Blæksprutten 06.10.2026 20:32
Den mystisk fremmede, bag søjlen talte stadig med en mand. Han brugte meget sine hænder, trods de manglende stumper. Det lignede umiddelbart, at han gav instrukser. Det var på ingen måder muligt at overhøre hvad de talte om, for de sad så langt væk fra alt og alle. Også Selmy så en gang imellem derhen, men han fornemmede godt, at de havde tid endnu. Han var ret nervøs over at skulle tale med ham. Det værste der kunne ske, ville være, at hans hyrede mand ikke kunne give ham noget som helst...
Selmy bemærkede hvad Theodore havde gang i med stearinlyset, der var brændt fast på bordet. Det generede ham lidt for meget, at man ikke gjorde noget som helst, for at fjerne gamle stearinrester fra bordene. Og det generede ham faktisk også, at Theodore kradsede igennem det og pillede.
Nogen burde disciplinere ham og give ham et rap over nallerne.
Selmy fnøs til Theodores forslag om at ånde på deres fjender. Forhåbentligt havde de dog ikke nogen, der oprigtigt ønskede dem ondt. Det gjorde jo ikke nogen noget. Og Selmys mystiske mand blev jo betalt mere end rimeligt. Selmy himlede lidt med øjnene, inden han lænede sig en smule frem og pustede blidt mod ham, nok til at det blæste lidt til pandehåret på ham.
”Sådan her?” Lo han stille. Hans ene hånd hvilede om kruset med brændevinen, men han drak ikke aktivt af den. Faktisk smagte Theodores saft væsentligt bedre.
”Yeaah, det var,” Selmy smilte også nu, nu hvor Theodore erkendte, at det faktisk havde været sjovt at være fuld. Det måtte næsten være første gang han drak på den måde. Det var det i hvert fald for Selmys vedkommende.
”Man fik bare lyst til at grine og pjatte, fordi alting snurrede rundt på den måde.” De havde måttet støtte sig til hinanden, og han kunne faktisk ikke engang huske, hvordan de to var endt på jorden. Han huskede at han dagen efter kunne mærke, at han var faldet på røven, men huskede egentlig ikke, at det havde gjort ondt eller været så koldt.
”Hmm... Johh, det...” Selmys smil forsvandt med det samme. Hans blik søgte op i loftet og betragtede lysekrone, som støv og edderkopper havde gjort krav på med flere lag spind. Det var lidt ulækkert, men Selmy var ikke rigtig bange for edderkopper.
”Da min søster kom hjem uden mig, ventede de en time på mig, og min far tog Simone i snor og gik ud for at lede efter mig i flere timer... Min søster gav mig den kolde skulder. Hun plejer at give mig underbollen til morgenmad, men jeg havde fået overbollen og min te havde trukket lidt for længe...” Selmy gned sit ansigt lidt i fortrydelse
”Hvis bare hun vidste hvordan jeg havde det, over at have forladt dig på den måde den morgen, ville hun måske have forbarmet sig lidt... Og så bankede det på døren, fordi Hr. Marcel ville høre min far, om det virkelig kunne være rigtigt, at hans søn var kommet hjem med honning og kanel ud over det hele. Og min far havde næsten ikke sovet. Så han var stiktosset på mig, og sagde, at jeg skulle gå over og give Ernie en dybfølt undskyldning, og det var nu!”