Hendes ord beroligede ham, og han stoppede øjeblikkeligt den planlægning, han havde været i gang med i hovedet for at smile beroligende til hende.
"Lige nu vil det altså blive sådan, og hvis nogle af tjenestefolkene generes af det, skal jeg personligt give dem en opmgang prygl!" George lignede ikke typen, der gav nogen prygl, men hvis folk var uhøflige eller direkte undskabsfulde, veg han ikke tilbage fra at gøre vedkommende
opmærksom på deres fejl - på den ene eller den anden måde - og han var derfor ganske alvorlig i sin udtalelse. "Og hvad mig selv angår, skal De ikke være bekymret, miss!" Han smilede beroligende og lyttede så interesseret til hendes opremsning af sin forvandling.
"Intet af det lyder skrækindjagende for mig," forsikrede han hende for, "Jeg er mere bange for, jeg vil blive meget interesseret i at studere Dem." En lille latter undslap ham, før de sank hen i tavshed, og han blot betragtede hendes ansigt.
Han mærkede pludselig hendes hånd gribe om sin og trække i ham, selvom det ikke var hårdt. Han var ikke helt klar over hvad, hun havde tænkt sig; måske havde hun ondt, måske ville hun have ham til at gøre noget? Han trådte derfor nærmere og blev i grunden en smule overrasket, da hun hev ham ned mod sengen, hvor han en smule utilpas, selvom han skjulte det godt, satte sig på kanten af sengen, så der stadig var godt fyrre centimeter mellem dem. Han hvilede nærmest på kanten af den massive himmelseng, men så ud til at holde balancen glimrende. Hendes kommentar fik et skævt smil frem på hans læber.
"Jeg ved ikke om jeg ville sige
kropsforskrækkede ... Det er mere en form for respekt af et andet væsens private rum," forklarede han og håbede, hun ville forstå det. "Jeg synes allerede, jeg har indvaderet Deres nok for i dag." Smilet voksede sig bredere og dækkede lige over på begge sider af ansigtet nu, mens han så ned på hende med rolige øjne.
At folk på land var sådan; ikke ville tages i at stirre, deres omtanke i at tale, var han nok mere vant til end hun var. Han værdsatte faktisk den omtanke de fleste mennesker fra naturen besad, og han var selv en meget stor del af det. Han talte aldrig, med mindre han havde overvejet modtagelsen, stirrede aldrig, lige meget hvor fristende et syn så var, og han gik ydermere til den - for nogen - yderlighed at afholde sig fra fysisk kontakt, der ikke var opfordret, og selv hvis opfordret, skulle der meget til, før han rørte ved et andet væsen. Selv et håndtryk holdt han sig fra og bukkede i stedet respektfuldt. Det var en ensom og isoleret tilværelse, og mange gange længtes han efter at mærke en anden i sin nærhed, men for ham var det naturligt, og ønskede han sig fysisk nærhed, kunne han finde sig en hustru. Der var ikke meget andet at gøre i hans verden, og derfor var det med ambivalente følelser, han mærkede hendes hånd, der stadig holdt om hans. På den ene side var han glad over at mærke et andet væsen, noget han havde manglet meget på det sidste, og alligevel var han usikker over, om ikke han brude trække sig fri og afholde sig fra at røre hende mere end nødvendigheden bød. Og så igen; hvis det gav hende en hvis tryghed... Det var forvirrende, meget forvirrende, ja, og hans hoved arbejdede på højtryk for at finde en passende løsning på sin nuværende situation. Ikke at han lod sig mærke udadtil, for mange års øvelse havde gjort ham til en mester i at skjule sine følelser og tanker, men indvendigt rasede en mindre storm.
Til sidst valgte han at lade deres fingre hvile mod hinanden indtil hun selv trak den væk eller nodvendigheden bød det. Et enkelt øjebliks svaghed og overmandet af et stærkt behov for at have fysisk kontakt til en eller anden havde knækket ham.
Han forsøgte at lede sine tanker væk ved at tale:
"Hvordan har De det nu?" Hans stemme lød meget bekymret, og hans blik gled mod de steder, hvor silkeslåbrokken var plettet af hendes blod og sårene lå inde under.
En lille ide puslede i hans baghoved, hvor den i grunden havde rumsteret siden han fandt hende, og nu kom den en smule til orde. Han burde kunne udnytte sine evner, burde kunne tillære sig nok om mediciner og deres virkning til at kunne kombinere de to ting og skabe nye plantearter med helbredende effekt. Tanken var tiltalende, meget endda. Det ville kræve lang tids studier - måske årevis - men han vidste dog nok om sår og deres healingsprocesser til at kunne forsøge sig der først. Tanken om hvordan han ville blive nødt til at teste sit produkt, tiltalte ham dog ikke. Han ville være nodt til at gøre det på sig selv. Derfor måtte han først volde skade på sig selv, have en modgift klar i tilfælde af, hans medicin ville vise sig at være giftig, og først da ville han kunne indtage produktet og teste dets effekt. Det ville blive et helvede af en process, men når han tænkte på hvad, han kunne opnå ved det ... Hvor mange liv, han kunne ændre! Og næste gang han fandt en døende kvinde, ville hav måske have mere at tilbyde hende end bare smertestillende. Tankerne optog ham et øjeblik, mens hans blik var fæstnet mod en særlig stor blodudtrækning fra såret ved hendes ribben. Til sidst kom hans tanker dog tilbage til nuet, og han drejede blikket tilbage på hendes ansigt, afskyende sig selv for at have siddet og set sådan på hende.