Freydis Monrad

Freydis Monrad

Krystalisianer

Sand Forvirret

Race / Menneske

Lokation / Dianthos

Alder / 29 år

Højde / 173 cm

Fia 06.09.2020 20:03
Nadiya, datter af en minotaur mand og en sød og uskyldig menneskekvinde, var blevet sat af hos kvindens forældre, så de kunne passe hende, mens moderen var ude og handle ind. Faderen var nemlig som altid ude og rejse, for an anskaffe krystaller. Moderen, som gik under navnet Freydis Monrad, havde handlet lidt forvejen og gik med lidt forskelligt i en lille flettet kurv. Hun havde retning mod biblioteket, som lå i den øvre bydel af Dianthos. Ja, bøger var ikke noget Freydis begav sig meget i, men når datteren savnede hendes fader, krævede det ofte historier på mithos, hvilket til tider kunne være besværligt. Freydis var ret god til sproget selv, men selv at skulle finde på en historie og få det formuleret til den lille pige, kunne være besværligt. Så hun søgte hjælpen på biblioteket, der måtte vel være et eller andet… Ikke?

Ind af de store porte til biblioteket kom hun så, med sin kurv hanket op i hendes arm, og nysgerrige, observerende øjne der strejfede fra den ene reol til den anden, som hun i en lige bevægelse nærmede sig skranken. Hun havde allerede opgivet at finde hvad hun søgte, eftersom stedet var så stort. Roligt satte hun sin kurv fra sig og foldede hænderne foran sig på disken, som hun så efter en bibliotikar. Tålmodigt lod hun forsat dit blik se rundt på de mange reoler, fyldt med bøger. Der var ingen tvivl om at Freydis sagtens kunne fare vild blandt de mange bøger.

Family means no one gets left behind or forgotten

Archimedes

Archimedes

Bibliotekar i Hovedstadens bibliotek

Retmæssig Dum

Race / Satyr

Lokation / Dianthos

Alder / 376 år

Højde / 158 cm

Helli 07.09.2020 10:51
Biblioteket var et fredeligt sted, og det var nok også derfor at Archimedes havde fundet sig så godt tilpas herinde, efter at han havde valgt at stoppe med at tjene Lyset. Han havde trods alt været for gammel til at forsætte som han havde gjort, og heldigt for ham havde de været villige til at tage ham ind på biblioteket.
Der var ofte ikke alt for meget han skulle lave, og ofte så var arbejdstempoet heller ikke så hurtigt. Dem der brugte det meget, plejede trods alt at komme ind og bestille hvad de skulle bruge til senere på ugen, da de vidste at det ikke altid var lige til at finde ting man skulle. Det gjorde også at Archimedes kunne gå og hygge sig med at finde tingene frem, og så selv lægge nogle ting til siden som han selv overvejede at han ville læse.

Det havde været en rolig dag, som så mange andre på biblioteket. Der sad et par enkelte folk rundt omkring ved bordene, men udover lyder af skriftpenne og bladrene bøger var der ikke meget. Borset fra at et par klove, som den lokale satyr rendte rundt, med sin stok i hånden, for at støtte sig og en bog under den ene arm.
Han havde spottet, på lidt af en distance en rødhåret kvinde der var gået over mod hjælpedesken, så han havde taget hvad han havde haft gang i, og tog den under armen, som han stille begyndte at bevæge sig over mod det.

”Ah, undskyld ventetiden frøken,” sagde han, lidt muntert, og lagde bogen han havde med sig på bordet, inden han vendte sig mod kvinden. ”Hvad kan jeg hjælpe med?” Han havde aldrig set hende før, men blot af udseende, så hun ud som en venlig ung pige. 

