Treston Reynlest
Forhenværende Ridder af Lysets Krigere - nu vanæret og i eksil
Forvirret Dum
Race / Menneske
Og så stoppede han sig selv, for dén uvidenhed kunne han ikke helt påberåbe sig uden at hykleriet kunne ses milevidt; han var ridder i Lysets Krigere, for Gudernes skyld - han burde have gennemskuet, hvad der foregik...
Men han havde haft brug for et fristed - et sted, hvor han jo netop ikke havde en ridders forpligtelser - og dét havde gjort ham uforsigtig og blind. Det var både en bitter og skamfuld opdagelse...
"Jeg vidste ikke, at du kendte dén slags mennesker..." mumlede han, til hendes ord om, at hun havde hjulpet de fremmede, der netop havde forladt rummet. Han forstod stadig ikke, hvordan alt dette var kommet i stand - hvordan hun havde båret dén forklædning som om det var det mest naturlige i verden. Hvordan hun havde afleveret en rapport, som en erfaren soldat, der melder tilbage til en overordnet...
Treston blev trukket ud af sine tanker af hendes sidste spørgsmål og kunne pludselig ikke møde hendes blik. Han vidste ikke, hvordan han skulle forklare det - ved Guderne, de fleste dage vidste han ikke engang selv, hvad han egentlig lavede hernede - men han var også godt klar over, at hun fortjente én-eller-anden form for forklaring... Så meget skyldte han hende alligevel.
"Jeg tager herned, en gang imellem..." Ordene kom langsomt og tøvende - modvilligt, som om han heller ikke selv havde lyst til at høre dem. "Jeg opdagede Ringen for et par måneder siden da jeg..." Han rystede på hovedet. "...det er også lige meget. Essensen er, at jeg tager herned, når jeg har haft en virkelig dårlig dag - når jeg føler mig fanget, du ved..." Han kunne godt selv høre, at hans ord blev rodede nu, men han blev alligevel ved: "Det hjælper, Zirra. Jeg ved godt, det lyder fuldstændig åndsvagt, men det hjælper på angsten og det hjælper på følelsen af at være fanget, og det hjælper mig til ikke at tænke hele tiden...!" Det sidste var næsten desperat, og nu var forklaringen ikke længere for hendes skyld, men for hans egen - det var lige meget, at de aldrig havde snakket om dé symptomer, han nævnte. Nu skulle alle ordene bare ud! "Når jeg er i Ringen behøver jeg ikke at forholde mig til andet end at overleve - der er ikke andet end bevægelse og reaktion og smerte, og det giver mig ro, Zirra..."

Krystallandet