Ares
Vilddyrstæmmer hos slavehandlen
Noget der fanger blikket. Noget eksotisk de færreste har set.
"Javel, Deres Højhed." svarede han, stadig uden at møde den andens blik. Han sørgede for at hvile sit enten ved munden, eller panden. Han sendte et overvejende blik tilbage på bæsterne.
Fyrsten brød sig næppe om at vente, så han måtte hellere vælge rigtigt fra start.
Inden han gik tilbage til dyrene, gjorde han et kort buk - tog et par skridt bagud, for at vise respekt for fyrsten, og vendte sig så helt. Ares' blik hvilede kort på den sorte regnbuesno, dens gule øjne stirrede tilbage, mens den lå foldet om sig selv. Dens egenskaber kunne muligvis være interessante for fyrsten - hvad enten til fjender, eller de helende egenskaber slangen havde. Han gned sig på kæben. Pulsen steg - knapt mærkbart.
Nigenbrisen, med dens skyggepels, kunne også være en mulighed. Men ville den overhovedet imponere Kazimi fyrsten?
Noget eksotisk, gentog Ares for sig selv.
Noget der fanger blikket.
Han rakte sin vin til en af de mange tjenere - før han tog et par tykke arbejdshandsker på.
Hvis det skulle være noget eksotisk... Ares fiskede en lille dragelignende skabning op fra et af burene.
Ares holdt stadig blikket lavt, da han trådte frem igen.
Den lille skabning vred sig kort i hans greb, vingefligene sitrede, og en dæmpet knurren vibrerede i hans håndflade. Han satte den forsigtigt på jorden.
"Deres Højhed," sagde han roligt. "
En Drakelin."
Den stod lavt, halen snoet om bagbenene. De turkise skæl langs flankerne glimtede svagt i lyset fra solens varme stråler.
"Den bliver ofte solgt som drage," fortsatte han.
"Det er den ikke." Han trak mundkurven af med en rolig bevægelse, men lod selen blive.
"Den reagerer på blodets rytme."
Et øjebliks stilhed.
"Hvis Deres Højhed tillader det…" Han vendte sig mod en af tjenerne.
"Sig, at du hader din fyrste."
Tjenerens ansigt frøs. Et par af de andre udvekslede blikke - nervøse og forarget.
"Jeg– det gør jeg ikke, herre—"
"Sig det."
Han kunne høre den gamle tyran i baggrunden der lavmælt skulle til at protestere dette vanvid – Men så kom ordene frem, stive og tvungne:
"Jeg hader… fyrsten."
Drakelinens rygskæl løftede sig. En svag ravglød bredte sig langs dens rygsøjle – ikke kun af ordene,
men af frygten bag dem. Vingefligene spændtes. Den udstødte en lav, næsten uhørlig vibration.
Ares sagde intet. Men han kunne mærke tyranen stirre huller i hans nakke.
"Sig nu," fortsatte han uanfægtet,
"at du er loyal."
"Jeg er loyal mod min fyrste." ytrede tjeneren hurtigt.
Gløden dæmpedes. Skællene faldt på plads.
Ares løftede blikket en anelse - ikke til øjnene, men til Sephyrans mund.
"Den mærker, når blodet modsiger ordene." forklarede han, og sørgede for at holde
den lille drage på plads.