Freydis Monrad

Freydis Monrad

Krystalisianer

Sand Forvirret

Race / Menneske

Lokation / Dianthos

Alder / 29 år

Højde / 173 cm

Fia 08.09.2020 22:22
Freydis blik fandt inden længe frem til en ældre satyr, med stok i den ene hånd og en bog under den modsatte arm. Hun smilede venligt til ham før hun lod blikket glide ned mod sine hænder, som hun ventede tålmodigt til at han kom helt hen til hjælpedesken.
Helt uvant blev Freydis mødt af en glæde og varme. Måske var det fordi Nadiya ikke var med? Nej, det kunne det ikke være. ”Ingen problem, hr.,” lød det venligt tilbage, med et varmt og behageligt smil. Da han vendte sig mod hende, tøvede hun et øjeblik, hvor hun lod blikket falde til sine hænder før de fandt vej til bibliotekarens øjne. ”Har de nogen børnebøger på Mithos?” spurgte hun med et blik og næsten undskyldende blik.

Freydis havde vænnet sig til at der oftest blev set ned på Freydis, hendes mand og deres barn. De fleste af dem var oftest mennesker, som blev afskyede tanken. Freydis så ikke noget problem i det, så længe hun var glad. Og det var hun vel, ikke? Hun var i hvert fald glad for sin datter, det var der ingen tvivl om. Hun betød alt for Freydis, og der var ikke noget hun ikke ville gøre for den dejlige lille rødtop. En sand engel, ville Freydis næsten påstå.

Archimedes

Archimedes

Retmæssig Dum

Race / Satyr

Lokation / Dianthos

Alder / 376 år

Højde / 158 cm

Helli 09.09.2020 20:55
Archimedes var ikke ligefrem en til at dømme andre, især som en af de få satyrer der faktisk havde slået sig ned i storbyen. Han var ofte blevet set skævt til, men nu havde han boet her så mange år, at han havde vænnet sig til det, og det hele var ærlig talt ret godt, bortset fra at han ikek så sine børnebørn så ofte som han gerne ville.
”Kald mig Archimedes, kære,” sagde han og rettede lidt på sine briller, som var blevet lidt skæve. Det var ofte han gad at begå sig i alle høflighedstitlerne. Det var fra hans unge dage, og nu om dage var det nemmere med solide navne.

Han havde forventet måske en kogebog, eller noget mere simpelt var kvinden, og derfor vrikkede hans øre også lidt, da det ikke var det der kom fra hende, men en bog om Mithos. ”Oh, Mithos er ikke ligefrem et særlig nedskrevet sprog i forvejen,” indrømmede han næsten lidt bedrøvet. ”Men hvorfor, om jeg må spørge? Det er ikke mange der forsøger at lære sproget, og da slet ikke i børneniveau.” Hun lignede ikke ligefrem en der rendte rundt med minotaur børn hvis han skulle være ærlig, men det kunne også være hendes måde at forsøge at lære sproget. Hvilket heller ikke gav særlig meget mening. Hans dag var i hvert fald lige blevet betydelig mere interessant og underlig. 

Freydis Monrad

Freydis Monrad

Krystalisianer

Sand Forvirret

Race / Menneske

Lokation / Dianthos

Alder / 29 år

Højde / 173 cm

Fia 10.09.2020 11:50
Freydis smilede da bibliotekaren introducerede sig, ”Freydis,” præsenterede hun sig selv og lod en hånd føre en vildfaren tot hår om bag det ene øre. Det var langt nemmere at kommunikere med folk når man kendte dem ved deres navn, og det var simpelthen ikke noget man kunne løbe fra. Det var i hvert fald sjældent at væsner ikke reagerede på deres navn.

Freydis bemærkede hvordan ørene vrikkede lidt på Archimedes, og blev straks lidt bekymret om sin forespørgsel. Var det meget underligt at spørge ind omkring bøger skrevet på Mithos? I et nervøst smil, blev hendes læber lidt stramme. Hun slappede dog hurtigt af, som han begyndte at fortælle om sproget. Selvfølgelig skulle hun være så uheldig at det sprog hendes mand snakkede ikke var et særligt nedskrevet sprog. Spørgsmålet om hvorfor hun søgte en børnebog på lige netop det sprog fik hende til at rynke lidt bekymret på brynene, som hun hævede dem lidt tættest mod næsen.

