Nattehimlen begyndte at lysne, og Makellos havde siddet ved Aldemars grav uden at registrere timerne. Indtørrede blodstriber malede de kanelfarvede kinder rødt fra gråden der var kommet implicit ved synet af navnet hakket ind i kold granit.
Her hviler...
Fingrene havde strejfet fordybningerne. Fulgte bogstavernes rute til ende.
De vilde blomster Makellos havde plukket lå som en dom på jorden.
Hvorfor skulle han bryde sig om tid, når det var alt han havde? Tid var ingenting andet end et øjeblik for en vampyr. Men Aldemar havde ikke tiden på sin side. Døden var en endegyldig tyv. Og Makellos indså, at den tid han havde udskudt så længe, endelig havde indhentet ham; udsigten til forsoning og genoprettelse var nu udslettet.
Nu fik Makellos ikke andet end et koldt gravsted at begræde.
Det var uretfærdigt.
Øjnene stirrede sig blinde at han til sidst så ingenting. Håbede, at med viljen alene, ville stenen forvandle sig til liv. Til Aldemars hænder. Hans anerkendende blik. Koncentrerede Makellos sig nok, kunne han næsten høre Aldemar sige hans navn.
Fugle kvidrede i træet over ham, og Makellos erkendte at morgengry var på vej.
Da han rejste sig, stod en mand ikke langt derfra. Tændte lys ved en gravsten. Makellos tørrede støv af tøjet og stillede sig lydløst ved den fremmede.
"Døden tager uden hensyn." Et spørgsmål, uden spørgsmålstegn.
Han kunne se overraskelsen gippe i den mørkhåret mand. Makkelos løftede læberne til et smil der lignede mere en bitter grimasse. De indtørrede tårer havde han gnubbet væk forinden. Men han fik ikke noget svar, så han forsatte, med en blødere stemme.
"Hvem var hun?"
"Min hustru." Svarede manden, der egentlig ikke så så gammel ud som først antaget. Skægget havde snydt vampyren. "Hun ... gik bort i fødesengen."
"Hm." Anerkendte Makellos med et sympatisk nik. "Og Deres datter?" For han kunne mærke noget i den anden. Glimt, følelser, et navn.
"Hun... overlevede heller ikke."
Makellos’ øjne sænkede sig til graven, uden at han bukkede hovedet.
"Det gør mig ondt." Svarede han og bemærkede samtidig det ekstra navn indgraveret i stenen foran dem.
"Hvis De følger med, kan jeg give Dem frelse." Sagde han, fordi stilheden var blevet kvælende. Makellos førte manden til at se på ham. Han kunne godt ligne Aldemar, og alligevel så de så forskellige ud. For den unge mand foran ham var fortabt på en måde, Aldemar aldrig havde været - kongen havde altid båret et hærdet glimt i sine grønne funklende øjne.
"Hvad taler De dog om?" Han sendte Makellos et skeptisk blik, men var høflig nok til at smile forvirret, varsomt. "Jeg er ikke interesseret i at komme i en kult."
Makellos rystede på hovedet. Pressede sig tættere med et blidt tag om mandens kæbe.
"Ingen kult." Kom det dæmpet fra vampyren. "Hvis De følger med, kan jeg vise Dem det."
Men den perlemorsagtige glans kom aldrig i de blå øjne - gik det op for ham at de var - og manden slog hånden væk fra sin kæbe.
"De må gerne lade mig være nu." Sagde han bestemt. På en måde hvor der ingen plads til forhandling var. Samtalen var slut.
Men ikke for Makellos.
Manden begyndte at gå væk fra gravpladsen, og Makellos så efter ham.
"Kom ikke og fortæl mig, at jeg ikke spurgte pænt først."
Lydløs som en skygge var han bag manden.
Døden... var ikke den eneste tyv i nat.
"Løb." Advarede han blidt.
Pupillerne udvidede sig, da han hørte mandens chokerede puls. Blodets intime raslen der kaldte. Makellos nød at jage. Nød at mærke rædslen rase som en rytmisk tromme. En symfoni til ære for ham.
Så snart manden satte i løb, brød råbene om hjælp frem.
"Åh nej, den går ikke... Der er regler." irettesatte Makellos og fik ham væltet uden nåde, skønt det forspring han barmhjertigt havde givet den anden.
"Shh…" tyssede han kærligt og satte sig overskrævs på ham. Aede kinden. "Lad mig…"
Hans øjne udvidede sig - et umenneskeligt glimt gled hen over dem - da han pressede mandens mund åben med magt. Fingrene strammede sig et øjeblik, som om impulsen var at rive, flænse, bringe stilhed med vold.
Men i stedet gled noget andet frem.
Makellos’ blik sank ind i den andens. Stemmen blev lavere. Roligere. Blød som honning, men med en kant af noget koldt.
"Ti stille."
Lyden døde. Ikke brat - men som om den blev trukket væk indefra. Mandens gisp forsvandt i en stum panik, munden bevægede sig uden at frembringe andet end luft. Øjnene var stadig vilde. Kroppen rystede. Frygten var der endnu.
"Se," mumlede Makellos tilfreds. "Det var straks bedre."
Han rejste sig og trådte væk. Smagen af blod lå stadig på tungen - ikke fra et sår, men fra forestillingen om det.
Han løftede brynet, undrende over at manden ikke straks var kommet på benene.
"Kom nu. Jeg har ikke hele dagen." Han puffede til manden med skosnuden. Så vaklede han op. Knæene gav næsten efter, da han satte i løb igen; snublede over en kantsten, slog sig i sin panik, men fortsatte.
Som en hyrdehund fik Makellos jaget ham i den retning, han ville. Offeret fik altid lov at tro, at han havde en vilje. Men det havde han selvfølgelig aldrig.
Klokken dinglede, da Makellos skubbede døren op til alkymistens hjem og butik. Med et hårdt puf faldt det forslåede offer ned på gulvet: stakåndet, rystende, med skrammer fra flugten og hænderne krampagtigt trukket ind mod kroppen.
Døren blev lukket.
Aldrig havde Makellos bragt et bytte til Fausts dør.
Ikke før nu.
Krystallandet