Blæksprutten 20.06.2020 21:58
Måske det bare var slotsvagterne, der var ekstremt sure. For hvis Kastanje kunne konstatere, at de fleste var venlige her på byvagtskontoret, måtte de have sig noget af et rygte. Han stolede blindt på Kastanje, og ingen alarmklokker ringede for ham. Han ventede pænt på, at hun skulle komme tilbage, hvorefter han fulgte med hende ind til selveste sergenten.
Han kunne se at sergenten var en aldrende mand, men ikke desto mindre en meget autoritær mand. Umiddelbart så han overhoved ikke venlig ud, men det gjorde mennesker vist generelt ikke. De havde ikke det der… permanente smil i hele fjæset. Men igen stolede han på den søde hunalf, som jo på trods af sin lille størrelse havde styr på utroligt mange ting her i Dianthos.
Juliander gjorde derfor også hvad hun sagde. Da de kom tættere på mandens skrivebord, smilte Juliander det bredeste og venligste han havde lært. Det der permanente smil, som særligt alferne fra Alfelunden altid fløj rundt med. Han håbede virkelig at sergenten ikke ville være sur, for Juliander var ikke just vant til at få skæld ud – sådan rigtigt.
Han fløj ikke op på bordet, selvom det føltes mere rigtigt for ham. Mennesker ville nok ikke bryde sig om at have sko på bordet, uanset hvor små størrelserne var eller ej. ”Vær hilset hr. sergent, det er mig en ære at træffe Dem” Sagde han og bukkede dybt for ham nede fra gulvet af. Han skævede kort til Kastanje, da det gik op for ham, at hun vist ikke havde sagt god for at han måtte sige noget endnu. Lidt forlegent rettede han sig op igen og smilte igen. Denne gang lidt mere forlegent end før.

Helli 22.06.2020 14:39
Alfer var generelt ganske nemme at overse, og derfor så den ældre herre også kun op fra sit skrivebord og så lidt forvirret rundt, da der pludselig var en stemme i nærheden som præsenterede sig.Kastanje var dog hurtig til at flyve op for at prøve at fange sergentens blik. ”Her sergent, vi er lige her,” sagde hun og dansede nærmest lidt foran luften, indtil hun var sikker på at hun havde fanget hans blik. Han var ikke så godt seende mere, havde hun i hvert fald hørt. Han havde i hvert fald altid svært ved at få hans opmærksomhed.
”Kastanje,” kom den dybe stemme fra sergenten. ”Hvad laver du her?” tonen var spørgende men ikke anklagende, og satte fjerpennen fra sig, så Kastanje havde hele hans opmærksomhed. ”Og hvilken stemme var det?” han kiggede lidt rundt, men havde endnu ikke rettet mod gulvet og set den lyserøde alf.
”Det er den mest utrolige historie nogensinde. Så, jeg har en ven med,” sagde hun før hun forsvandt fra hans syn, og dukkede op nede fra alfedrengen. ”Kom her, vi kan stille os på hans bord, så kan han se os,” sagde han lidt mere lavmælt til alfedrengen, som hun prøvede at hive ham med op, så de kunne flyve op og lande på sergentens bord.
”Okay, så historien... jeg ved ikke om du selv har lyst til at fortælle den, eller skal jeg?” spurgte hun, ordene var begyndt at komme lidt hurtigere ud af hendes mund, mere ernergisk, dog ikke så hurtigt at man ikke kunne forstå dem. Hun kiggede på alfedrengen, for at se om han foretræk at fortælle historien, eller om hun skulle, før hendes blik gled tilbage på sergenten, som stadig prøvede at fokusere på de to små skikkelser. Han havde endnu ikke rejst nogen alarm på at der stod en lyserød alf på hans bord, til trods for de ledte efter en. Det var nok i bund og grund ikke gået op for ham at det var en lyserød alf der stod foran ham.