”Jo ser du…” hun tøvede lidt, ”Min mand er minotaur og vores datter på tre er blevet meget interesseret i bøger. De bøger vi har er selvfølgelig på krystalliansk og der bliver brugt svære ord,” forklarede hun, ”Så jeg leder efter noget som både min mand og jeg kan læse for hende, eftersom vi godt kunne tænke os hun kunne begge sprog,” det var noget af en forklaring hun kom med, men forhåbentlig gav det mening for bibliotikaren. Han regnede vel selv med at bogen var til et barn, men det var måske også en smule for sin egen skyld. Nok kunne Freydis en god mængde ord på Mithos, men hun kunne sagtens trænge til at blive bedre til det. Nu hvor hendes mand var så ofte ude på rejser, fik hun jo ikke brugt sproget nær så meget, og datteren lærte det derfor heller ikke så nemt, som hvis Freydis og hendes mand gik og skiftede mellem de to sprog i hjemmet.

Archimedes

Archimedes

Retmæssig Dum

Race / Satyr

Lokation / Dianthos

Alder / 376 år

Højde / 158 cm

Helli 10.09.2020 12:34
Freydis var et yndigt navn. Det kunne være at han kunne forslå det til et af sine børnebørn, når n ogle af dem begyndte at overveje flere børn. Det ville i hvert fald være smukt til en lille satyr, måtte han indrømme, selvom der ikke var nogen grund til at sige det højt.

Hvor Freydis dog nok havde forventet at Archimedes ville virke lidt bekymret og undrende omkring hendes familie situation, blev han helt blød om øjnene, og et lille smil dukkede frem på hans læber. Et der sagde mere om hvem han var som person, end ord kunne. Børn var absolut hans svaghed, og han ville næppe bekymre sig om at Freydis var med en minotaur.
”Oh, det lyder som en fabelagtig idé,” sagde han. ”Du må endelig tage hende med forbi på et tidspunkt, det er så ofte jeg får børn på besøg. Mine egne børn er trods alt voksne og det er ikke ofte de tager deres børn med forbi mere.” Kort varigt var han i hvert fald lige blevet betaget af tankerne om hans egen familie.
Han rømmede sig en enkelt gang. Forespørgslen. ”Jeg ved ikke hvor meget vi har som kan bruges til børnebøger, men mon ikke vi har nogle gamle sagn. Sproget er nok lidt mere formelt, men det kunne være en start?” Han strøg sig over det hvide skæg. 

Freydis Monrad

Freydis Monrad

Krystalisianer

Sand Forvirret

Race / Menneske

Lokation / Dianthos

Alder / 29 år

Højde / 173 cm

Fia 10.09.2020 16:24
Som Freydis fortalte om sin familie situation, kunne hun se hvordan Archimedes blev blødere om øjnene. Det lettede i den grad lidt på presset om det sædvanlige had hun blev mødt af i Dianthos gader, når hun gik med sin mand eller datter.
Da han komplimenterede hendes ide om en børnebog på Mithos smilede hun bredt. Smilet strakte sig næsten til hendes ører, som han bad hende tage sin datter med en dag. ”Næste gang vi kommer til Dianthos, skal vi nok kigge ind forbi,” fortalte hun, stadig med et bredt smil. Det var tydeligt at hun blev glad over hans invitation til at besøge biblioteket med datteren en dag. Freydis bemærkede godt at han nævnte sin egen familie, og ville da spørge ind til den, hvis der var langt til en afdeling med Mithos. Det kunne selvfølgelig være han havde rigeligt med spørgsmål omkring Nadiya at Freydis slet ikke kunne nå at spørge ind til hans familie.
”Det ville klart være en start,” nikkede Freydis og glædede sig allerede til at se hvad han havde i gemmerne. Nadiya ville sikkert nyde tæt på alt der blev læst op på Mithos. Det ville nok også vække en nærhed hos datteren, en nærhed hun manglede fra sin fader.

