle gøre noget tilsvarende med alle sprogene på kl, og fordi folk oftest ikke taler fx irsk-keltisk (som delvist bruges til dæmoniske stednavne på siden), så begynder det at blive arbejdsomt. Jeg synes at farvet tekst er en mere elegant løsning og har brugt den ofte :)

Så altså min udfordring med at lade folk selv styre det, er, at jeg ville vælge folk fra (hvilket jeg virkelig ikke har lyst til) eller have en tråd der konstant bryder for mig selv. Alternativet er at give engelsk en grund til at være på siden, men det har så den udfordring, som jeg beskrev ovenfor.

Det er en rigtig god forklaring og gode plausible overvejelser du gør dig, Venus. Jeg kan godt forstå det du mener med at det måske vil give dig en anden stemning mht. tidsperioden og indlevelsen i den. Samt hvad man skulle bruge i stedet for engelsk til de andre sprog. Tekst farve lyder som et ret fint alternativ, når man ikke kan lave et større system.

Jeg kan også godt forstå frygten for at sidde imellem de to valgsituationer, hvis du ville vælge folk fra i tråde over det eller ville miste muse på at sige ja. Der er jeg måske bare en person der som menneske aldrig har spillet i "lejre". Jeg skriver til alle i chatten og spørg om deres dag og sikrer mig at de føler sig hørt. Jeg tråder også gerne med alle, og dem der har en tråd med mig ved også, at jeg altid starter med at lave forventningsafstemninger med spillere, inden tråden starter. Både for at afveje hvorledes man er et match og for at sørge for at det bliver den bedste oplevelse for begge parter. Der er nogen der har triggers. Nogen kan ikke lide brugen af GIF's i tråde. Nogle synes det er fedt. Sådan varierer mennesker. Jeg prøver at favne alle og er ret fleksibel. Hvis en spiller kommer til mig og spørg om det er okay at h*n bruger en engelsk replik, så ville jeg ikke selv sige nej. Uanset om jeg selv skrev det eller ej. Men det er måske også fordi det ikke går ind og fjerner mig fra stemningen, som du beskriver det kan påvirke dig.

Nu er der flere der skriver enten direkte, eller indirekte at hvis forslaget bliver stemt igennem, så vil de få dem til at skære spillere fra. Og det bliver jeg nødt til at kommentere på og dele mine tanker omkring, for det skaber i mine øjne et sørgeligt dilemma. Nu bruger jeg mig selv som eksempel;
Hvis majoriteten af mine tråde er danske - lad os sige 10. Og jeg har ca. 2 tråde med en spiller, hvor jeg ville benytte mig af engelsk, for at gøre den spiller glad. Så puffer det til noget helt principielt inde mig, at der er spillere der skriver de vil kunne finde på at sortere mig (eller andre) fra, fordi jeg er så fleksibel som jeg er - og netop prøver på at være favnende og venlig over for alle jeg skriver med. Også på trods af, at de kan se jeg har 10 tråde på rent dansk. Og det får det til at føles lidt som en form afstraffelse, over at jeg prøver på at være det. Det vil sige at med den mentalitet, så skal jeg tvinges til faktisk at vælge imellem spillere. Og det synes jeg ikke er særligt fair. Man kan i hvert fald argumentere for at det går imod hele ide'en om at KL skal være et positivt og trygt fællesskab med plads til alle.

Edit: Jeg er ikke sur, og jeg håber ikke at min post læses på den måde. Jeg er blot lidt bekymret for at der kan ske en form for splittelse imellem sidens medlemmer.
Charizard

Charizard

Den lille Charizard

3008
karakterer

Charizard 29.08.2023 21:02
Nu er jeg måske en anelse træls, men det gør mig ikke spor. 

Som pointeret tidligere i en af mine beskeder, er det helt essentiel at det som bliver talt og skrevet (breve) ikke er dansk. Det at folk har et ønske eller en idé om at nogle ting fungerer bedre på engelsk end på dansk, afviger fra det faktum, at dansk har aldrig været et problem fra at kunne beskrive præcis det, de ønskede at beskrive på engelsk. 

