Treston Reynlest
Forhenværende Ridder af Lysets Krigere - nu vanæret og i eksil
Forvirret Dum
Race / Menneske
Hendes løfte om at være der, når dommen skulle eksekveres modtog han med et taknemmeligt og alvorligt, lille nik - der var ligesom ikke så meget at sige. Det var en frygtelig ting at bede hende om - og af samme grund havde han ikke gjort det - men samtidig var det rart at vide, at der i det mindste ville være ét venligt ansigt i mængden... Han var for eksempel ikke sikker på, at Zirra ville... at hun kunne...
"Jeg forstår godt, at det ikke er sådan lige til... men jeg tror også, du kommer til at overtænker det, Josefine." Ordene var venlige, men alvorlige. "For eksempel dét med at være enlig soldatermor? Hvad skal du egentlig bruge en mand til? Du har mere end nok kærlighed for to forældre... Og det er lidt mit indtryk, at børn ikke skal bruge meget mere end dét." Det var i hvert fald, når der manglede kærlighed, at det gik gruelig galt... "Soldater-delen forstår jeg bedre... Du kan risikere at blive udsendt fra den ene dag til den anden, og det duer selvfølgelig ikke, når man har små børn... Men mon ikke børnehjemmet kunne hjælpe?" Han viftede med hånden, som for at sige: Du behøver ikke lytte til mig; jeg smider bare idéer ud. "Jeg ved det ikke... Jeg synes bare, det er ærgerligt, at du... holder dig fra dine børn, fordi du har fået ind i hovedet, at det er bedst for dem. Jeg tror ikke, du er i stand til at gøre nogens liv værre, Josefine." Han sendte hende et lille smil og et sideblik. "Jeg mener faktisk helt alvorligt, at du er en berigelse..."
Hendes indvending fik ham til at rynke panden og synke bedre tilbage imod hendes bløde vinge. "Ja..." mumlede han. "Det er mange år - og især når man ikke er ældre end dét... Men er dén bekymring for dig eller for dem?" Det var måske ikke den mest sensitive måde at spørge på, men han ville gerne nå igennem til hende, og de havde desværre ikke resten af evigheden... "For jo flere år, der går - jo større er sandsynligheden for, at de ikke kan kende dig. Det er sandt, og det er da en reel overvejelse på deres vegne. Men den eneste løsning på dét, er at tage derhen nu - i dag - og tage tyren ved hornene. Derimod... hvis du er bekymret for, at du ikke ville kunne bære det, hvis de ikke genkender dig..." Han lod ordene hænge lidt i luften. "...Så ville jeg godt kunne forstå dig - det må være skræmmende for en mor. Men jeg har set dig bære smerten fra soldater, der har fået amputeret begge ben uden bedøvelse, Josefine - jeg tror helt bestemt, du er stærk nok til at tage chancen."

Krystallandet