Stian Hwan
Byvagt i det centrale bydistrikt
Stian mærkede at luften blev en smule køligere end normalt, eller var det bare situationen? Den lettere hyggelige affære som var imellem dem for et kort øjeblik, blev hurtigt ændret til noget der mindede om et kærestepar som var oppe at skændes. Hun havde et pludseligt følelsestomt blik i øjnene da Stian mødte hendes, og det undrede ham en smule, men Skadi gjorde jo optrin til at ændre humør på et skillinge kast, så måske var det ikke så underligt. Han rystede lidt på hovedet af hendes kommentar,
"Det er måske klogere bare at gå i seng? Du har vist fået rigeligt." kommenterede han, nej det var nok ikke smart at hun gjorde mere dumdristigt end hun allerede havde forvoldt.
Mere nåede de ikke at sige om den snak, før Skadi røbede hele hans navn. Stian blev dybt chokeret og bremsede alle sine bevægelser og så på hende med et blik der så dybt alvorligt og forvirret ud. Hans bløde, og fyldige læber lukkede sig stramt og han fjernede ikke blikket fra hende på noget tidspunkt.
"Hvor kender du-" Han blev afbrudt af Skadi's hældende beskyldelser, og først kunne han slet ikke fatte hvad det var som skete. Kendte han hende? Han følte sig meget overrumplet. Stian plejede ikke at være een som glemte sine bekendte, og slet ikke hvis den anden var på for- og efternavn med ham.
Han stivnede kort, og så lidt tomt på hende da den nu tydeligt passivt agressive Skadi nævnte hans mor, og at hun tydeligvis vidste at at de var skredet fra det sted de før boede. Hans hjerte bankede hurtigt, og han kunne mærke at han blev en kende nervøs. Blikket flakkede fra Skadi's ansigt, til hendes tøj, til hendes hår.. Han tænkte og han tænkte, og rynkede brynene endnu mere for at finde ud af hvad han havde overset. Stian var en smule mundlam, og fugtede istedet sine læber for derefter at kigge væk fra Skadi, som hvis han kiggede efter et hint, eller et spor som kunne hjælpe ham.
Pludselig slog det ham.
Skadi!! Det navn havde han da hørt før? Hvis hun kendte ham, og hans mor.. så kunne hun da kun være? .. Han så på Skadi igen, og betragtede hende nøje, og pludselig så han en lille 7 årig pige frem for sig, med Skadi's ansigtstræk, men mindre bitter, og med et uskyldigt barnligt udtryk i øjnene. Han huskede den første gang han opdagede hende heale sig selv. Det var noget han aldrig havde set før, og han kunne huske hvor begejstret han var for det; Han troede næsten at hun var en gudinde fordi hun kunne den slags, men ikke mange andre syntes det samme som Stian, huskede han. Faktisk havde hun ikke den bedste støtte fra sin familie eller mange af de andre landsbybeboere. Han rystede den 7 årige pige ud af sit indre blik, og mødte igen den nuværende Skadi's vrede øjne.
Stian fik en smule ondt i hjertet ved at huske tilbage på sin fortid, en fortid han havde lagt bag sig, og som han troede at han ikke bare sådan uden videre ville rende ind i. Hun var tydeligvis såret over Stians pludselig forsvinden, men hvordan kunne han forklare det for hende? Han var jo selv et barn dengang. Stians blik ændrede sig til et lettere undskyldende et af slagsen, og medfølende. Hun troede at Stian havde ladt hende i stikken. Han vidste ikke hvor han skulle begynde; lige nu ville han allerhelst give hende et kram, men hvis han ikke ville ende med en økse i hovedet, var det nok bedre at han holdt sin afstand.
"Skadi jeg.." han stoppede sig selv og lukkede øjnene,
"Jeg er ked af at jeg ikke genkendte dig. Det er så længe siden.." Sagde han ærligt, og undskyldende.
Hans blik flakkede let til siden, men han tvang sig selv til at møde Skadi's blik igen. Han håbede på en eller anden form for tilgivelse, men i alle de år havde Skadi ment at han havde forrådt hende, så der ville nok gå noget tid før hun ville forstå ham.
"Min mor og jeg.. havde ikke noget valg. Det skete meget pludseligt." prøvede han at forklare.