Avatar tegnet af Blæksprutten, farvelagt af Erforias
Blæksprutten 22.06.2020 22:33
Åh, sikke et held at Kastanje var så god med mennesker. For Juliander vidste ikke hvad han skulle gøre, for at få hans opmærksomhed. Han var bange for, at han ville blive smækket ned, hvis han fløj op og generede hans synsfelt. Men denne sergent virkede ikke lige så impulsiv som stuepigen, der fandt Juliander på et af værelserne på slottet. Han så op på Kastanje med store, håbefulde øjne. Og da han hørte hende bruge ordet ven til at beskrive ham, blev han en smule genert. Men også helt vildt glad! Juliander havde utroligt mange venner i Alfelunden, men ak, han kunne altid bruge flere. Og Kastanje var i den grad noget helt særligt. Det ville være ham en ære at kunne kalde sig ven af hendes! Han smilte derfor ekstra stort til hende, da hun mødte ham igen, og fløj med ham op på bordpladen.
Han stillede sig med fødderne solidt plantet på bordpladen. Vingerne lagde sig høfligt ned, så han ikke lignede en, der var på vej til at flyve væk i respektløshed. Ikke at mennesker var i stand til at skelne imellem høflige og særligt høflige og dannede alfer. Til gengæld var det let at spotte en uhøflig alf, da alfer havde det med at tage alting til ekstremerne, når de skulle ud at feste og more sig.
Han skævede overvejende til Kastanje. Det var fristende at lade hende tale for sin sag. Hun var jo så god til det med at tale med mennesker, og ærlig talt blev Juliander lidt intimideret af sergentens størrelse. Han kunne se op i hans næsehår fra denne vinkel, for pokker! Han puttede et seriøst, beslutsomt udtryk i ansigtet og nikkede afgørende. Det ville nok have den bedste effekt, hvis han selv fortalte. Han trådte derfor et par skridt frem og bredte armene en smule, for at udtrykke den afmagt han følte over sin situation. ”Jeg er i en forfærdelig krise, Sergent. Jeg er kommet helt fra Alfelunden for at tale med hendes Majestæt Dronningen om noget fortroligt. Jeg var så tæt på at finde hende og møde hende, men så blev jeg jaget ud, som var jeg en… en… en kriminel!” Juliander skulle lige finde det ord han ledte efter, og da han endelig sagde ordet kriminel, skar det i hans overfølsomme hjerte. ”Det har vist sig, at I leder efter en lyserød fe, som ligner mig på en prik. Men som har haft onde hensigter med Hendes Majestæt! Og nu tror alle i byen at det er mig! Jeg blev så forskrækket og jeg var nødt til at gemme mig, indtil Kastanje fandt mig og.. og…” Juliander kunne mærke at tårerne pressede på. Men hvorfor!? Var han ikke i sikkerhed nu? Sergenten virkede rar og skulle nok hjælpe ham ud af hans situation! Men… måske følte han virkelig for dronningen og var bange på hendes vegne. Han ønskede ikke at hun skulle gå igennem de samme pinsler som han! Hun og Juliander var i samme båd. De var begge blevet forsøgt snigmyrdet…! Han tørrede sine øjne og snøftede. ”Kastanje har virkelig talt godt om jer. Jeg ville føle mig tryg ved at være i jeres varetægt, indtil I fanger den skurk, der er ansvarlig for al det kaos på paladset!”

Helli 25.06.2020 11:17
Sergenten kiggede overvejende på Kastanje og derefter på den lysende talende blob der ellers var foran hans ansigt. Han var ikke helt sikker på at det her var så en utrolig historie som Kastanje gav udtryk for.Den viste sig dog hurtig at være mere utrolig end han først havde antaget, da det gik op for ham at den lysende blob også måtte være en alf. Han gned sine tindinger under samtalen, og et smertefyldt udtryk spredte sig i hans ansigt.
Kastanje stod under hele fortællingen og nikkede bekræftende på hvad han sagde, og gav de passende udtryk til de passende steder i fortællingen. Overraskelse og frygt, og medlidenhed. Hun stolede helt og holdent på alfedrengen, som hun egentlig stadig ikke havde fået et navn på. ”Så du kan nok forstå, at vi bliver nødt til at få rettet op på denne her misforståelse. Det går ikke at vi jagter den forkerte alf,” bekræftede hun i slutningen af fortællingen.
Sergenten kiggede ned på Kastanje, et strengt blik i øjnene. Han var tydeligvis ikke alt for påvirket over at der var en snøftende alf på hans skrivebord. ”Kastanje. Er du helt sikker på at der er to lyserøde alfer i Dianthos?” Spurgte han langsomt.
”Absolut!” sagde Kastanje bekræftende og nikkede, stadig ikke opfanget hvor suspekt det lød, når hun i alt sin levetid ikke havde mødt andre alfer end sine forældre.
”Kastanje...” kom det roligt, men man kunne bare se hvordan frustrationen voksede hos sergenten. Der gik et par sekunder og så eksploderede han. ”Du skal have mere at rykke rundt på derinde hvis du nogensinde skal blive til noget i byvagten. Det her er tydeligvis den alf vi leder efter” stemmen bar gennem lokalet og de få folk der sad herinde vendte sig også mod dem. Sergenten greb også ud mod Juliander, i tilfælde af at han ville prøve at flygte.

