Om sætningen:
'jeg har hørt en masse om dem' blot var ren kutyme, eller om der
faktisk var sandhed i ordene, kunne Viktor kun gisne om.
Og fra hvem havde Hans hørt en masse om ham? Bedsteforældrene, eller Frederik? Blikket søgte kortvarigt hen til den ældre knægt for bekræftelse, men han nåede ikke at se længe nok på ham til at finde svar, før han skænkede Frederiks far sit blik igen, nu hvor håndaftrykket kom til ende. Viktor pressede sine læber sammen i et spagt smil, da Hans henvendte sig til sin søn angående deres venskab. Viktor kunne ikke benægte at han selv nød relationen, men da han så, hvor utilpas Frederik så ud, blev ordene fanget i hans strube,
som om katten havde taget hans tunge. I fare for at gøre Frederiks humør endnu værre, forblev Viktor tavs og brummede blot i unison med Frederik til kommentaren.
Viktor mødte Frederiks blik, da han endelig talte, og rynkede kortvarigt panden over den udfordrende bemærkning.
Troede han ikke på, at Viktor ville hjælpe, hvis det blev nødvendigt? Desuden virkede Frederik så ligeglad med Viktors tilstedeværelse, at han mest af alt havde lyst til at springe op på hesten igen og ride hjem i en fart. Den unge grevesøn nåede dog ikke at sige et eneste ord til Frederik, der allerede var på vej væk, da Ludvikal klappede ham på skulderen og lo af det Frederik havde sagt. Det gibbede kortvarigt i Viktors skulder af den pludselige berøring, og han fik igen styr på sit ansigtsudtryk, mens han smilende forsøgte at virke afslappet -
selvom han langt fra følte sig sådan.
"Ellers så siger De bare til." svarede han høfligt til Ludvikal, der fortsatte med at tale. En idé om en ridetur blev luftet for de to drenge.
Det var næsten for meget at håbe på. Alligevel holdt Viktor øje med Frederik, afventende og spændt på hans reaktion. Desværre blev forslaget mødt af Frederiks modstræbende holdning og det tvang Viktor til at åbne munden og selv afvise det.
"Hvis I har travlt, vil jeg ikke længere forstyrre jer," havde Viktor
planlagt at sige, men Hans overtog ordet før ham med en irettesættende tone overfor Frederik.
Nu følte Viktor sig lige så utilpas som Frederik så ud.
Viktor havde ikke engang behov for at se på Frederik for at mærke den ældre knægts iskolde blik på sig.
Kulden, den var overalt. "Det var en fornøjelse at se Dem, Ludvikal, og det var en ære at møde Dem, Hans," sagde Viktor høfligt som et sidste farvel til de to ældre herrer, der efterlod ham alene i kulden sammen med Frederik.
Det eneste der brød den sigende stilhed var grusets knasen under deres fødder, da Frederik begyndte at gå mod staldene uden et eneste ord. Viktor fulgte efter ham og trak sin egen hest med sig. Den energiske flamme, der tidligere brændte i Viktor, var nu blevet kvalt af Frederiks dårlige humør.
"Undskyld, Frederik," brød han endelig tavsheden og rømmede halsen. Det var ikke sådan, han ønskede, at situationen skulle udspille sig.
"Hvis du ikke har lyst til at være sammen med mig, kan du bare fortælle dem, at jeg kom i tanke om noget, jeg skulle nå, og var nødt til at ride hjem." Han kom med et lille skuldertræk, men håbede inderligt, at Frederik ville modsige forslaget.
The love that I gave you was art in my form