Archimedes

Archimedes

Retmæssig Dum

Race / Satyr

Lokation / Dianthos

Alder / 376 år

Højde / 158 cm

Helli 12.09.2020 09:47
Sådan en sød ung pige, kunne næsten også kun have en dejlig datter, selvom datteren dog også måtte være forholdsvis stor for at være en halv minotaur. ”Det glæder mig at høre,” sagde han, selv et blidt smil om læberne. Det var altid dejligt at møde andre folk der gik op i deres familie, for det gik han ud fra, siden hun var kommet for børnebøger til sit barn, ikke mange gad at gøre så meget ud af det.

”Ah, lad os komme over og se så,” sagde han og tjekkede lige tingene på desken en enkelt gang, inden han begyndte at lede Freydis ned mod nogle reoler i den fjerne ende. Der var trods alt ikke mange de læste på Mithos til at starte med, så de var ikke ligefrem de mest let tilgængelige.
Mens de gik, så kunne Archimedes dog også få mulighed for at spørge Freydis, for naturligvis var han nysgerrig. ”Så I bor ikke her i Dianthos?” spurgte han. Han var godt klar over at folk også kom til byen fra de omkringliggende byer, men det var ikke ofte han stiftede bekendtskab med dem, hvis de ikke var handlende. 

Freydis Monrad

Freydis Monrad

Krystalisianer

Sand Forvirret

Race / Menneske

Lokation / Dianthos

Alder / 29 år

Højde / 173 cm

Fia 13.09.2020 23:59
Freydis trak et bredt smil, som bibliotekaren glædede sig til at se hendes datter, næste gang hun besøgte. Han virkede til at være en rigtig familie person, hvilket var utrolig heldig i Freydis’ situation, når hun var så vant til dømmende øjne og ord. Han virkede til at forstå sig på familie, og måske havde han endda sin egen.

Så snart han nævnte, de skulle tage af sted for at se på hvad han havde af bøger, trak Freydis sine hænder til sig og samlede sin lille kurv op, så den hang på underarmen. Hun fulgte straks trop ved siden af ham, som han viste vej ned mod den fjerneste ende. Det varede ikke længe, før Archimedes bragte et spørgsmål op. ”Nej, ikke inden for bymurene i hvert fald,” klukkede hun lidt, og lod blikket falde ned på hendes ben, før de så ligefrem for sig igen, ”Vi bor tæt på handelsruten fra Turmelinien indtil Dianthos. Der er omtrent en dags rejse hertil,” uddybede hun og så over mod den lave satyr ved siden af sig. Turmelinien var trodsalt ret stort, men grænsede jo også op af Dianthos mur. ”Vi har faktisk en lille gård, hvor vi har en ged og flere høns,” klukkede hun.

Archimedes

Archimedes

Retmæssig Dum

Race / Satyr

Lokation / Dianthos

Alder / 376 år

Højde / 158 cm

Helli 14.09.2020 15:41
Archimedes brugte stokken til at støtte sig på, bare som lidt ekstra, og generelt virkede han til at gå langsomt. Det havde nok både noget at gøre med at han var lav af statur, men også fordi han så væsentlig gammel ud. Lyset havde trods alt taget hans bedste år, men han fortrød det ikke et øjeblik.

”En gård ligefrem,” sagde han og lød lidt begejstret. Landet havde altid været rart, ligesom skovene var, selvom han nu engang var en by satyr af sind efterhånden. Det var jo hvad der skete når man boede et sted så længe. ”Det lyder som en dejlig lille oase væk fra alting, jeg håber ikke har døjet for meget med uroligheder, ved at ligge så tæt på handelsruten,” tilbød han dog. Det var trods alt de større veje hvor banditterne ofte slog til, fordi det var nemmere, og alt udenfor byvagtens og lysets greb kunne gå galt, men hun virkede ubekymret. Hvis hun havde en minotaurmand, så var han nok også behjælpelig med at holde det værste skum væk. Ingen gad at slås med en mand større end dem selv. 

