Nærmere bestemt opdagede den unge halvræv det oftest først når der blev tættere mellem kroens gæster. I løbet af sommeren kom folk mere spredt, fordi de ikke på samme søgte ly for vejret eller lys i mørket. Denne aften var ingen undtagelse, ikke et bord i de varme krostue stod ledigt tilbage og det samme kunne næsten siges om stolene. Det var på aftner som disse, at Cyrille var ekstra taknemmelig for ikke at fylde mere i højde eller drøjde, så hun med lethed kunne bukke sig under de fleste vildfarende arme eller klemme sig ind mellem møblementet, og de besøgende.
Hos langt de fleste steg humøret i takt med beruselsen. Ligeledes blev folks årvågenhed også typisk væsentligt mindre, og det var en mulighed som ræven ikke kunne lade passere sin næse forbi, uden at tjente en krystal eller fem. Med stor fingersnilde og rette udvalgte ofre, havde det lykkes Cyrille at få fisket mindst 4 krystaller til sig; 2 jader og 2 ravstykker. En ganske uden mærket fortjeneste, hvis hun selv skulle sige det.
Hun burde have stoppet der, men med blod på tanden blev hun desværre for overmodig.
"Sig mig tøs, prøver du at komme til min pung?!" Bjæffede den midaldrende menneske mand, mens grove fingre lukkede sig omkring hendes spinklere overarm. "Nej," Løgnen gled af tungen, som vand mod olie. Et hårdt grynt fra mennesket gjorde det klart, at han ikke købte den. Han lagde an til at kommentere, men hun kom ham i forkøbet "Jeg skulle bare passere for at komme hen til min mand, men havde nært mistet balancen til en albue." Uddybelsen fik hans øjenbryn til at rynke, mens øjnene under glemte sig mistroisk sammen. En finger fløj op, rettede sig mod den eneste mand der syntes at side alene i kroen. Cyrille have ikke kunne undgå at bemærke ham, selvom hun ikke havde været i nærheden af fyren med det hvide halvlangt hår.
"Skal jeg vinke ham over?" Blikket sænkede sig sigende til hånden før det så tilbage på manden, mens hun forsatte med samme flabede kant: "Med mindre du har tænkt dig at slippe mig?".
Til alt held for hende havde manden måtte vurderet at ræven talte sand, hvis ikke det i virkeligheden var fordi at manden par borde væk, alligevel lidt for bred over skuldrene, til at tage chancen og svare ja. Hånden gav om ikke andet slip, modsat den forurettedes blik - det var som isnet fast på hende.
Få øjeblikke efter var den unge halvræv i færd med at møve sig ned på 'hendes mands' skød, siddende med begge ben til samme side og et varmt smil klisteret til læberne. "Godaften, beklager jeg trænger mig sådan på, men du kunne ikke tænke dig at spille min mand til Hr. skaldepande dér ikke længere stirre på mig, som om det kunne give ham håret tilbage?" Han fik ingen tid til at protestere "Ja? Fantastisk, for det er lige det jeg har brug for." Stemmen blev med vilje holdt lav, mens Cyrille forsøgte at få det til at ligne hun var ved at forklare sin, falske, ægtemand hvad der havde skyldes hendes forsinkelse tilbage til bordet.
Krystallandet