For mig handler det ikke om at være fleksibel, men at man må forholde sig til hvordan universet er opbygget.  

Krystallandets kerne element er, foruden at den skiller sig ud fra så mange andre sider, at den er high fantasy. 
Havde den været low fantasy kunne snakken være en anden.
Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2333
karakterer

Venus 29.08.2023 23:22
Citrus skrev:
Venus skrev:

Det er en rigtig god forklaring og gode plausible overvejelser du gør dig, Venus. Jeg kan godt forstå det du mener med at det måske vil give dig en anden stemning mht. tidsperioden og indlevelsen i den. Samt hvad man skulle bruge i stedet for engelsk til de andre sprog. Tekst farve lyder som et ret fint alternativ, når man ikke kan lave et større system.

Jeg kan også godt forstå frygten for at sidde imellem de to valgsituationer, hvis du ville vælge folk fra i tråde over det eller ville miste muse på at sige ja. Der er jeg måske bare en person der som menneske aldrig har spillet i "lejre". Jeg skriver til alle i chatten og spørg om deres dag og sikrer mig at de føler sig hørt. Jeg tråder også gerne med alle, og dem der har en tråd med mig ved også, at jeg altid starter med at lave forventningsafstemninger med spillere, inden tråden starter. Både for at afveje hvorledes man er et match og for at sørge for at det bliver den bedste oplevelse for begge parter. Der er nogen der har triggers. Nogen kan ikke lide brugen af GIF's i tråde. Nogle synes det er fedt. Sådan varierer mennesker. Jeg prøver at favne alle og er ret fleksibel. Hvis en spiller kommer til mig og spørg om det er okay at h*n bruger en engelsk replik, så ville jeg ikke selv sige nej. Uanset om jeg selv skrev det eller ej. Men det er måske også fordi det ikke går ind og fjerner mig fra stemningen, som du beskriver det kan påvirke dig.

Nu er der flere der skriver enten direkte, eller indirekte at hvis forslaget bliver stemt igennem, så vil de få dem til at skære spillere fra. Og det bliver jeg nødt til at kommentere på og dele mine tanker omkring, for det skaber i mine øjne et sørgeligt dilemma. Nu bruger jeg mig selv som eksempel;
Hvis majoriteten af mine tråde er danske - lad os sige 10. Og jeg har ca. 2 tråde med en spiller, hvor jeg ville benytte mig af engelsk, for at gøre den spiller glad. Så puffer det til noget helt principielt inde mig, at der er spillere der skriver de vil kunne finde på at sortere mig (eller andre) fra, fordi jeg er så fleksibel som jeg er - og netop prøver på at være favnende og venlig over for alle jeg skriver med. Også på trods af, at de kan se jeg har 10 tråde på rent dansk. Og det får det til at føles lidt som en form afstraffelse, over at jeg prøver på at være det. Det vil sige at med den mentalitet, så skal jeg tvinges til faktisk at vælge imellem spillere. Og det synes jeg ikke er særligt fair. Man kan i hvert fald argumentere for at det går imod hele ide'en om at KL skal være et positivt og trygt fællesskab med plads til alle.

Jeg er ked af, at du forstår det som, at jeg spiller i lejre, og stiller det op i modsætning til at være åben og inkluderende både i og uden for tråde (håber jeg har misforstået <3), og jeg er ked af, du føler dig straffet for at være fleksibel, det var slet ikke meningen.
Omkring lejrene, så ser jeg ikke det at vælge nogen fra som trådpartner, som at dele andre folk op i grupper eller lejre (for mig siger det implicit at folk kan skæres over en kam og at en lejr er objektivt bedre end en anden, og det mener jeg ikke). Jeg ser det som at vælge ud fra mine egne præferencer og forventninger, altså forventningsafstemning. Vi går alle sammen op i forventingsafstemning her (i endnu højere grad, når man ønsker at skrive om ømme emner), og det er jo lige så vigtigt at acceptere med sig selv, når forventningerne deler sig og at vide, det er ok.

