Ellers vil jeg havde det svært med ikke at tage kærligheden fra dig. Ellers vil jeg have...
Ordene kørte stadig i ring hovedet på ham - fik vreden og forurettelsen til at vokse, selvom han gjorde sit bedste for at holde den nede; selvom han vidste, at det var ualmindelig dobbeltmoralsk af ham at føle sådan, og at hun sandsynligvis fulgte med i hans indre liv, selvom hun tydeligvis forsøgte ikke at lade sig mærke med det.
Havde hun haft det på samme måde dengang - da deres venskab begyndte, og han cementerede præmisserne for det? Havde hun følt sig lige så frustreret og hjælpeløs, uden at han havde vidst det mindste om det?
Måske - måske ikke. En lille del af ham - mavefornemmelsen, der ikke havde det store med fornuften at gøre - kunne heller ikke lade være med at skrige, at dét hér var noget
ganske andet end dén beslutning, han havde taget på deres vegne dengang; han havde valgt at bede hende ignorere de følelser og lyster, hun modtog fra ham, og dermed havde han fjernet hendes mulighed for en relation som muligvis kunne være blevet til noget andet...
Men hun truede med at tage følelserne
fra ham - at stjæle noget, Treston bestemt mente var hans - og som han havde ofret en hel del for...
Dét ville han få svært ved at glemme... sådan lige med det første...
Også selvom hans fornuft fortalte ham, at hun forsøgte at beskytte ham.
Også selvom den objektive del af hans hjerne godt kunne se, at hun i virkeligheden var ved at ofre sig for ham igen - at hun i princippet lige havde sagt, at hun ville sætte deres venskab på spil for at redde hans liv...
Men Treston gad ikke lytte til den rationelle del - ikke så længe hans mave var knuget sammen til en lille, hård klump af forurettelse og såret tillid. Han følte sig forrådt - dét var den barske sandhed - og selvom han forsøgte at skjule det og opføre sig civiliseret, så var han kun alt for bevidst om, at hun kunne følge med i det hele, hvilket var én af grundene til, at han bare nikkede til hendes første ord; ikke stolede nok på sin stemme til at svare hende med ord.
Da hun spurgte ham om brevet, tvang han dog mundvigene op i et tomt smil - prøvede virkelig,
virkelig at lade som ingenting.
"Jeg tror aldrig, jeg fik det igen, så mon ikke du er kommet til at stikke det inden for uniformen et sted? Og jeg tror, vi skal mødes ved mine forældres hus, hvis du ved, hvor dét ligger; selv hvis det virkelig lykkes dig at få præsten til at sige god for min afrejse her i eftermiddag, så giver det først mening at tage af sted i morgen tidlig." Så havde han også tid til at forsøge at støve Ulven op - holde ham op på dén tjeneste, han skyldte...
...eller om ikke andet forsøge på det. Treston gjorde sig ingen vildfarelser længere, når det kom til Pax...
Han bed tænderne sammen og tvang sig selv til at møde hendes blik - til at sige:
"Tak, Jose. Vi ses senere," før hun satte af, og han lagde hovedet tilbage og stirrede efter hende med meget blandede følelser.
Eylia stod i køkkenet i fuld gang med dagens aftensmad, da Treston skubbede køkkendøren op efter et par høflighedsbank. Hun spærrede øjnene op og fik kørt mel ud i panden, da hun forsøgte at skubbe håret væk fra øjnene med en håndryg.
"Treston?" udbrød hun forbløffet og krympede sig så lidt over, hvor højt hendes stemme havde lydt i køkkenet - tænkte tydeligvis på Dastor, der sikkert befandt sig et sted i huset. Med nogle ubevidste, men meget mor-agtige bevægelser, tørrede hun hænderne i forklædet, mens hun hastede hen til sin mellemste søn.
"Hvad laver du her, skat? Jeg troede kun du var blevet fritaget for kirketjeneste for at hjælpe Fru. Solberg med-"
"Det er også rigtigt," skyndte Treston sig at afbryde, inden hun skulle komme for godt i gang.
"...men jeg viste hende Zirras brev, og nu forsøger hun at få præsten til at frigive mig tidligere, så jeg kan tage ud og lede... Jeg tror, hun og præsten kender lidt til hinanden."
"Åh! Isari velsigne hendes hjerte," mumlede Eylia og rakte så til - Trestons overraskelse - op og trak sønnen ned i et knus. Hun var virkelig blevet... kærlig her på det sidste. Men måske var det en meget normal mor-reaktion, når ens familie mere eller mindre river sig selv midt over... "Hvornår kan du så-"
"Hvis alt går vel, kan jeg komme af sted i morgen tidlig," svarede Treston og knugede moderen et øjeblik - blev meget ufrivilligt kastet tilbage til sidste gang, han omfavnede hende i dette køkken. Til frustrationen over ikke at kunne holde hende, mens hun græd, fordi lænkerne var i vejen...
"Mor, jeg tænkte - Hvis nu Josefine lykkes med sit foretagende... Kan jeg så få lov til at blive hér til i morgen? Overnatte på mit og Zirras gamle værelse, for eksempel."
Eylia trak sig lidt væk med en underlig mine - næsten som om hans spørgsmål gjorde ondt.
"Treston..." begyndte hun, og noget i hendes stemme fik Treston til at forstå.
"Hvis far er hjemme, skal jeg nok spørge ham, så du ikke behøver," tilbød han, selvom Dastors kolde, fordømmende blik var det sidste han havde lyst til at blive udsat for lige nu.
Eylias øjne var atter en gang blevet tårefyldte, men hun sendte ham et lille, bævende smil på trods.
"Skal vi ikke..." begyndte hun og gav hans arm et lille, elskeligt klem.
"Skal vi ikke vente på din engleveninde og se, om det overhovedet bliver aktuelt? Din fader er i sit studerekammer, og du kan bare blive her i køkkenet sammen med mig indtil da... Hvis Fru. Solberg har gode nyheder med, han vi jo sammen... høre ham ad."
Treston kunne ikke lade være med at trække hende ind i endnu en omfavnelse - pludselig helt overvældet af hengivenhed for den lille, statelige kvinde.
"Tak mor..." hviskede han og håbede at hun forstod, at han mente:
Tak for alt...