”På sin vis?”
”Ja. Det er som om, at der sidder… rester tilbage af den magi, der blev benyttet.”
”Og hvordan – altså, hvordan kommer det til udtryk?”
Der var stille et kort øjeblik, imens den ældre helbreder sonderede over Ridderens spørgsmål. Tilsyneladende var det overordentligt svært at forklare for en lægmand; et faktum der ikke sneg sig uset forbi Bahir Gandir, hvis mørke fingre krampagtigt vred sig mod hinanden under det store mahogniskrivebord.
”Hun er, som sådan, ikke i smerter. Vi behandler hende jo ikke alene med magi, men også med forskellige øvrige miksturer, der i sin natur er særdeles potente. Jeg ved endnu ikke – og det er ganske enkelt fordi, at hun ikke er vågnet endnu – hvordan, at det vil komme til udtryk, men min erfaring siger mig, at hun vil være… ja, ved siden af sig selv i en fysisk forstand. Træt, uoplagt, den slags ting.”
”Og hvad foreslår De? De nævnte Templet?”
”Ja. Det er jo trods alt Mørkets kræfter, der har berørt Deres niece –”
”Renny er min datter.”
”Deres datter, ja. Og jeg kan ikke undgå, at bide mærke i, at der er megen – ja, der sker meget i Deres hjem. Der er mange familier under samme tag. Et behageligt og ikke mindst roligt sted, tæt forbundet til Lyset, vil unægtelig forøge hendes helbredelsesproces.”
Blikkets ejermand var, tilsyneladende, den eneste tilbageblivende i haven. Klædt i lange rober, denne aldrig før havde været påført, sad skikkelsen placeret på en hvid marmorbænk med ryggen til havens ind- og udgang. Det var en kvinde, hvis sorte krøller gjorde sit bedste for, at gøre naturens dans efter. Hun havde siddet der i mange timer, men uden at vide hvor længe. Dagen havde dog forandret sig – så meget havde hun bemærket – og ikke længere, opfangede hendes øregange, at det puslede og rumsterede af stemmer omkring hende, hvormed en fraværende tanke havde konstateret, at det nu måtte være aften. Stilheden var dog behagelig og kvinden nød godt af den. Der var noget befriende i den intethed, som den tilbød; på en og samme måde gav den mulighed for, at kunne eksistere men foruden, at forpligte sig fuldkomment til eksistensen alene; som befandt hun sig i en boble, hvis ydervæg sorterede unødvendig larm og støj fra, forinden at den øvrige virkelighed fandt vej ind i bevidstheden –
For blot et øjeblik var alting godt.
Krystallandet