Ruk lo, som var der ingen dag i morgen, et skingert latterbrøl der syntes aldrig at ville stoppe, imens hans lyseblå griseøjne stirrede på Ulvens høje skikkelse. Hvad han lo af, kunne Pax end ikke forestille sig, og da manden stak af forbi ham, hævede Pax begge sine øjenbryn i en kort levende, ikke-imponeret grimasse. ”Jeg har aldrig fattet det. Filips og din tendens –”, mumlede Pax og i samme øjeblik, at han begyndte at tale, tav Ruk instinktivt; som havde latteren aldrig været der, som havde den aldrig fået de skæve vægge til at runge. ”Der er noget galt med jeres hoveder. Nogle ville måske kalde det en sygdom, hvis de følte sig særligt gavmilde”, fortsatte Pax, hvorefter han skridtede ind igennem døråbningen og så sig omkring.
Ruk sukkede tungt og trak smilende sine bukser op. ”Oh, jeg ved nu ikke, Pax. Det kan sgu noget”, lo den bredskuldrede mand før, at han hoppede ud af sengen. Hans øjne lyste af intenst begær, så voldsomt at det næsten blev frydefuldt.
De to mænd så hinanden an, den ene rolig og den anden hvæsende af adrenalinen, der langsomt men sikkert krøb igennem hans system. Ruk var den første til at bryde stilheden og det var med et bedrevidende nik i retning af trappen. ”De plejer ikke at tage så lang tid med at arbejde sig op nedefra, gør de vel?”
Pax trak ligeglad på skuldrene og gik hen til et vakkelvornt bord, hvorved der stod en stol. Han greb om stoleryggen og trak stolen ud, så den stod placeret midt i lokalet. De vidste jo begge, hvad der ville følge og Pax stræbte efter, at bruge ventetiden på bedst mulig vis – han kunne ligeså godt klargøre rummet til Ruks henrettelse.
”Du har jo Henry dernede. Og Flynn. De er nogle store drenge”, svarede Pax omsider, hvorefter han først da skævede til Ruk; Ruk, der smilede sultent og som en, der allerede havde vundet. Havde Pax ikke vidst, at det var adrenalinen, kampgejsten der spøgede, ville det smil have bekymret ham. Under alt det arrogante, det næsten gudelignende vinderinstinkt, der aldrig lod Ruk tabe, selv når han tabte, lugtede Pax dog også frygt. Ruk var fanget og han vidste det. ”Men jo, du har ret. De tager sig god tid.”
Pax og Ruk stod og stirrede på hinanden, alt imens sekunderne tiggede afsted. Pax vidste, at han ikke kunne tage Ruk alene – og Ruk vidste det samme. Hvad Ruk dog også vidste, var, at der ikke var megen tid. Nej, der var for lidt tid. Der var ingen tid.
Fodtrinene, der trampede op af trappen, efterfulgt af tunge støn og lave jubelskrig, kom nærmere og nærmere. Til sidst tårnede Mac, Domnall og Hunter sig op i døråbningen, og først da brød kaosset også løs på kvisten.
Det var de tre mænd, der kæmpede mod Ruk, og imens de sloges – og Mac lo – gik Pax i gang med at fjerne sin kofte. Han lagde den fra sig på bordet, hvorefter han fremdrog en kniv fra sit ene inderlår, hvorom den var fastspændt med tykke lædersnøre. Imens hans fingre arbejdede vanligt, tvang Hunter og Domnall Ruk ned at sidde. End ikke øjeblikket efter var Ruk fastgjort om både håndled og ankler.
Ruk prustede, som havde han løbet hundrede kilometer, men Pax genkendte teknikken. Han benyttede den ikke selv men anerkendte den ved at klappe Ruk på hovedet. Godt for dig.
For et langt øjeblik var det kun lyden af overfladisk vejrtrækning, der bølgede i høje støn igennem værelset. Mac kunne ikke stå stille og hans pupiller var udspilet, så hans øjne fremstod sorte. Declan og Juno havde da også sluttet sig til dem, men i samme øjeblik at Pax fornemmede Junos tilstedeværelse, fortrød han inderligt ikke at have sendt ham hjem. Tanken om, hvad Juno ville tænke om ham efter nattens udskejelser, var ikke til at bære. Han kunne ikke miste også ham.
De tofarvede øjne søgte Junos, håbede han så, hvad han desperat prøvede at give ham af besked: Jeg kan ikke lide det her heller. Men det skal gøres. Der er ikke anden mulighed. Det var det her, jeg aldrig lod dig se, da du var lille. Forstår du nu?
Pax tog en dyb, teatralsk indånding, hvorefter han svingede med sin kødædende dolk foran Ruk. ”Du ved, hvad den her gør”, mumlede han, for der var ingen grund til at hæve stemmen. Pax havde samtlige af mændenes opmærksomhed.
Ruk spyttede i trods, så en fed, gullig klat kolliderede med gulvbrædderne med et højt klask. ”Jeg siger ikke en skid. Forstår du? Ikke en skid!”
”Ikke en skid, ja. Jo, det forstår jeg godt”, svarede Pax nikkende, hvorefter han gjorde tegn til Hunter om at træde frem. Hans øjne var tomme, hans tone ligeglad. ”Og det er så fint, Ruk. Det er derfor, at jeg har taget Mac og Hunter med. Vi har ikke travlt.” Pax aflagde afstanden til Hunter, alt imens Ruks vejrtrækning blev mere overfladisk end før. Godt for dig – men det er en dårlig teknik. Det vil ikke hjælpe dig på det, der kommer.
Pax fangede Hunters øjne med sine egne, hvorefter han mimede: ’Ikke gennemstegt.’ Og da blev scenen Hunters.
Krystallandet