Blæksprutten 27.06.2020 08:18
Årh, hvor var Kastanje god. Han følte virkelig at hun var der for ham, og var med til at belyse alvoren i hans problem. Han kunne umiddelbart ikke se, at sergenten var holdt op med at føle med ham for længst, hvis han da overhoved på noget tidspunkt lyttede til ham med medfølelse og forståelse. Kastanje havde jo advaret ham om, at han kunne være sur, og måske havde Juliander ikke smilet nok?
Stadig med tårer i øjnene, og nu også meget forvirret, kiggede han mellem Sergenten og Kastanje. Han havde regnet med at Sergenten ville tale til ham nu, og sige nogle fortrøstningsfulde ord, men nej, han virkede nærmest... rasende, da han henvendte sig til hende. Næsten som en far eller en... chef? Det nåede lige akkurat at komme til ham, før sergentens stemme blev mere buldrende og ophidset. Forfærdet over sergentens hårde tone overfor den søde pige, fik Juliander til at måbe. Han havde brug for at protestere, men var umiddelbart tom for ord. Sergenten havde netop bekræftet ham i hvad han netop havde opdaget – at denne alf, lille og fin som hun var, var en del af Dianthos byvagt!? Var det gået hans næse forbi? “Frøken-” Forsøgte han med en lillebitte stemme ved siden af Sergentens vrede toneleje, men sergenten nåede at færdiggøre sin sætning om, at han, Juliander Alfera, skulle være den selv samme kriminelle alf, som havde forsøgt at gøre Hendes Majestæt fortræd?!
Af rent og skært overlevelsesinstinkt hoppede han hurtigt væk, lige akkurat så han kunne undgå den næve, der havde forsøgt at snuppe ham på stedet. Tanken om at blive klemt imellem en mands fingre var så uværdigt og skrækkeligt. Var det virkelig sådan man behandlede royalt besøg her i Dianthos!? Havde menneskeheden virkelig ikke nået længere, på trods af at slavetiden var forbi? Var han blot et insekt i deres øjne her? Julianders forgrædte ansigt blev for første gang vredt, og Juliander hadede ellers at være vred, for følelserne gjorde ondt helt inde i hans små organer. Men sergenten – denne dumme, halvgamle mand, var ikke blot led overfor ham, men også overfor Kastanje. Hun var så god og sød, at han ikke kunne tillade det!
Han kunne høre at nogle af de andre mænd på kontoret havde trukket stolen ud, fordi konflikten i rummet optrappede, så han lettede straks fra bordet med så mange bask med vingerne, at det efterlod lyserødt spor af støv på bordet. Fordi han havde lettet og forsøgte at stikke af fra en anholdelse, var der pludselig hænder overalt i luften, der ville forsøge at gribe ham, uanset hvilken retning han fløj, men Juliander var lille og hurtig, og de var store og langsomme. “Stop! Jeg beder jer lytte til mig!” Forsøgte han, og måtte råbe ud i rummet, for at blive hørt, mens han fløj i zigzagmønstre. Han burde stikke af, men han kunne ikke tage herfra uden Kastanje. Han vidste ikke hvad de kunne finde på at gøre ved hende, hvis nu de troede hun på en eller anden måde var medskyldig. Det lod i hvert fald til, at sandheden var ligegyldig her.

Helli 27.06.2020 10:33
Der var en grund til at Kastanje havde valgt at blive en del af byvagten, og det var uden tvivl, fordi hun mente at de var de eneste der tænkte på borgerne i byen. Hun stolede derfor helt og holdent på dem, og hvad de stod med.Desværre måtte hun nu erfare at alting ikke var helt så lyserødt som hun hidtil havde ment at det var. Hun kunne blot se på hendes venner gribe ud efter den første alf hun havde mødt, som nu også var hendes ven. Var der ikke nogen måde hun kunne stoppe det på.
”St-stop!” prøvede Kastanje at sige, men larmen der nu fyldte lokalet, overdøjede nemt hende lille alfestemme. Alfer var næppe kendt for at have de største stemmer til at starte med. Der var simpelthen bare ikke luft nok nede i deres små kroppe, til at kunne bryde igennem en mur af menneskelarm.
Hun fløj lidt op, og prøvede at finde Juliander, men det eneste der tydede på ham, var vagterne, der prøvede at gribe ud efter ham. Panikken blev større og større i ham. Han var så lille, og de var slet ikke så omhyggelige som sergenten nok havde været.
Hun kunne dog hverken få fat i alfedrengen og hjælpe ham, eller bare se på at de andre vagter prøvede at fange ham. Hun tog derfor en dyb indånding, helt ned i maven, gjorde sig klar, og så råbte hun så højt hun absolut kunne. ”STOP!” Den overdøvede kun lige larmen, men Kastanje var sjældent en der hævede stemmen, med mindre hun belv begejstret, og stoppede, i hvert fald for nu.
”Han har ikke gjort noget! Kan vi ikke bare snakke om det!” sagde hun, tårerne pressede på i hendes øjne, fordi hun var så frustreret. Nu var de dog endelig stoppet, og forhåbentlig turde alfedrengen komme hen ti hende igen, og så måtte sergenten lige lade vær med at være så led mod dem. Bare fordi de var mindre end ham.

Blæksprutten 28.06.2020 12:47
Juliander var fløjet op i en højde, hvor han nogenlunde var i sikkerhed. Han var ved at være godt udmattet af at have faret sådan rundt hele dagen. Man vidste aldrig hvilke byvagter der der havde evner, og hvem der ikke havde, så han søgte op i en bærende søjle i loftet, for at holde sig i et helle og så han kunne få pusten, inden han hurtigt måtte planlægge en flugt sammen med Kastanje. Kastanje. Sergenten var den, der havde præsenteret hendes navn for ham for første gang, men han havde sagt det med en formanende tone. Hvem i deres fulde fem kunne dog finde på at hæve stemmen over for en pige med så sødt et navn!?
Juliander kunne straks efter høre at Kastanje fik råbt igennem lokalet. Hendes lille, vrede pigestemme virkede dog utroligt effektivt på hendes grandvoksne, store menneskekollegaer. Og lige så forbløffet fik det også stoppet Juliander fra at flygte videre. Hun var stadig tæt på sergenten. Overraskende nok havde denne væmmelige byvagtssergent ikke gjort hende fortræd, og heller ikke havde hun flygtet. Juliander var usikker på, om han turde komme ned fra sit helle. Han skævede rundt i lokalet, hvor kontormændende var stoppet i deres beredte positioner, til fordel for at adlyde deres næste ordre. Umiddelbart... virkede det sikkert nok at flyve ned, hvis blot han bevarede roen. Forsigtigt dalede han ned og søgte tilbage til Kastanje, men placerede sig lige bag hende, hvor Sergenten ikke kunne række ud efter ham. Han ville nødigt bruge en uskyldig alf som kødskjold, men hun havde nu overraskende meget respekt her.
Han var lige så uskyldig som han så ud. Han var hverken ved tårer eller vred mere, men mest af alt var han chokeret over behandlingen. Forsigtigt og fuldstændig tom for ord, stod han bag hende og tittede forbi hende til sergenten, for at høre hvad der skulle ske med ham. Måske kunne han leve med en fængsling, så længe det var for at rense hans navn og ry. Men han brød sig ikke om tanken. Han... han... han havde klaustrofobi!