Når jeg læser dit eksempel med dig selv, så tror jeg måske, der er sket en misforståelse. Jeg kan kun tale for mig selv, men jeg synes jeg forstod det samme på andre. For at forsøge at mane din frygt til jorden, så ville jeg ikke vælge dig fra, fordi jeg har set, at du har skrevet på engelsk i nogle tråde med andre. Det var ikke, hvad der blev ment. Men hvis du i stedet specifikt spurgte mig, om jeg ville have en tråd med dig og om du måtte skrive på engelsk, så ville jeg takke nej til at skrive på engelsk, og hvis du tilfældigvis meget gerne ville skrive på engelsk delvist eller helt, så ville jeg takke nej til tråden, fordi det ikke er min personlige præference i kl-universet (selvom jeg ville have svært ved det fordi jeg ikke ville skuffe nogen). Det er jo lige så ok, som hvis du takker ja. Du ville ikke blive tvunget til at vælge spillere på den måde, du beskriver i eksemplet. Hvis du blev tvunget, ville det være mod den stemning vi forsøger at holde her, så håber virkelig det her var en misforståelse, for det gjorde mig ked at læse som stolt, gammel kl’er. Folk er forskellige som du også siger, og ingen af præferencerne er forkerte eller strafbare. Det er bare sådan, at de fleste her på siden deler præference for at skrive på dansk, og det tydeliggør de nuværende regler. Jeg håber, at det hjalp lidt på den dårlige mavefornemmelse <3
Citrus

Citrus

222
karakterer

Citrus 30.08.2023 11:00
Venus skrev:
Citrus skrev:
Venus skrev:

Jeg er ked af, at du forstår det som, at jeg spiller i lejre, og stiller det op i modsætning til at være åben og inkluderende både i og uden for tråde (håber jeg har misforstået <3), og jeg er ked af, du føler dig straffet for at være fleksibel, det var slet ikke meningen.
Omkring lejrene, så ser jeg ikke det at vælge nogen fra som trådpartner, som at dele andre folk op i grupper eller lejre (for mig siger det implicit at folk kan skæres over en kam og at en lejr er objektivt bedre end en anden, og det mener jeg ikke). Jeg ser det som at vælge ud fra mine egne præferencer og forventninger, altså forventningsafstemning. Vi går alle sammen op i forventingsafstemning her (i endnu højere grad, når man ønsker at skrive om ømme emner), og det er jo lige så vigtigt at acceptere med sig selv, når forventningerne deler sig og at vide, det er ok.

Når jeg læser dit eksempel med dig selv, så tror jeg måske, der er sket en misforståelse. Jeg kan kun tale for mig selv, men jeg synes jeg forstod det samme på andre. For at forsøge at mane din frygt til jorden, så ville jeg ikke vælge dig fra, fordi jeg har set, at du har skrevet på engelsk i nogle tråde med andre. Det var ikke, hvad der blev ment. Men hvis du i stedet specifikt spurgte mig, om jeg ville have en tråd med dig og om du måtte skrive på engelsk, så ville jeg takke nej til at skrive på engelsk, og hvis du tilfældigvis meget gerne ville skrive på engelsk delvist eller helt, så ville jeg takke nej til tråden, fordi det ikke er min personlige præference i kl-universet (selvom jeg ville have svært ved det fordi jeg ikke ville skuffe nogen). Det er jo lige så ok, som hvis du takker ja. Du ville ikke blive tvunget til at vælge spillere på den måde, du beskriver i eksemplet. Hvis du blev tvunget, ville det være mod den stemning vi forsøger at holde her, så håber virkelig det her var en misforståelse, for det gjorde mig ked at læse som stolt, gammel kl’er. Folk er forskellige som du også siger, og ingen af præferencerne er forkerte eller strafbare. Det er bare sådan, at de fleste her på siden deler præference for at skrive på dansk, og det tydeliggør de nuværende regler. Jeg håber, at det hjalp lidt på den dårlige mavefornemmelse <3

(Slettede min tidligere post, da jeg kom til at lave rod i quote koden).

