Panikken havde bredt sig, og den begyndte at gribe fat om Felix såvel som de andre. Men han kunne ikke bukke under for den - de søgte alle til ham for råd. Kvinder græd over tabet af deres ægtemænd. Børn søgte fribrilsk efter mad i gaderne og nogle mænd fordrak sig selv i det sparsomme alkohol der var tilbage blot for at glemme.
Og selvom mørket havde bragt en smule fordele med sig, som at floden igen var fyldt med det elskede bølgende vand, var der stadig ikke mange muligheder. Maden slap op og den før blomstrende flodby, stod i en af deres hårdeste tider nogensinde.
"Leonard, jeg forstår dig udmærket godt" Felix stemme var træt, næsten opgivende, som han desperat forsøgte at få den ældre mand til at slippe det umådelig og imponerende faste greb han havde om sit skibs mast. "Vil du være sød at komme i land, så vi kan snakke om det her?" Manden var modvillig. "Fiskene kommer tilbage! Du så lyset! Solen er tilbage! Og jeg vil være den første til at bringe fisk hjem! Min familie sulter!" Felix tog en dyb indånding. "Alles familie sulter!" det kom ud med en større kraft og eftertryg end det egentlig var meningen. Han forstod hvorfor folk var egoistiske. det var for deres families skyld.
Det endte med at Felix måtte opgive og lade den ældre mand gøre hvad han ville. Omend det kunne betyde at flere fulgte eksempel og de fleste skibe havde set bedre dage. Vejrforholdene havde gjort deres udstyr dårligere og slidt. Han vandrede tilbage ned af gaden en smule mere modløst end før. Han var snart ikke sikker på hvad han skulle gøre for at kunne holde styr på denne by!

Krystallandet