Helli 29.06.2020 22:27
Byvagterne stod og så noget akavet ud som en lille mumlen spredte sig mod dem, men de gjorde alligevel ikke noget imod Kastanje. Ikke fordi hun var farlig, eller udkommanderede respekt som sådan, men det var første gang de havde set hende vred og hæve stemmen. Normalvis begyndte hun bare at græde når folk var for onde mod hende, hvilket de fleste efterhånden havde erfaret, måske ikke mod dem, men så havde set de. De fleste havde store nok hjerter til at de ikke kunne holde til at se på det.Hun var glad for da Juliander kom ned til hende igen, og hun var hurtig til at tage ham i hånden, selvom han gemte sig bag hende, men så havde hun styr på ham, og ingen kunne tage ham uden at de også tog hende. Hvilket var en vigtig detalje.
Nu når hun havde alles øjne på sig, så følte hun sig dog også pludselig lidt lille, mere end normalvis, men hun måtte være stærk. For alfedrengen. Det var bare hårdt når sergenten var gået tilbage til at se sur ud.
Stilheden strakte sig også ud i lokalet, mens Kastanje og sergenten stirrede på hinanden, men endelig var det sergenten der åbnede munden. ”Du er sikker på at han ikke forsøgte at begå snigmord på dronningen?” Kastanje nikkede. ”Du vil stå inde for ham?” Igen nikkede hun. ”Også selvom du kunne miste dit job.” Her tøvede hun, før hun kiggede bag sig på alfedrengen. Hvis hun end ikke kunne stå inde på en alf, hvem kunne hun stå inde for? Han var sød og uskyldig og hun var sikker på det. Så til sidst nikkede hun.
”Vi bliver nødt til at lave en ordentlig undersøgelse af det, og indtil da, er det dit job at sørge for at han ikke smutter nogen steder!” endte sergenten med at sige. De havde ikke ligefrem celler til alfer.
”Javel sergent!” udbrød Kastanje, og gjorde honnør med sin frie hånd. De lettede om hendes hjerte at vide at alfedrengen kunne gå fri. ”Jeg skal nok sørge for at holde øje med...” Hun tøvede. Hun havde da egentlig aldrig fået hans navn, havde hun. Hun kiggede mod den lyserøde dreng. ”Hvad er dit navn egentlig?” spurgte hun endelig. Indtil nu havde hun bare tænkt på ham som værende alfedrenge, men det var jo ikke høfligt at kalde ham det.

Blæksprutten 30.06.2020 17:30
Den lille prins mærkede hurtigt, at der blev rakt ud efter hans hånd, hvilket han ikke havde noget imod. Juliander havde altid været modtagelig overfor omsorg, og afviste aldrig et kram eller kærtegn, også selvom det ikke passede sig, at en prins lod sig røre ved på den måde. Kastanje mente det vel, og nu af alle tidspunkter, havde han kun hende. Han knugede endda lidt til i sit håndtryk, alt imens han så på sergenten med et tiggende blik, og håbede på, at hverken Kastanje eller ham fik skæld ud.
Sergenten begyndte at udspørge Kastanje, og da hun blev spurgt ind til om hun var sikker på at Juliander ikke var skyldig i forsøg på snigmord nikkede han også – lidt ivrigere end hende. Da han så kom til spørgsmålet der drejede sig om, at hun kunne risikere at miste sit job, fik han et sus i maven af nervøsitet. Hun stod til at kunne miste sit job nu! Åh hvor skrækkeligt. Juliander kiggede også ind i Kastanjes øjne med et blik lige så tøvende som hendes. Han var lige ved at slippe hendes hånd, for hun skulle ikke risikere noget for hans skyld. Men… Juliander VAR jo uskyldig. Hun kunne trygt stå inde for ham.
På en eller anden måde endte Julianders nye veninde – Kastanje, at blive hans fangevogter. Hvor mærkeligt det end var, var det ikke det værste der kunne ske ham. ”Javel Sergent” Sagde Juliander også, da han var i tvivl om hvad han sådan kunne sige, for at fremstå så uskyldig som overhoved muligt.
Kastanje stoppede pludselig midt i sin sætning, hvor hun ville love at holde øje med ham. Alles øjne syntes at kigge afventende på ham. ”Hm? Med…?” Mumlede han lige så forvirret, indtil det gik op for ham, at han åbenbart ikke havde præsenteret sig selv! ”Åh, hvor er jeg dum!” Han slap hendes hånd og klaskede sig selv forarget på kinderne ”Jeg har slet ikke introduceret mig. Det beklager jeg. Det var virkelig uhøfligt af mig!” Han måtte indhalere for at kunne sige sin fulde titel i en køre. ”Jeg er dyrene og alfernes prins, Juliander Alfera, søn af hans majestæt, kong Regiras Alfera og hendes kongelige højhed, dronning Gaiala Lux af Alfelunden.” Han sukkede nervøsiteten ud og bukkede så dybt og højtideligt, at hans næse næsten kunne ramme bordpladen, hvorefter han rankede sig igen og foldede sine hænder nervøst og afventende.