Jeg tror jeg misforstod dig så Venus. (Og jeg håber da også at jeg også har misforstået de andre der snakker om fravalg af spillere). Det beklager jeg.
Min reaktion har været ud fra om fravalget skyldes at man læser en tråd, der har indebåret engelske elementer og ikke har været skrevet til en selv, for så at danne en holdning til spilleren ud fra det.
På en facon, hvor spilleren ikke har nogen mulighed for at forsvare sig selv eller finde frem til en fælles løsning, fordi beslutningen om fravalget er taget på forhånd – inden man overhovedet har sat sig ned og lavet forventningsafstemning med spilleren. (En situation af magtesløshed).

Du er 100% i din ret til at beskytte din skrivelyst og din muse, Venus. :-) For mig ligger forskellen i om spilleren siger nej til en tråd, for at deres indlevelse i verdenen ikke bliver ødelagt (og som derfor også umuliggør at de kan bruge muse). Det kan jeg godt forstå. Det er trods alt hvorfor man skriver på sådan nogle sider her – for at man kan udtrykke sig kreativt i fællesskab. Sådan tror jeg de fleste har det.
Versus om det er en form for personlig protest, hvor man faktisk ikke fravælger tråden -men selve spilleren bag skærmen- ud fra forskellige interesser og affejer forventningsafstemningens betydning.

Jeg håber/ønsker/drømmer da derfor, at hvis forslaget på et tidspunkt skulle komme op på 10 stemmer, og der ville blive implementeret en eller anden form for system, at folk ikke bare lukker ned i protest over det og stadig er åbne for at snakke sammen, da det skaber det bedste miljø på rollespilssider.

Indtil da vil jeg sige tak til alle dem der har skrevet, for at holde god ro og orden. Det er tydeligt et emne, hvor der er mange der har meget stærke meninger, så det synes jeg er rigtigt godt klaret. Tak for at I ville være med. Og ekstra tak til dem der har brugt ekstra tid på at forklare hvorfor/hvordan de forholder sig i deres overvejelser, om de er for eller imod. Jeres demokratiske stemme er meget vigtig i vidensdeling og farverige fællesskaber. Det har været spændende at læse.

Jeg håber at alle får en rigtig dejlig onsdag.
Knus fra Citrus <3
Krystal

Krystal

Skaberinden

5941
karakterer

Krystal 30.08.2023 14:46
Vi har ventet lidt med at komme med admin-input til debatten, så alle havde mulighed for at komme til orde først. Det har været super interessant at læse folks holdninger og tak for den gode tone.

I adminstaben er vi af den meget klare holdning, at KL er et dansk rollespil. Der findes hundredevis af engelsksprogede sider derude, men kun en håndfuld danske, og det dansksprogede rollespil er noget, vi i meget høj grad gerne vil værne om.

Hvis man har svært ved at finde det rigtige udtryk eller den rigtige sætning på dansk, har vi mange dygtige rollespillere herinde, der med garanti vil hjælpe. Ofte er det også sådan, at jo mere man vænner sig til at netop skrive på dansk, jo lettere vil det blive med tiden, og vi kan alle hjælpe hinanden til at blive bedre.

Vi kunne også frygte, at hvis man gav folk lov til at skrive engelsk, at der ville danne sig en naturlig opdeling i siden mellem dem som skriver engelsk og dem som skriver dansk. Det ønsker vi ikke at være med til.

Det er allerede nævnt adskillige gange i tråden, at krystalisiansk svarer til dansk, og at der ikke er noget tilsvarende sprog til engelsk, så det vil jeg ikke komme nærmere ind på.

Med alt det ovenstående i mente, er det derfor adminstabens meget klare holdning, at vi ikke kommer til at tillade engelsk på siden. Skulle man alligevel have lyst til at skrive rollespil på engelsk, vil vi i stedet klart opfordre til at besøge en af de mange sider, hvor man må det, tage det på discord eller hvor man nu ellers spiller henne :)
Vi kommer af samme grund til at lukke forslaget ned, da ændringer af denne karakter altid er noget vil forbeholder os retten til at sige nej til - uanset antal stemmer på et forslag. Det sagt, sætter vi meget pris på at have haft debatten, og alle er naturligvis meget velkomne til fortsat at komme med deres besyv.

Vi håber på jeres forståelse for beslutningen.
~ Krys ~

5 5

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu: Lux , Echo
Lige nu: 2 | I dag: 12