Freydis Monrad

Freydis Monrad

Krystalisianer

Sand Forvirret

Race / Menneske

Lokation / Dianthos

Alder / 29 år

Højde / 173 cm

Fia 14.09.2020 19:13
Freydis gjorde sig umage med at følge satyrens tempo. Det var lidt af en mental udfordring, eftersom hun var vant til at gå ret stærkt, med onde øjne efter sig eller et grædende barn i et andet lokale. Som mor havde man i hvert fald altid travlt.

”Ja, en lille en af slagsen,” bekræftede hun smilende. De havde ikke rigtig nogen naboer, stort grundareal med et stuehus, stald, en lade og et hønsehus. Det var dog alt sammen ret så småt, selvom mange var imponeret over størrelsen grundet hendes mand, skulle kunne bevæges sig rundt i huset uden at være besværet. Hans kommentar om hvor det lå, fik hende til at trække på skuldrene, ”Der er gode og dårlige perioder… Ser man bort fra det, så er det et utrolig godt sted at bo,” forklarede hun med et smil, mens hun så lige frem for sig og betragtede de mange reoler. Der var i den grad gode og dårlige tidspunkter at bo uden for Dianthos murer, for dér kunne hverken byvagterne eller Lyset hjælpe en. Selvom det kunne være en fordel at have en stor og stærk minotaur mand at bo med, gjorde det ikke den store forskel, når han hele tiden var ude og rejse. De havde dog fået installeret en lille kælder, som man kunne komme ned i, gennem en lille gulvlem under datterens seng. På denne måde kunne de snildt søge i ly, hvis der var nogen der ville bryde ind i den lille gård.
”Hvad med dig, bor du i Dianthos?” spurgte hun og sænkede sit blik ned til Archimedes ved siden af hende.

Archimedes

Archimedes

Retmæssig Dum

Race / Satyr

Lokation / Dianthos

Alder / 376 år

Højde / 158 cm

Helli 19.09.2020 13:14
En lille gård var trods alt stadig en gård, og langt mere end Archimedes realt havde for sig selv og sin hustru, selvom han ikke ligefrem brokkede sig over det. Et lille hus i Dianthos, kunne også koste en del, og han havde været heldig at han havde boet her i så mange år, så han havde fået noget der havde føltes relativt billigt, i hvert fald i forhold til hvor mange år det efterhånden havde stået det samme sted. Ingen grund til at flytte når man havde fundet sig godt til rette efterhånden.
”Det er rigtigt min kære,” sagde han, for der var selvfølgelig dårlige ting ved Dianthos også. Slynger og banditter, og selvom ingen havde brudt ind hos dem, så havde nogle af de omkringliggende huse alligevel oplevet det. ”Det gør jeg.. jeg flyttede til da jeg var ganske ung, for at hjælpe Lyset, og... ja, min hustru og jeg er bare blevet her lige siden.” Der var et ømt smil om læberne på ham, som han talte om sin hustru, en kvinde han tydeligvis stadig elskede meget højt. ”Der er lidt lang til børnebørnene, da de fleste er flyttet tilbage i skovene, men de plejer at være gode til at besøge, når der ikke er for meget uro i landet.” Hvilket der var... ret ofte desværre, hvilket man godt kunne se på hvordan hans øjne bare blev lidt mere triste. 

Freydis Monrad

Freydis Monrad

Krystalisianer

Sand Forvirret

Race / Menneske

Lokation / Dianthos

Alder / 29 år

Højde / 173 cm

Fia 24.09.2020 00:02
Freydis nikkede blidt som satyren fortalte og lod sine øjne hvile lidt på ham, før de søgte frem igen, for at se hvor hun gik. ”Hvordan hjalp du Lyset?” spurgte hun nysgerrigt. Havde han været soldat, healer eller måske noget helt andet?