Helli 30.06.2020 17:40
Det varmede Kastanjes hjerte, at det virkede til at Juliander var ligeså villig til at acceptere at det var sådan det så ud det næste stykke tid, mens de sørgerede for at han var uskyldig. Det kunne ikke tage mere end et par dage, og indtil da, så kunne han jo nok tage med Kastanje hjem og sove. Så kunne han sågar også møde hendes forældre, selvom de også var lidt mærkelige, men sådan var byalfer jo.Hendes store afventende øjne blev dog langsomt mindre afventende, og lidt mere paniske i deres udforming. Hendes mund åbnede sig og et lille gisp undslap den lille alfekrop. Hun havde ikke i sine vildeste drømme, drømt om at alfernes prins var her. Juliander havde jo slet ikke virket som en.
”En... p-prins?” gispede hun og prøvede at få det til at sammenligne med Julianders udseende og væremåde. Han snakkede ret sjovt, men det havde hun bare forventet var fordi han var mere vant til Sylvan end hun var. Hans klæder var vel også pæne? Det var lidt svært at bedømme, når stilen var meget anderledes end hvad hun var vant til at se.
”Prins Juliander?” kom det fra bag Kastanje, hvor sergenten så ud til at rynke brynene over nyhederne, og man kunne også se hvordan hans ører blev lidt røde. Kendte han Juliander eller hans titel?
”Du... du burde da have sagt noget tidligere!” stammede Kastanje, som var begyndt at røre lidt nervøst ved sin kjortel, som hun ikke helt vidste hvad hun skulle gøre med sig selv. Hun havde aldrig mødt nogen adelige før, og så slet ikke royale. Burde hun bukke? Burde hun undskylde? Hun havde vel slet ikke tiltalt ham rigtigt? Åh nej! Betød det at hun var alfeforræder? Måske landsforræder for alfelunden? Det alt sammen var meget forvirrende!

Blæksprutten 30.06.2020 18:02
Efter at have præsenteret sig formelt havde Juliander det altid med at stå mere rigtigt og generelt virke mere seriøst og alvorlig, indtil opmærksomheden forsvandt igen. Men det var kun fordi han huskede på sine formaliteter så længe det varede. Derefter blev han blot til 15-årige Juliander igen.
Han drejede hovedet til lyden af Kastanjes gisp, og blev netop der forlegen. ”Undskyld. Jeg vidste ikke… jeg mener… jeg troede jeg havde…” Men det havde han ikke. Han kunne mærke han ligeledes blev varm i kinder og ører, og et eller andet sted forekom det ham så morsomt, at han ikke kunne lade være med at grine lidt. ”Jeg vidste heller ikke at du var byvagt, før din sergent nævnte det! Jeg kendte end ikke dit navn!” Han betragtede hende lidt, og kunne hurtigt se, at hun stadig panikkede over det, hvilket hun virkelig ikke behøvede. ”Jeg håber ikke det ændrer noget…? Mellem os som venner?” Spurgte han lidt usikkert. Nok var han prins, og de fleste i Alfelunden – især de yngste – elskede og forgudede ham. Men alligevel frygtede han at blive afvist eller behandlet anderledes.
Det var som om, at både sergenten og alle de andre stillestående, opmærksomme og forvirrede kontorfolk ikke eksisterede omkring dem. De to alfer havde deres egen samtale kørende. Men så snart Juliander fik afklaret om han og Kastanje kunne forblive venner efter chokket, ville han straks vende sig mod sergenten.
Om sergenten havde hørt om ham, vidste han ikke. Man skulle gå gevaldigt meget op i adelsfamilier, alfer eller historie, for overhoved at kende til Kong Regiras slægt. Sæt, Juliander tænkte ikke engang, at menneskene bekymrede sig om sin faders tilstand, eller overhoved bekymrede sig om det drama der foregik i Alfelunden takket være det. Imens han var her i Dianthos, kunne han ikke engang finde ud af, om man vidste hvor han var blevet af, eller hvad der var sket med hans ældste bror Leander.

Helli 30.06.2020 19:17
Havde hun selv glemt at præsentere sig? Åh nej dog. Hvor var hendes manerer dog? Hun var alfeforræder. Det var hun helt sikker på nu. Heldigvis tog han det overraskende pænt, selvom panikken stadig var i hende.Heldigvis hjalp det da han sagde at han ikke håbede at det ændrede på noget mellem de to af dem, fordi de var jo venner. Panikken forsvandt heldigvis lidt, og man kunne se hvordan hun mærkbart slappede mere af. For det ændrede jo ikke noget, de var jo allerede venner, det havde han ret i.
”Nej, nej...” sagde hun og pustede lidt ud. ”Jeg har bare aldrig mødt en royal før?” Hun smilede lidt usikkert til ham. Ville han stadig være venner med en pige som hende. Hun var jo kun byvagt. Noget hun normalt ikke mente var så lidt igen, men overfor en prins? Intet var stort nok for det.
Sergenten rømmede sig lidt bag dem, og Kastanje vendte sig om med spørgende øjne. ”Hvis du påstår at du har en betydelig rank indenfor alferne, så vil vi naturligvis også prøve at undersøge det,” sagde han. Han kendte ikke meget til alfernes slægt, men hvis han påstod han var en prins, så måtte han også behandles bare lidt derefter. Det var dog bare ikke nemt at finde ud af alfernes slægt for menneskerne, og det kunne tage tid. ”Kastanje, behandl ham godt,” kom det lidt mere tøvende fra sergenten. Han var tydeligvis ikke sikker på hvordan han skulle opføre sig overfor en alfeprins.
"Selvfølgelig!" sagde Kastanje sikkert, men skævede stadig lidt usikkert over på Juliander, med rødmende kinder.

