Lidt overrasket kiggede Eyid op på Cyreesai, da hun lod sig glide ned ved siden af ham. Den fremstrakte hånd blev taget næsten per refleks, og selvom det måske var meget forventeligt, skar Eyid en grimasse over de blodige billeder, der bombarderede hans indre øje. De var ikke velkomne... ikke nu, hvor han forsøgte at reparere alt dét, han nær havde fået ødelagt...
"Jeg troede også, det var dét, jeg ville have..." mumlede han.
"Og det er det til dels også stadig - jeg vil ikke ynkes, jeg vil bare..." Inden han nåede at standse sig selv, havde han vendt hendes hånd i sin, så det sårbare håndled med de små, fine skæl blev blottet. Han bed sig i læben og tillod kun sig selv at stryge tommelfingeren en enkelt gang over hendes hud, så fristelsen ikke skulle blive for stor.
"Jeg vil bare have noget af alt det forfærdelige ud af mit hoved..." hviskede han så hæst, før han tog hånden til sig. Trak vejret dybt for at få ro på sig selv.
Det var altid godt, når han gjorde en ende på hende...
"Vi bliver aldrig som før Blodsbåndet, Sai," erklærede han så og tvang et lille smil frem, da han vendte sin venstrehånd med håndfladen opad, så det lange ar kom til syne.
"Vi er forbundne, du og jeg, og det er der ikke noget, der nogensinde kan ændre på - det er til døden, om vi vil det eller ej. Ligegyldigt hvilke valg, vi ender med at tage undervejs..." Han havde pludselig en klump i halsen, og forlegent måtte han rømme sig, før skrinet med halskæden blev holdt frem imod hende.
"Jeg har taget en gave med til dig," bekendtgjorde han så - lidt ud af det blå, måske, men han havde ikke været forberedt på de mange følelser, der var dukket op undervejs i denne samtale, og nu higede han efter at komme tilbage på sporet. At falde tilbage i dén rolle, Zahinael havde udstukket for ham.
"Mor Aleissan bar denne, da mine mødre blev Forenet, og jeg tænkte... Jeg håbede, at du måske ville gøre mig dén ære, at gøre det samme, når du indgår Forening med Taler Rhodion..."
Ordene brændte hans tunge, men ud skulle de, og ét eller andet sted
ville han også, at hun skulle bære ét af Ke'Jaelin-familiens arvestykker til sin Forening...
Han havde måske bare forestillet sig, at det ville være under andre omstændigheder...
"Atha'ame bar selv Riyeenas halskæde, og gav mig derfor Mor Aleissans - sikkert med dén hensigt, at jeg kunne bære traditionen videre..." En grimasse, der kunne have været et bittert smil.
"Men lidt i forlængelse af dét, jeg forsøgte at sætte ord på før, så tror jeg ikke lige, jeg står til at finde mig en mage... Så jeg vil hellere, at det bliver dig. Det ville... betyde meget for mig."