Det lange hvide hår var som altid sat op i en stor hestehale, hvor få totter af pandehåret havde revet sig løs, og var derefter strøget ud til siderne, da Izil nåede smedjens åbning hvor smeden sad og røg sig en ordentlig pibe.
"Godaften Izil!" brummede han velkendt og nikkede anderkendende til hende, mens han tog et drag af sin pibe. "Hvad leder dig til medianen i disse mørke tider? Det er længe siden jeg har set en af mine så faste kunder!" knurrede han så utilfredst og slog pibeovedet ned i bordet med et hult klonk.
Den hvidhårede kvinde trak beklagelidt på skuldrene, inden hun tog det store tohåndssværd af ryggen, og lagde på bordet i den åbne smedje "Tja, tiderne er ikke rigtigt til andet end at blive hjemme." sagde hun ogtrak den store rejsekappe tættere om sig, og skuttede sig en anelse i kulden "Det er dog en lidt anden sag for mig, mit sværd trænger til at blive slebet, du ved, ordentligt slebet!" sagde hun så og sendte ham et lille smil, som han nikkede anderkendende, han vidste godt hvad hun snakkede om, de havde kendt hinanden gennem 4 år nu, og Izil havde aldrig besøgt ham med andre grunde end sit sværd.
Smeden rejste sig og tog fat i det halvanden meter lange sværd med et vurderende blik, og nikkede kort "Tjoe, det skulle være en smal sag, du kan hente det om et par timer!"
Izilarna svarede ikke, men gik blot ud på den åbne plads, som smedjen stødte op til, hvor hun satte sig på springvandets kant, og kiggede sløjt ned i vandet, hun havde aldrig brudt sig om vand, det var blevet bedre med alderen, men vandskrækken ville nok aldrig gå væk, alligevel lod hun forsigtigt tre fingre strejfe vandets overflade med en tænkende mine.

Krystallandet
Alexander er blevet lidt mere voksen ;)