Blæksprutten 30.06.2020 19:58
Juliander smilte til hende, og hans smil blev bredere, som hun var ved at blive sit gode gamle selv igen, og igen smilte sit nuttede alfesmil igen. Af en byalf fra Dianthos af var hun ret ’heldig’ at have mødt en prins. Hun havde endda talt med ham, leget med ham i luften, holdt ham i hånden, og sidst men ikke mindst havde hun hjulpet ham.
Endelig rettede prinsen sin opmærksomhed på sergenten, der havde været yderst tålmodig overfor dem. Om det var for at give dem plads til at lære hinanden at kende, eller om det var for at vurdere om Juliander var en bedrager, var ikke til at vide. Men Juliander kunne godt se det venlige i sergenten nu. Nok var han sur og streng, men han var vældig grundig i sit arbejde. Og det var rart at han ikke beordrede sine mænd til at putte ham bag lås og slå. Som Juliander kunne forstå mellem linjerne, lod det til at han blot skulle være under Kastanjes opsyn – Det betød måske, hvis man turde håbe på, at Kastanje fik fri så længe hun lege- øh – brugte tid sammen med ham! Fedest!
”Mange gange tak sergent af Dianthos. Det er umådeligt venligt af dig. Jeg skal nok eh… rydde lidt op efter mig selv, her.” Juliander forlod tøvende Kastanje, for at springe hen og skrabe en lyserødtglitrende støvbunke ned fra arbejdsbordet, og satte derefter af for at samle nogle papirer op og aflevere dem til en af de andre ansatte, der havde væltet dem tidligere fordi han havde rejst sig så hurtigt op, da han ville gribe ud efter Juliander. Han nikkede undskyldende til manden, så sergenten igen, og kiggede derefter håbefuldt efter Kastanje, mens han baskede med vingerne, for at holde sig i luften.

Helli 30.06.2020 22:11
Mens Juliander begyndte at rydde op, fløj Kastanje lidt tættere på sergenten, som han indikerede til hende, og han sagde lavmælt et par år til hende, om hvordan de gjorde det, og at hun altid skulle være let tilgængelige. Hun var hurtig til at finde sin lille bog frem og notere instrukserne, før hun sendte ham et stort smil og pakkede bogen væk igen.”Jeg vil gøre mit absolut bedste,” sagde hun en sidste gang, før at hun fløj hen til Juliander. Han behøvede ikke at vide alle detaljerne, især fordi de ikke engang var så interessante. Bare noget med at blive hvor de nemt kunne kontaktes af byvagterne, og ellers så skulle de komme herned om tre dage, og så ville de tage den derfra.
”Skal vi gå?” sagde hun, hendes kinder stadig lidt røde, men efter at overveje det, så tilbød hun sin hånd til ham, så de ikke blev væk fra hinanden igen. Hun overvejede heller ikke at vendingen tydeligvis var møntet på gående væsner, og ikke nogen som dem som fløj rundt, når de kunne komme til det.
Der var stadig lidt af en trykket stemning i lokalet, og sergenten så lidt eftertænksom, og stadig sur ud, mens de andre byvagter var prøvet at gå tilbage til deres arbejde, men størstedelen af dem kiggede stadig på de to alfer. Ikke nok med at det var noget af et syn at se alfer, så var det åbenbart også en prinsealf, for ikke at nævne at Kastanje havde sat sit mest dyrebare på styr over at påstå at han altså var uskyldig.

Blæksprutten 30.06.2020 22:50
”Ja!” Svarede Juliander, der høfligt tog hendes hånd i sin og fløj ud den vej de kom fra. Han dalede ikke til jorden medmindre Kastanje gjorde, så han fløj blot afsted med hende. Et lettet suk slap ud af hans lunger. Det her havde været en hård, lang dag, og den var ikke engang slut endnu. De kunne uden tvivl ikke bevæge sig rundt i byen nu, så længe beskeden ikke var nået rundt. Juliander ville lidt ønske, at han kunne skifte farve på sig selv, i stedet for at trylle objekter lyserøde når de fik påført chakra. Men man valgte jo ikke selv sine evner.
”Nå… ehm. Det gik jo godt, gjorde det ikke?” Spurgte han hende lidt usikker på sine egne ord. Det gik langt fra lige så glat som hun havde fået det til at lyde, da de tog ind på kontoret, men når man tænkte på hvordan situationen havde eskaleret til præcist det samme som der skete inde på slottet, var det da gået meget godt. Han håbede bare ikke at han var til besvær over for hende. Han rømmede sig, og så sig omkring, efter byvagterne der patruljerede inden han fløj højere op, hvor de forhåbentligt kunne være i fred for menneskehænder og våben. ”Måske vi skulle… tage hjem til dig eller sådan noget? Jeg vil mægtig gerne se hvordan man bor i byen.” Han smilte til hende, men kort, da han også var træt. Juliander kunne ikke lide at spørge, men han kunne heller ikke vente på at hun tilbød det, for han var blevet træt og sulten, ovenpå en dag som denne.

