Dæmpede fnis fik Viktors blik til at glide til siden. To unge kvinder passerede dem med hovederne bøjet sammen, og den ene kastede et blik tilbage over skulderen.
Mod ham. Viktor fulgte hende et øjeblik med øjnene.
Hvad? Så sænkede han blikket.
Ét knæ i gulvet. En ung, ugift kvinde foran sig. Ved et bal.
Åh.
Han kom ganske henkastet på benene, som om det hele tiden havde været planen, og børstede en ikkeeksisterende smule støv fra knæet. Blikket gled flygtigt gennem menneskemængden.
Hvor mange havde set det? Men før han nåede at overveje, hvilke historier synet potentielt kunne afføde, fangede hendes næste ord hans opmærksomhed.
'...Udefrakommende, der ikke har en forståelse for skønheden indenfor paladsets mure.' Han hæftede sig ved bemærkningen. Øjenbrynet løftede sig af sig selv mens han betragtede hende et øjeblik. Et lille træk formede sig ved hans mundvig.
"Må jeg?" spurgte han med en gestus mod den ledige stol ved siden af hende. Hvis hun gav ham lov til at sætte sig, gjorde han. Viktor drejede blyanten mellem fingrene og så på hende igen.
Det lød mistænkeligt meget, som om hun prøvede at finde ud af, hvor hun skulle placere ham.
"Jeg tegner ikke paladset." Han holdt en lille pause, før han fortsatte,
"Jeg tegner Dem." Han standsede et sekund. Øjnene blev en anelse større.
"Dem alle sammen, altså." Han viftede ud mod den farverige menneskemængde med et fåret smil.
Hun skulle nødig misforstå ham.
"Bevægelse, stemninger..." Han lod blikket strejfe ud over de dansende et øjeblik, før han tog det ene ben over det andet og stak blyanten i lommen.
"Men De gjorde mig nysgerrig." Hænderne foldede sig løst over knæet, og det brune blik fandt hende igen, nu med et nysgerrigt glimt.
"Mener De virkelig, at man er nødt til at høre til et sted for at forstå det?"It's not in my nature to forgive bad behaviour – except when it's yours.