Efter sin samtale med Adrian de Abliéves til Midtvinterballet var han kommet til at tænke mere på sin familie, end han havde gjort i utrolig lang tid. Han havde udskudt sit besøg hos Archimedes alt for længe. Oprindelig var det mest af trods. Han var en ung buk, som mente at han godt kunne klare sig selv, og det havde han også gjort. Det havde ikke været nemt, og hvis han bare ikke havde været så stædig og måske taget kontakt til sin grandonkel, så kunne det måske have været nemmere. Han vidste det ikke. Han vidste intet om Archimedes, udover at han skulle være ret excentrisk.
Hans klove slog små klik mod de store trappetrin op mod det imponerende bibliotek. Han så hvordan lærde folk gik omkring i lange rober, og så meget vigtige og kloge ud. Hvert skridt havde han mest af alt bare lyst til at vende om og gå tilbage til Tømmertorv, hvor han hørte til. Han hørte ikke til blandt de her lærde folk, som vidste alt mulige ting om verden. Han lignede også mest af alt bare en almindelig håndværker. Masser af ar over hele kroppen, og han havde sikkert savsmuld et eller andet sted i pelsen som han ikke havde formået at børste væk. Men han skulle tage sig sammen. Måske var Archimedes en god mand at kende her i Dianthos hvis man havde brug for - han vidste ikke hvad - esoterisk viden om træsorter fra Tusmørkedalen? Nu var han hvert fald her.
Indenfor stod han og så sig forvirret omkring. Så mange reoler med skriftruller og dyre læderindbunde værker, som sikkert hver eneste kostede mere end hele hans hjem, og det var ikke fordi han havde et billigt hjem. Han havde tjente ret godt for en håndværker. På et eller andet tidspunkt var der en eller anden skriver der så sig til at forbarme sig over den tydeligt forvirrede og muligvis forvildede satyr, der trådte sig selv over klovene.
"Kan jeg hjælpe med noget?"
"Øhm, ja. Jeg leder efter Archimedes Stavros?"
"Jeg kan prøve at se om jeg kan finde ham til Dem."
"Tusind tak."
Skriveren gik sin vej, og så stod Oisin tilbage i det her enorme bibliotek. Gad vide hvordan det her ville gå.
Krystallandet