Brevet der blev leveret, var af fint gyldent pergament. Brevet var forseglet med flaskegrøn voks og et tryk af en lyre i kløerne på en større fugl, som for den lærde måske kunne genkende som en føniksfugl. Inde bag forseglingen gemte sig et lille ark pergament med en meget yndigt snirklet håndskrift af mørkegrønt blæk. Men hvor yndigt skriften end var, var bogstaverne ganske små og sammenhængende.
Theodore Ljungberg
Da jeg ved at du har læsevanskeligheder, vil jeg forsøge at holde mig kortfattet, selvom det falder mig en smule uvant. Den seneste uge, har jeg diskuteret en del med mig selv, hvorvidt jeg skulle opsøge dig igen, eller helt undlade. En optimistisk del af mig havde nok håbet på, at du ville dukke op på klinikken med et udbrud af høallergi, som du havde forvarslet. Men en uge er nu gået, og jeg er blevet bekymret. Det er netop årsagen til at jeg nu skriver dette brev til dig, som jeg håber, vil lindre på hvad end sorg du sidder tilbage med.
Uanset hvorvidt du tror, at du mange ting forstår, så kan du ikke forstå det der for mig er ret åbenlyst. Jeg var simpelthen nødt til at forlade dig. Men stadigvæk, så angrer jeg den måde hvorpå jeg tog afsked mig dig på, især taget i betragtning af, at jeg aftenen forinden sagde til dig, at jeg ikke ville gøre dig fortræd. Og at tage af sted i en sådan hast, er jo netop at gøre dig fortræd. Om end jeg ikke fysisk har gjort skade, er jeg plaget af de følelser jeg så i dine øjne. Jeg indser, at jeg har fejlet i at handle under lysets forskrifter. Og sådan behandler man ikke sin fjerne fætter fra norden.
Jeg er ked af, at jeg ikke var den ven du troede. Forhåbentligt vælger du dine næste venner med mere omhu.
Selmy Kiefer
Hjemme i Kieferhuset, stod gitterporten ind til den store fælles gårdhave, der tilhørte Kieferfamilien og Marcelfamilien, åben. Selmys far, Salem, var udenfor i det gode vejr, godt i gang med at beskære nogle medicinske planter, for at vedligeholde dem, samtidigt med, at han indsamlede et godt bundt blomster, der skulle tørres og hænges op i klinikken senere.
Henne ved hoveddøren ind til huset, lå familiens brune tæve og solede sig på en lysplet, der lige akkurat ramte dørmåtten. Hun strakte sig dovent og sov videre. Hendes job var at alarmere, hvis der skulle komme gæster eller ubudne tyve. Men med alderen, var det ikke sikkert, at hun overhoved hørte så godt længere.

Krystallandet