Helli 03.07.2020 07:43
Kastanje var ikke så bekymret for at der stadig var en jagt i gang på Juliander udenfor byvagtskontoret. Det kunne godt nok have ligeså meget at gøre med at hun allerede var ved at glemme det. Heldigvis kendte Kastanje alle alfe-vejene, så de kunne bevæge sig rundt i byen relativt uset.Hun smilede til ham og nikkede bekræftende. ”Det synes jeg bestemt,” sagde hun, også selvom hun havde måtte råbe af dem. Hendes hals føltes lidt tør efter det, men de kunne også få noget at drikke når de kom hjem. Hendes mor var sikkert hjemme, og hun plejede gerne at ville opvarte gæster, ikke at Kastanje havde mange af dem. Det var lidt svært når det var indrettet til alfer og alle andre i byen var lidt store.
”Selvfølgelig. Jeg kunne også godt bruge at spise noget,” sagde hun. Lidt sulten var hun da blevet af alt det flyveri, og nu var det ikke var fordi at hendes appetit var lille til at starte med, nok mere tvært imod. Hun var bare blødere end mange andre alfer, og det gjaldt også hendes forældre, men hun tog ikke sin størrelse så tungt, for hun kunne jo stadig flyve med lethed.
Hun begyndte at lede Juliander ned af nogle af sidegaderne oppe under hustagene, og til tider ledte hun ham også blot igennem et hus fordi der var lille alfestørrelse af huller på hver side af den, og det var hurtigere end at vente til man kom ned af den næste gade. Alfe-veje. Det var smart at de havde tænkt på at bygge dem, da de havde anlagt byen, sådan tænkte Kastanje i hvert fald.

Blæksprutten 09.07.2020 20:15
Hvor var det heldigt at hun var med på at ville have ham med hjem. Altså. Han var jo en dreng, og det der. Selv Juliander havde vist aldrig været på besøg hos en pige før, men hans hoved var endnu så umoden, at han ikke rigtigt tænkte nærmere over det. Lige nu var det blot nysgerrigheden og ikke mindst overlevelsesinstinktet, der drev ham videre. Det sidste han ønskede, var at nasse på hendes venlighed, men han havde ikke så mange andre at gå til. Og fordi hun var den eneste alf han havde mødt, i hvad der føltes som evigheder, havde han ikke nær så meget hjemve som før.
Da Kastanje straks efter begav sig hjemad, fulgte Juliander med hende lige i hælene. Hun var stadig den dygtigste flyver af de to, men hun fik ikke lov til at flyve for langt væk, for Juliander ville ikke være i stand til at finde hende igen. Igennem huller i murene, nedløbsrør, tagrender og rækværk fløj de som to lysende ildfluer, og ingen af de travle mennesker på gaderne syntes at bemærke dem. På et tidspunkt havde en kat opdaget dem, som straks satte afsted efter dem, men Juliander havde den ikke i tankerne, og uden det på noget tidspunkt blev til et ræs mellem alfer og kat, kunne katten i sidste ende ikke hamle op med deres varierede hastighed og deres lettere tilfældige koordinering rundt i Dianthos.
Endelig satte Juliander farten op, for at komme op på siden af hende, og hans ansigt funklede af ubekymring og glæde, hvilket var Julianders standarthumør, når altså ikke hele hans verden var ved at bryde sammen omkring ham. ”Så du arbejder simpelthen i byvagten… Kastanje?” Spurgte han, og fik for første gang udtalt hendes navn. Det var et sjovt navn at give en alf fra byen. Altså det var et pænt navn! I Alfelunden kunne man snildt finde folk der hed Gumle og Tumle, og da Kastanjes forældre havde givet hende det navn, var det sikkert fordi de syntes hun mindede meget om en kastanje. Kastanjer var jo brune, ligesom hendes kraftige hår. Og de var runde, ligesom hendes hoved. Julianders eget navn, var et kongeligt navn, der sikkert var udspringer af alfeguden Leanders navn! ”Er det ikke vildt svært at blive byvagt, når man sådan er… lille? Og indbyggerne så store?” Spurgte han, for at uddybe hvor han ville hen med sit første spørgsmål, som jo var ret så åbenlyst. Han virkede på ingen måder nedværdigende, men snarere imponeret over hendes indsats.