Da han nævnte børnebørnene, kunne hun ikke undgå at tænke på, hvor hårdt det måtte være ikke at have mulighed for at kunne se sine børnebørn, hvis der var uro i landet, for hvordan kunne man vide hvordan børnebørnene havde det? ”Har de så været på besøg i år?” tillod hun sig at spørge, eftersom der ikke rigtig havde været noget uro, udover ved kysterne, hvilket var noget så langt væk fra Dianthos mure.  Uroen fra skovene og til Dianthos var trodsalt ikke noget man som sådan hørte om, men Freydis vidste jo selv at uroen inde i skovene eller langs handelsruten kunne variere fra dag til dag, hvilket i den grad ville gøre det en udfordring for hans børnebørn. De grønne øjne så stadig frem for sig, og hun fulgte roligt satyrens tempo, da hun uden ham nok ikke ville finde frem til bøgerne hun søgte.

Archimedes

Archimedes

Retmæssig Dum

Race / Satyr

Lokation / Dianthos

Alder / 376 år

Højde / 158 cm

Helli 24.09.2020 14:05
De gamle øjne glimtede lidt ved mindet om hans tid ved Lyset. ”Jeg var soldat, og sågar ridder inden jeg trak mig tilbage. I mange år trænede jeg også de nye rekrutter, da jeg var blevet for gammel til feltet,” sagde han, for ikke også at nævne magiløs. Det var et mysterium der stadig ikke var blevet opklaret den dag i dag, men han havde lært at leve uden magiske evner. ”Jeg er glad for at jeg har kunne bidrage til at holde vores land sikkert, selvom Mørket altid ligger rundt om hjørnet.” Det var desværre den sande og lidt triste sandhed i alt det her.
”Ja, heldigvis. De var her ved midsommeren. Det var dejligt,” sagde han glædeligt over at han havde set dem. Eller i hvert fald nogle af dem.

Turen havd enok været længere end den burde pga. Archimedes tempo, men endelig nåede de til nogle reoler. ”Mithos sagde du,” mumlede han lidt, og begyndte at kigge på hylderne. ”De burde stå heromkring, og gerne samlet. Det kan være du kan se lidt længere op end jeg kan.” Det ville lige være deres held hvis de stod højere oppe end nogen af dem kunne nå, men så måtte de jo blot hente en stige. 

Freydis Monrad

Freydis Monrad

Krystalisianer

Sand Forvirret

Race / Menneske

Lokation / Dianthos

Alder / 29 år

Højde / 173 cm

Fia 25.09.2020 00:23
Freydis øjne spærrede lidt op, sammen med øjenbrynene der løftede sig en anelse. Ridder endda! Det var ikke fordi Freydis ikke havde respekt for satyren i forvejen, men lige den information gjorde kun hun havde meget mere af det. ”Hold da op!” fik hun sagt overrasket, som han fortalte. Hendes mand havde også en finger med i Lyset, og derfor kunne hun heller ikke lade være med at overveje, hvor længe siden det var at Archimedes stoppede hos lyset. Hun sukkede lidt, som han nævnte mørket altid lurede rundt om hjørnet.
”Det er jeg glad for at høre,” lød det muntert. Hun kunne næsten forestille sig hvordan Archimedes stod med åbne arme og tog imod børnebørnene der kom løbende… Hvis de da var så unge som hun forestillede sig dem at være – det var jo ikke helt til at vide.

Freydis blik fulgte Archimedes, som han så på hylderne, som umiddelbart skulle indeholde litteratur på mithos. Hendes øjne løb henover ryggene på bøgerne, søgende efter titler på Mithos. ”Der er lidt her,” mumlede hun tilbage som hun førte hånden op til hylden og lod hånden følge hende, som hun begav sig langs ryggene. Blikket snublede henover flere titler, men mange af dem var på ingen måde fortællinger, men tidsskrifter og om krig. Det kunne selvfølgelig godt tænkes at hendes mand var interesseret i at få sidstnævnte læst højt, når han var hjemme igen – men nu var det ikke ham, som hun prøvede at sørge for. Blikket og bevægelsen stoppede så ved en dagbog. Hun læste titlen højt på mithos inden hun forsigtigt lod to fingre glide op langs ryggens længde, inden de forsigtigt hev bogen ud fra hylden. ”Det er en dagbog… Tror du det kunne være noget?” spurgte hun som hun lagde den i sin favn, og lod sin frie hånd kærtegne læder forsiden. Bogen var lukket til med nogle læderremme, således siderne blev i og ikke blev krøllet. Det var imponerende.

