Idétråd: Hvordan kommer magi til udtryk i KL-universet?

Krystal

Krystal

Skaberinden

5941
karakterer

Krystal 06.04.2021 18:54
Hej folkens

Jeg blev lidt inspireret af Alis debat om worldbuilding til at lave en seperat tråd. Den anden handler ret meget om lyset og mørket og hele magtkonflikten, men der var også en lille sidekommentar om, at magi lidt er en ting der "bare er fordi folk har evner" - men man ikke ser det særlig meget brugt som en ressource i samfundet. (Det var ikke helt skrevet sådan, men I ved, hvad jeg mener)

Så .. hvordan forestiller I jer at magi bruges på et samfundsmæssigt plan i KL?
Kunne vi finde på nogle fede ting ud fra det?

Selv leger jeg lidt med idé-tanken om, at det kunne være fedt at indføre et større portalnetværk mellem landets byer. Det gør det nemmere at "hoppe rundt" og få tråde rundt om i landet uden at skulle planlægge lange rejsetider - men da det stadig kræver magisk ressource skal det naturligvis ikke benyttes af alle og enhver hele tiden. Det kunne f.eks. være noget med at have en tilladelse til at benytte det, hvis man har et erhverv, der kræver at man rejser, eller hvis man er adelig, eller man kunne købe en "engangs-billet".

Har I andre nogle fede idéer eller kommentarer? :)
~ Krys ~

Que

Que

Et væsen af mange lyde!

3721
karakterer

Que 06.04.2021 19:06
Jeg har længe tænkt på/leget med ideen om at elementaler (eller generelt karakterer med evner der omfatter varme/ild og vand, evt strøm) bliver brugt i hjemmet hos de mere velhavende til at fx få vand rundt i hjemme, eller varme vandet og lignende. Eller til at have elektricitet i hjemmet - jeg har dog mest leget med ideen i forhold til vand og varme. Det kunne være enten som slaver eller frivillige ansatte, alt efter hvor i Krystallandet vi er. ^^ 
Det kunne måske også "løse" kloakerings dilemmaet lidt, men ved ikke hvor vilde folk er med ideen om "folk i kælderen der sørger for vand og varme" xD 
Shhh, tænk hvis mor så med!
Alianne_

Alianne_

The Word Mind

3579
karakterer

Alianne_ 06.04.2021 19:23

Et par løse tanker

• Vand-magikere til at holde akvædukter ved lige samt fjerne smuds i (de rige dele af) byerne.

• Ild-magikere til at sørge for mere central varmedistribution på store bygninger, herunder fx paladset, så man ikke skal have gang i alle 47 kaminer for at varme stedet op

• Generelt magisk vedligehold af bygninger/veje - Magic Janitors: Coming to a Cinema near You!

• Magisk kultiverede planteliv, specielt nok i elverbyer og ved templer

• Ikke underligt at møde landevejsrøvere, der får taget røven på en med små-magi, spøg-og-skæmt-dimser fra heksebutikker o.lign.

• Mere udbredte magiske dyretæmmere. Kan levende forestille mig elverne have trætoppene fulde af griffer og andre flyvedyr - det må tage noget vedligeholdelse

• Magikere der kan something something med jord, således at rejser går hurtigere. Fx i ørkenen hvis man kan lave sandet stabilt, så man kan køre hestevognen direkte derud og ikke behøver at skifte til kamel. Sådan en trafik-kusk er sikkert dyr, men så er der altså også grøn bølge hele vejen

• "Bordeller", men til euforiserende nydelse af mental art, for vi har jo mentalister - LSD uden at skulle producere det, lige dér!

Sidenote: Min egen holdning til magi i skriveri er "hvis det kan løses med magi, bliver det løst med magi". Så hver gang mine karakterer har et problem, skal jeg spørge mig selv, om det kan løses med magi, og kan det det, skal det løses sådan. Ellers virker det meget hurtigt utroværdigt.

Blæksprutten

Blæksprutten

<コ:彡

3322
karakterer

Blæksprutten 06.04.2021 19:23
Jeg har selv en ildelemental, og han ville ikke gøre det for alverdens rigdomme. Personligt er jeg nok også mere til at elektricitet maks bliver et enkeltstående tilfælde, frem for at det går hen og bliver normaliteten for de adelige.

Det med kloakering behøver man i øvrigt ikke en elemental til, for kloakering kan foregå bare ved at du har et rør med et promillefald. Men der hvor mystikken kommer ind i billedet her er, at Dianthos ligger flere dagsrejer ind i landet. Og spildevand er altid blevet dumpet i havet. Måske, hvis man tør håbe, sender de spildevandet til Kzar Mora! Og det er derfor dæmonerne er så pissed.
Karen

Karen

KL-hepper

1893
karakterer

Karen 06.04.2021 22:14
Jeg blander mig også lige her. Hvad hvis magi var en ressource, man kunne tage penge for? Koster det noget at tage til helbrederhuset f.eks.? Tag et eksempel som Fairy Tail, hvor magikere tager dusører eller bliver hyret? Jeg ved ikke, om vi bruger "guilds" på KL, men de var reelt en ting i middelalderen, og det kunne sagtens flettes ind der?

Elementaler om bord på et skib er f.eks. også super anvendeligt. Hvem behøver tage højde for vindretning, når man kan få sit elemental til at skifte den? Hvem behøver bekymre sig om, om strømmen er for stræk, når man kan få sit vandelemental til at stoppe den? Der er flere eksempler, jeg spitballer bare. Generelt set løser magi rigtig rigtig mange problemer. Det kunne også være en grund til, at samfundet ikke har udviklet sig? Fordi der ikke har været behov for det? Som der blev nævnt et eller andet sted: Hvem har behov for en jernbane, når man kan teleportere?

Jeg håber virkelig, jeg giver mening xD
Krystal

Krystal

Skaberinden

5941
karakterer

Krystal 07.04.2021 09:56
En lille sidenote: Elementaler har jo ikke typisk levet blandt de andre racer ud over det seneste årti, men der findes masser af "almindelige" mennesker o.lign. der også har element-baserede evner. Så det er nok i højere grad langt mere almindeligt at have en sådan person - frem for en sjælden elemental i sin tjeneste :)

For som flere skriver - det er bare mega nyttigt til alt muligt.
~ Krys ~

Derag

Derag

Lummerhummer

1693
karakterer

Derag 07.04.2021 12:33
Tanke til portalnetværket - der er en rigtig fed ide - hvad hvis portalerne var inaktive som en regel, og krævede en hvis mængde krystaller som brændstof, for at aktivere en tid. Hvis krystaller var en form for mana-batterier, ville det give rigtig god mening hvorfor de blev betragtet som møntfod i landet, og det ville også give mulighed for at have nogle magiske elementer, som portaler, til at fungere, uden at kræve en person med en specifik evne på opgaven 24/7.
Der er allerede alkymister, der fremstiller magiske genstande, så en magisk "power-source" giver, i min mening, god mening :) Det giver derudover almindelige fagfolk, som smede, skræddere, osv. mulighed for at "konkurrere" med de magisk velsignede, for hvor de ikke kan fremstille magiske genstande, kan de give dem nogle magiske egenskaber, der plot kræver krystaller for at fungere.

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu: Lorgath , Echo
Lige nu: 2 | I dag: 12