Freya havde forventet, at han ville klæde sig på i stilhed. Måske bande af hende. Men i stedet begyndte han at fremlægge sin hypotese, mens han klædte sig på, og Freya gik langsomt, nysgerrigt, hen imod ham, mens hun lyttede. Armene let hvilende over kors. Hun var slet ikke i tvivl om, at denne hypotese var det tætteste hun ville komme på sandheden om den unge mand. Og hun kunne ikke sige, at hun var overrasket. Hun boede jo selv her i byens nedre halvdel, i Skumringskvarteret, som det blev kaldt. Hun vidste godt, at bander sloges om territorier hernede. Byens nedre halvdel var sikkert fyldt med grænser, der var usynlige for den normale borger. Nogle enkelte gange havde hun set døde mennesker ligge på gaden, når solen stod op. Eller døde dyr foran lejlighedsopgange. Sladderen gik ofte på, at disse og lignende hændelser var resultatet af et bandeopgør. Resultatet af at magt skulle demonstreres.
Han fastgjorde sin sidste kastekniv. Nå, det var så det, nu var det slu- hun nåede ikke tænkte tanken færdig, før han begyndte at tale til hende igen. Hvorfor går han ikke? Hun stoppede op, da hun stod halvanden meter fra ham. Stadig med armene hvilende over kors. Hun smilte lidt ved hans sidste spørgsmål og lod hovedet tilte ganskke let på skrå. “Det her handler ikke om, hvad der kan vindes eller tabes. Jeg gør, hvad der passer mig, og jeg vil skide på, hvad andre tænker. Det vigtige for mig er, hvad du tænker, og hvad du har lyst til.” Hun kiggede på ham med et fast blik i de mørkebrune øjne. “Du er her stadig,” sagde hun langsomt, konstaterende. Mødte ham fuldt ud og hårdt på med sit blik. Trodsig. Fuldt bevidst om at udfordre hans position som alfahan.

Krystallandet