Archimedes

Archimedes

Retmæssig Dum

Race / Satyr

Lokation / Dianthos

Alder / 376 år

Højde / 158 cm

Helli 25.09.2020 16:05
Desværre var det ikke ligefrem en titel der var kommet nemt til ham, men efter mange års tro tjeneste, ja, så havde man vel fået titlen, og han havde da stadig sin medalje med udnævnelsen derhjemme, selvom han ikke brugte det. Ridder var fra gamle dage, nu var han blot gamle Archimedes, bibliotekaren, og det havde hand et fint med. Han havde aldrig søgt den store berømmelse.

Da Freydis først havde udpeget hvor Mithos bøgerne var, så var Archimedes også hurtig til at kigge over dem. Han kunne godt se at de fleste var krigsberetninger, men det betød dog ikke, at noget af det ikke var til at bruge. Hans mere skrøbelige fingre søgte også mod en af dem, som han erindrede svagt at der måske var noget med.
Han tog en enkelt af dem ud, inden at han kiggede mod dagbogen. ”En dagbog siger du?” mumlede han, og tog bogen under armen, så han kunne koncentrere sig på skrifttegnene foran ham. Han havde lidt viden om Mithos sproget, men var langt fra flydende. Heldigvis havde de også etiketter på de fleste af bøgerne, som var af et sprog som bibliotekarerne ikke nødvendigvis kendte til, så han tog fat i den for at vende den op og se på de kragetæer der var blevet skrevet med. ”Asterus den gamle,” sagde han eftertænksomt. ”Han var ikke en kriger så vidt jeg husker, men det er formegentlig hans beretninger om at vokse op, og de ting han gik igennem. Det kan dog umuligt være den eneste af hans dagbøger så.” Hans øjne kiggede op mod hylderne igen, for at se om der var mere, men lige her, så det ud til at være den eneste af sin slags. 

Freydis Monrad

Freydis Monrad

Krystalisianer

Sand Forvirret

Race / Menneske

Lokation / Dianthos

Alder / 29 år

Højde / 173 cm

Fia 25.09.2020 17:58
Da Archimedes så mod dagbogen hun havde i hånden, rakte hun den lidt frem mod ham, så han ikke skulle strække sin arm for langt, når han skulle se på mærkatet. Som Archimedes læste navnet højt på krystalliansk gentog hun det i sit hoved. Spurgte Nadiya om hvad det hed på krystalliansk var det jo en fordel at have det oversat. Ja nok kunne Freydis krystalliansk flydende og mithos næsten ligeså, men en gang i mellem kunne det bare være svært at oversætte fra det ene sprog til det andet. Så snart han skap mærkatet tog hun bogen tilbage sikkert i sin favn. Hun lyttede opmærksomt som bibliotekaren fortalte om Asterus den gamle. ”Så er den jo perfekt!” lød hun begejstret for efterfølgende at vende sit blik tilbage mod hylderne, ligesom Archimedes, for at undersøge om der var en anden bog der også var af Asterus den gamle. Det kunne jo være fantastisk at finde flere bøger, som hun kunne læse op fra! Da blikket havde vandret et grundigt stykke tid, gav hun en tænkende lyd fra sig, som hun opgav at finde flere af samme slags. Hendes grønne øjne fandt så vej til bogen under Archimedes arm.
”Hvad fandt du der?” spurgte hun nysgerrigt og nikkede i retningen af bogen.

Archimedes

Archimedes

Retmæssig Dum

Race / Satyr

Lokation / Dianthos

Alder / 376 år

Højde / 158 cm

Helli 25.09.2020 20:27
Det var lidt skuffende at der ikke nødvendigvis var flere, men det kunne være at de var blevet forlagt, eller lå ude på lageret. Et frygteligt sted hvor man sjældent kunne finde noget, men der var også mange guldklumper gemt. Engang imellem fik de ryddet lidt op, men der var ikke nok plads herinde, til alle de bøger de havde opsamlet over årerne desværre. ”Vi kan i hvert fald starte der,” sagde han nikkende. Det kunne godt være at den var lidt for støvet og gammel til et barn, men nok mere børnevenligt end hvad han ellers havde taget ned.