Helli 12.07.2020 14:56
Kastanjes hjerne var desværre ikke mere moden end Julianders på rigtig mange punkter, selvom hun naturligvis var voksen. Hun havde jo et job og hun var allerede hele 18 år, hvilket jo betød at man var voksen og ansvarlig. Lidt ansvarlig var hun, men at der kunne ske noget andet end at de blot sov noget så uskyldigt sammen, ja, det tænkte hun ikke over.Det var dog nok et spørgsmål der måske ville komme op når de kom langt nok til at de faktisk kom hjem til Kastanje, som dog var lidt langt væk... med mindre hendes forældre ikke var hjemme.
Hun fløj i et behageligt tempo, måske lidt hurtigere end hun burde, men hun sænkede farten lidt, da hun så at Juliander ville snakke. Hun var slet ikke vant til at følges med en anden alf på denne her måde. Selv med hendes forældre, var de aldrig udenfor hjemmet sammen, ikke rigtig i hvert fald.
"Ja, det gør jeg," sagde hun med et kæmpe smil på læberne, som fortalte lidt om stoltheden der lå i hende over at hun var blevet en byvagt. "Jeg blev officielt en del af byvagten for... måske 2 år siden? Og det var svært, der var rigtig mange der blot kiggede på min størrelse, hvilket bare ikke er i orden. Små folk kan gøre ligeså meget som de større." Det var en bestemt stemme, men smilet var ligeså livligt og glad som før.
"Jeg er også den eneste alf i byvagten... fordi vi har ikke så mange byalfer her i byen vidst, der er kun mig og mine forældre af hvad jeg ved af, men jeg kan godt lide arbejdet. Man hjælper folk med alt muligt, ikke kun beskytter alfer der er uskyldige," sagde hun, selvom hun var lidt stolt over lige netop det.

Blæksprutten 12.07.2020 15:30
Juliander lyttede imponeret til hendes bedrifter. Hun var så ung, og alligevel så ambitiøs. Hun var vel også en smule mindre hyperaktiv, end Alfelundens borgere. Når nu Juliander tænkte over det, formåede hun jo faktisk at få ro på ham, selvom han var midt i et panikanfald nede i vandkanden. Hun havde bare et eller andet roligt over sig, hvor andre alfer blot ville skabe mere kaos og mere panik. ”Du er noget helt specielt Kastanje. Du er meget dygtigere end mine livvagter, synes jeg. Byvagten kan være stolte af at have dig her. Og du kan lige tro at jeg skal fortælle om din vilde historie til Alfelundens borgere, når jeg kommer tilbage. Det ville gøre alferne meget stolte at høre, at alfer ikke længere bliver set på som kæledyr længere.” Svarede Juliander ærligt. Han ville ønske, at han kunne tage hende med sig tilbage til Alfelunden, hvor hun jo hørte til størrelsesmæssigt, men han kunne ikke nænne at tage hende væk fra alt hvad hun kendte, og åbenbart også hendes forældre!
Han vidste ikke hvorfor han var overrasket over nyheden om, at hun også havde forældre her. Af en eller anden årsag troede han at hun var helt alene. Juliander havde både sin mor og sin far, men så dem så sjældent, selv ovenpå sygdommen, der havde ramt Hans Majestæt. Og måske… han turde næsten ikke tænke på det, men måske var Hans Majestæts tilstand forværret. Hvad nu hvis han ikke nåede hjem til sin far i tide, så han kunne sige farvel?
Juliander lod sig i et øjeblik distrahere fra samtalen og vendte hovedet nedslukket frem for sig, til fordel for sin hjemve og afsavn til sin familie. Det havde været en lang dag, og takket være den uhyggelige lyserøde fe, der også var i byen i dag, måtte Juliander nu tålmodigt vente et par dage mere, inden han kunne tale med Lysets Dronning… Men hvor var det godt at Kastanje blev hos ham indtil da, for ellers ville det være meget ubærligt.

Helli 16.07.2020 20:19
Hvis man spurgte de andre byvagter, så var Kastanje alt andet end rolig. Hun fløj rundt i en voldsom fart, og virkelig altid lige lidt mere aktiv, end hvad de mente hvad godt var. At de så ikke var vant til alfer, var noget det der gjorde udsvinget i sidste ende. Hun havde lært at passe sit tempo og temperament ned til at det passede til Dianthos, hvor hun jo var opvokset. Hvis hun havde boet i Alfelunden, ja, så havde hun nok været ligeså panisk som de andre alfer.Det gjorde dog ikke at hun ikke modtog komplimenten med største velbehag, og hendes kinder blev væsentlig mere røde i de. Hun kiggede med funklende øjne på Juliander, og der var absolut ingen tvivl om hendes følelser om det.
Hun vrikkede lidt fra side til side, som de fløj, som kunne hun ikke være helt stille. ”Jeg er sikker på at din livvagter er meget bedre end du siger, og byvagten har alligevel så mange talentfulde individer,” sagde hun næsten lidt afværgende, selvom smilet ikke var til at skjule.
Hun havde næsten helt misset kommentaren om at alfer ikke blev set som kæledyr.. men kun næsten. Der gik bare lidt tid før det gik op for hende, og hun kiggede med store øjne mod Juliander, lidt uvis om hvilke tanker der gik igennem den anden alfs hoved. ”Vent, kæledyr? Hvorfor skulle de behandle os som kæledyr?” spurgte hun overrasket, og måske lidt forarget over det kunne være en ting. Hun havde aldrig rigtig fået at vide hvorfor hendes forældre i det hele taget var i byen, og så vidt hun vidste arbejdede de jo blot for et par søde mennesker, der godt kunne lide at have at de sang for dem. At det var deres tidligere ejere, og de måske også var blevet lidt hjernevasket, det var overhoved ikke noget der slog den naive alf ind.

Chatboks
IC-chat▽
Krystallandet