Eftertænksomhed lagde sig i folderne af hans ansigt, idét han tænkte tilbage.
”Jeg må have været omkring sølle 16 år dengang. Så… Hm… 8 år. 9 år. Deromkring,” svarede han med en ærlighed i stemmen om, at han nok ikke havde haft tænkt meget over det. Tiden fløj forbi i en forbandet fart i en by som Dianthos, hvor der altid skete noget.
”Men siden da har jeg arbejdet på utallige stykker for Lyset, så det ville ikke være helt hen i vejret, at påstå, at jeg har haft en finger med i dine brødres grej. Hvis ikke helt fra bunden så nok repareret et par buler.”
Nu var det ikke fordi Alran var ydmyg. Det var bare ikke unormalt at krigere og riddere af Lyset søgte andre hænder til at få smedet mere særlige sværd eller rustninger, når de steg i rang. En god mængde forblev dog loyale. Heldigvis.
Det var efterfølgende med forundring, at Alran så på Zirra. Nu hvor hun selv havde sagt det, så kunne han da godt fornemme nervøsiteten ud fra, hvordan ordene nærmest bare faldt ud af munden på hende. Huskede hun overhoved at trække vejret mellem sætningerne?
Det burde da næsten være
ham der skulle være nervøs.
Ikke måtte slås. Han risikerede at blive offer for en mands møgfald, fordi han havde givet hans datter et våben i hænderne. Der var kun én trøst, men den ene trøst var også stor nok til at holde ham fra at trække sit tilbud tilbage. For dette var noget
hun ville. Og hvem var han til at frasige hende det? Han kunne ikke undgå at smile en smule rebelsk til hende.
”Det skal jeg huske. Du må heller ikke selv sætte forventninger til det vi laver for højt. Jeg kan lærer dig, hvad jeg ved, men forvent ikke at nå et brugbart niveau efter blot en dag. Med mindre det viser sig, at du alligevel er et naturtalent.” Han sendte hende et diskret, men kækt blink med øjet, før han så frem for sig igen og satte tempoet en tand op. De skulle gerne nå frem mens solen var oppe.
Det gik relativt smertefrit at komme igennem Sydporten. Morgenen var stadig ung, så udgangsforbuddet kunne ikke bremse dem. Selv deres gang side om side virkede ikke det mindste mistænksomt. De var blot en mand og en kvinde i selskab med hinanden.
Alran stoppede op kun lidt udenfor porten, mens han scannede horisonten omkring dem med en hånd løftet for at skygge for øjnene. Der var som sådan ikke meget at se andet end frodige forårsenge og et par andre rejsende på hesteryg eller i vogne og kareter. Hånden flyttede sig så ned og samlede to fingre i mellem hans læber efterfulgt af et højt pift, han sørgede for at holde udenfor Zirras ørers linje. Det gik ikke, at han døvede hende.
Der gik måske kun et par sekunder, hvor der intet skete, men så kom den til syne. En struds. Ikke bare en hvilken som helst struds, men en struds af noget større størrelse. En størrelse der nærmest mindede mere om en hest, som den kom tættere og tættere på dem i galopperende løb. Måden dens bløde fjerpragt dansede med dens bevægelser gjorde det svært at ikke selv blive smittet af dens munterhed over at være blevet kaldt.
Som den store fugl havde nået dem, gjorde den som det første et stop ved Alran. Hoppede lidt ivrigt på sine to ben og rystede fjerene med et ønske om opmærksomhed. Det var dog ikke lang tid efter at den lagde mærke til Zirra. Og posen, hun bar på. Fluks havde den drejet fokus, og stod foran den ukendte kvinde for at nappe ud efter posen. Og dens indhold. Og hendes hænder, hvis hun ikke flyttede fingrene eller holdt posen op af stand hurtigt nok.
”Chleos!.. Opfør dig ordentligt.”
Alran Nork’gher Bathen - mixed breed - blacksmith