”Ah,” sagde han og kiggede på bogen, før at han fandt det lille mærkat frem igen, for at kunne se den korrekte titel. Han havde haft en idé om hvad det var den handlede om da han tog den ned, men det var bedre at bekræfte det. ”Det er godt nok en krigsberetning, men lige denne her er skrevet af en... historiefortæller. Kan godt være at det er nogle lidt mere væmmelige ting der står i den, og måske ikke rettet mod et barn, men... det kunne være at der var noget af interesse.” Han åbnede bogen og bladrede lidt i de støvede sider. Han kunne dog ikke ligefrem hurtiglæse hvad der var i den, men et par enkelte ord her og der stod der. ”Jeg håbede at han måske mere satte det op som en saga, end en beretning.” Det var dog lidt svært at bedømme, og man skulle nok studere den lidt mere nøje, for faktisk at vide det, og så meget havde Archimedes ikke haft at gøre med minotaurernes historie eller sprog.

Freydis Monrad

Freydis Monrad

Krystalisianer

Sand Forvirret

Race / Menneske

Lokation / Dianthos

Alder / 29 år

Højde / 173 cm

Fia 25.09.2020 20:47
Freydis trak et let smil, som hun lagde dagbogen tættere ind til sin overkrop. Denne skulle hun i hvert fald have med hjem. Så kunne det være hun læste forud, så hun havde en ide om hvad de forskellige dage og historier handlede om. Det kunne være noget så tragisk at være så godt i gang med at læse højt, og pludselig komme til et sted, hvor det ikke var egnet for børn.

Freydis blik fulgte nøje Archimedes fingre, som han fandt mærkatet frem og læste på det. Hun nikkede langsomt og smilende, som han fortalte lidt om bogen. Freydis trådte roligt om på den ene side af Archimedes, da han åbnede bogen, så hun kunne skimme med. Det var tydeligt for hende at bogen nok ikke var egnet til børn – men hendes mand ville sikkert være vild med den. Den kunne måske inspirere hendes mand til nogle livlige fortællinger på Mithos. Eller måske når Nadiya blev ældre kunne hun læse den selv? ”Lad mig tage den med,” fik hun sagt glad og rakte en hånd ned for at tage imod bogen. Hun kunne sagtens bære begge bøger, og ellers kunne hun blive nød til det. Det var i hvert fald ikke retfærdigt at lade satyren med gangstøtte gå med en bog i favnen.

Archimedes

Archimedes

Retmæssig Dum

Race / Satyr

Lokation / Dianthos

Alder / 376 år

Højde / 158 cm

Helli 25.09.2020 21:03
Archimedes afleverede den anden bog til Freydis også. De var lidt tunge i det, men ikke uoverkommelige, selv for en ung pige som hende. Ellers havde han i hvert fald taget den ene. Det kunne han godt overkomme. Stokken var nok også mere fordi han kunne. Han kunne trods alt godt gå rundt uden den, men det var hvis benene alligevel gav lidt mere efter end han var vant til.

”Det lyder godt, jeg kan eventuelt kigge efter nogle flere af dagbøgerne til næste gang du kommer forbi,” foreslog han. Han var sikker på at der var flere i hvert fald. Alt andet ville trods alt virke lidt absurd, for ingen afleverede blot en dagbog til biblioteket, ikke med sådan noget. ”Nå, kom med, så kan vi få tjekket dem ud til dig,” sagde han og strøg lidt til skæg, før at han begyndte at gå med langsomme skridt mod skranken igen. Det var trods alt et bibliotek, så bøgerne skulle afleveres igen, især noget så dyrebart som gamle Mithos bøger. 

0 0 0

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu: Lorgath , Krystal , Mee
Lige nu: 3 | I dag: 13