Kai troede ikke et sekund på hende at det var alt det var, men det hjalp da så han ikke gik helt i panik over at hun var
døende. Måske ikke så voldsomt, men Kai havde set folk der var var døde af sygdom, og han ville ikke have at Chilam gjorde det. Han følte også et andet bånd med hende, end de andre i templet, så måske føltes det også lidt personligt.
Selvom hun virkede til at ville have ladet som om at det ikke var en ting, så kunne han alligevel ikke lade vær med at føle at det var vigtigt at nogen kom og tjekkede op på hende.
”Okay, jeg går ned og finder en der kan hjælpe, og så… skal det hele nok blive i orden,” sagde han bestemt.
Det var tøvende at han gav slip på hende, og gik mod udgangen af stuen, og kiggede sig også over skulderen en enkelt gang for at være sikker på at hun var okay, før han satte i løb ud af døren.
Der var en anelse glat på de af gangene, der stadig lå resterne af det vand der var blevet slæbt med ind, og selvom han var ved at glide et par gange, så gik det ikke helt galt.
Først gik turen ned til ’hospitalsfløjen’, for at se om han kunne finde en af munkene dernede, men udover en der sad og holdt øje, og de enkelte der lå i deres senge, var der ikke meget, og så gik turen videre til køkkenet.
Han endte med at rende et par steder hen, indtil han endelig tilfældigvis var ved at ramle ind i gamle Ortho. Et øjeblik stod Kai bare og stirrede før han kom lidt til sig selv igen.
”Ortho, jeg tog en pige… eller reddede vel, en pige ind fra stormen, men hun er ved at blive syg, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, fooor… jeg hørte måske ikke efter i dine lektioner, men! Jeg har behov for hjælp!” Kai kiggede bedende op på den gamle mand.
”Hvor var det du sagde hun var?” kom det var Ortho efter flere øjeblikke af stilhed.
”Den vestlige stue!” sagde Kai, og de to af dem kom afsted, ikke hurtigt nok i Kais mening, men Ortho var gammel, og selvom han godt kunne løbe, så gjorde han det ikke så ofte mere.
De to kom tilbage til den vestlige stue, og Ortho undersøgte hende kort, et bekymret blik i hans øjne.
”Tag hende med ned til medicinrummet,” sagde han, før han vendte sig rundt for selv at gå derned af. Det var åbenbart slemt nok til at han mente at de skulle afsted med det samme.
Kai tog forsigtigt fat i Chilam, i den samme facon som tidligere, og begyndte at bære hende derned af.
Turen var ikke lang, og forsigtigt fik Kai lagt hende ned på sengen, før Ortho gk i gang med urter, og brugte Kai som assistent.