Alianne_ 19.01.2023 08:43
For mig er det aller-aller-aller vigtigste (And I can't stress this enough), at en ond karakter ikke ser sig selv som ond. For der er ikke folk, der ser sig selv som onde. Ondskab er det, der gør os uret, og som egoistiske væsner, vil det derfor altid stamme udefra. Man kan selvfølgelig opdage, at ting man har gjort før i tiden, var onde, men så er det jo heller ikke nutids-selvet, der er ondt, men fortids-selvet. Og vi ved jo alle at fortids-selvet er en helt anden xD.
Alt efter om man spiller en neutral, kaotisk eller retmæssig ond karakter vil karakterens personlighed og drivkraft variere. Personligt elsker jeg retmæssig ond som tilhørsforhold. Der er enormt mange muligheder for rigtig dybe karakterer, hvor kaotisk ond ofte bliver nødt til at være en grad af sindssyge for at give mening.
Derudover er det sjældent en vigtig del for mig, om karakteren er villig til at slå ihjel eller ej. Ofte tænker vi på det at dræbe som det højeste onde, men jeg synes det er meget mere spændende at se på, hvordan den onde karakter er i mere almindelige situationer. Hvordan kan man se at ondskaben skinner igennem, uden at man behøver en masse vold og blodige scener for at gøre det tydeligt? For mig er det spændende at udforske deres sindstilstand og de tanker, der er fordrejet i den onde retning.
Så er der den lidt mere klassiske skurk, som man ser i bøger og film. Det er sådan, jeg langt hen ad vejen har lavet Zahinael. Han fungerer ekstremt godt som antagonist i andres fortælling, men det har den konsekvens, at han ikke kan have alle slags tråde. For hvis han viser for meget af sig selv, bliver han en kedelig skurk. Der skal være noget, man ikke ved. Der skal være ting, man ikke hører ham sige, og hvor man som læser føler at der sker mange flere ting i hans hoved, end man får indblik i. Derfor vælger jeg at skrive ham med en begrænset fortællerstemme, hvor han kun fortæller det, som han mener, læseren skal have at vide. Det gør ham en grad af utroværdig, men når man har at gøre med skurke, er det sjældent et problem ;).
Jeg bruger meget tid på at sætte mig ind i mine karakterers bevæggrunde og de begivenheder i deres liv, der har formet dem i den retning, de er i. Det hjælper mig ikke kun til at skrive bedre onde karakterer, men til at skrive bedre karakterer generelt. Fx. har
Elvira og jeg haft en lang trådrække, hvor vi udforskede Lyset og kampen mod Mørket - og hvor vi ret ofte endte med at vise vores gode karakterer, at verden absolut ikke er sort/hvid. Lyset gør også bund-onde ting, fordi de mener, det er den bedste måde at bevare riget på. Mørket er ikke kun opbygget af onde, onde folk. Der er nogle kraftige skel mellem kulturerne i de to fraktioner, og det er enormt spændende at dykke ned i en konflikt, hvor det politiske spin fortæller befolkningen, hvad der er godt og ondt, og hvor det slet ikke er så tydeligt, når man begynder at grave.