v0idwitch 26.09.2020 16:46
Det gjorde ingen forskel for Juno, om Pax var halvt eller helt det ene eller det andet, men han troede heller ikke ligefrem at det betød noget for Pax. Nej, han mistænkte, at de følelser, han så tydeligt kunne aflæse i den andens ansigt havde langt mere at gøre med Evlyn. Eller værre; med det, de lige havde lavet i sengen. Han kunne ikke få ud af sit hoved, at grunden til Pax's voldsomme reaktion var ham. At han havde gjort noget forkert, ved at sætte sig over ham, eller på anden måde brudt en grænse, der ikke måtte brydes.
"Jeg kender ikke nogle fædre, der ville kunne blive beskrevet på en bedre måde end dét," svarede Juno og skar en grimasse. Han vidste, at han burde være mere forstående og lyttende, men hans mund modarbejdede ham, og som et direkte forsøg på at stoppe sig selv fra at spytte mere nonsens ud, trak han et knæ op til sig, som han hvilede sin arm på og lukkede distræt sine tænder om dén. Han kunne ikke sige en skid, hvis han mund var fyldt, og det gav ham i det mindste et ekstra sekund til at overveje sine ord, hvis Pax havde tænkt sig at sige andet, der ville overraske den yngre fyr.
Næste gang Pax stillede et spørgsmål, lyttede Juno også, indtil Pax ligefrem annoncerede, at han ville sove. Først da slap Juno tænderne i sin arm.
"Nepotisme," svarede han lavmælt, inden han kravlede ud af sengen og hen til sit tøj. Han blev hængende i rummet så længe han kunne holde det ud. Først satte han sig ned, med sit evigt hoppende ben, indtil mistanken om, at han var skyld i Pax's sammenbrud drev ham op ad stolen og fik ham til at vade frem og tilbage over trægulvet, indtil han hellere ikke kunne tage dét længere og han forsigtigt lukkede døren efter sig, for i stedet at gå nedenunder, hvor han købte en øl.
Halvvejs igennem sin anden øl, fornemmede han en skikkelse bag sig, og fordi han vidste, hvad der ventede ham, spændte han blot op i skuldrene og blev siddende præcis hvor han var, uden at anerkende manden bag sig, indtil vedkommende satte sig ved siden af ham med en tung bevægelse.
"Jeg ved, han gik op efter dig. Det er det han plejer." Juno tog ikke blikket fra sin øl, da han svarede;
"fulderikken må være faldet ned af trappen på vej op. Jeg så ham ikke." Han mumlede sit svar og anerkendte derudover ikke den ældre mand ved sin side. Han vidste alligevel fuldstændig hvordan han så ud; et tykt, hvidt fuldskæg, matchende hvidt hår på hovedet, og skuldre og nakke, der fik ham til at ligne en tyr.
"Så har du vel tid til mig i stedet? Måske du kan overtales til at tage tøjet af denne gang?" Juno trak sine skuldre helt op mod ørerne, men det var for sent; mandens store hånd lukkede sig om hans nakke, og hans tommelfinger strøg, næsten kærligt, op i Junos hår og ned igen.
"Lad mig i det mindste drikke ud først." Det var det eneste, han kunne tænke på at sige, der ville give ham lidt mere tid. Hvis han gjorde modstand her, var der risiko for at Pax ville høre det, og han havde arbejdet så hårdt for at bilde ham ind, at han var okay. At han ikke havde kæmpet med næb og kløer for sin overlevelse hver dag.
Hvis ikke han gjorde modstand overhovedet, ville konsekvenserne være værre. Men måske - hvis bare han fik lokket Shimon, den ældre mand, med sig langt nok væk...
"Hvor er det du bor henne?" spurgte han lavmælt og skævede til Shimon, der grinede af spørgsmålet.
"Du ved konen venter på mig derhjemme." Nu, hvor han havde Junos blik, spredte han sine store lår og tvang Junos blik ned på den bule, der var imellem dem.
"Sådan en ung knægt som dig, du kan ikke være så kræsen med, hvor det er henne."
Juno sank en klump, men svarede ham hverken for eller imod. For enhver anden måtte det ligne at de blot havde en venskabelig fader-søn samtale. Den havde været lavmælt nok til ikke at vække mistanke fra andre end bartenderen heller og kun fordi bartenderen kendte Juno ret godt efterhånden.
"God dreng. Bliv her, imens jeg samler de krystaller ind, jeg er skyldt." Heller ikke dét svarede Juno på, men så snart Shimon gik over til et bord af andre mænd, sneg han sig langs baren, op af trappen, og ind på værelset, som han låste efter sig. Hans hjerte galoperede afsted, men der var højst gået en time, og selvom koldsveden løb af ham, nægtede Juno at tage noget af sit tøj af. I stedet gik han hen til sengen, hvor Pax var gået kold, og satte sig på gulvet ved siden af den, hans arme oppe på madrassen og hans hoved hvilende mod dem. Han havde ikke lyst til at vække Pax og han havde heller ikke lyst til at lægge sig tæt på ham. Han ville bare gerne kunne dufte ham. Og hvad så, hvis han havde et forstyrret forhold til sex? Det var Juno lige blevet mindet om, at han også selv havde. Han lukkede sine øjne og tog langsomme, dybe indåndinger, men faldt ikke i søvn. Først da lyset igennem vinduerne afslørede, at der måtte være gået lidt mere end en time igen, løftede Juno hovedet og skævede til Pax, der selv i søvne så lige så udmattet ud, som Juno følte sig.
"Der er gået et par timer," hviskede han, uden at komme tættere på Pax. Hvis ikke dét vækkede ham, ville han lade ham sove lidt længere og så forsøge sig igen.