Verthag
Straffer af de uværdige sjæle
Som månebladet ville begynde at påvirke Cordelia, sammen med Verthags blod, ville Cordelia begynde at kunne sanse nogle af de ting som Verthag kunne sanse. Hun ville begynde at lægge mærke til hvordan nogle af de forskellige genstande i cirklen summede af energi. Verthag vil fremstå som en nærmest sugende fornemmelse af tomhed. Det var på ingen måde behageligt, og det ville kun blive værre, som Verthag ville begynde ritualet.
"Dine sanser er ikke vant til det de kommer til at opfange. Du skal sige til hvis det bliver for overvældende."
Verthag satte sig i den modsatte ende af cirklen med ansigtet vendt mod Cordelia. Han kiggede hende direkte i øjnene for at vurdere hendes tilstand. Hun virkede til at tage godt imod bryggen. Det var godt. Ingen umiddelbare bivirkninger. Pupillerne var lidt større, men intet andet. Så gik det hele som forventet.
"Daggog alnej Gashnakh! Let alnej look ishi ul krahaun ro Kile! Urzg alnej par lat tuztor! Nak'lar! Rog ro gogol! Tuztor be tanoz, tek jiak aga lat jiak liwo zee! Thrak alnej Kastian afar Arys!"*
Verthag begyndte en remse på orkisk. For Cordelias ører ville stemmen have en dyb undertone, og rummet ville begynde at virke mørkere. Stearinlysenes flammer i cirklen ville blive dyb grønne og violette. Urterne der brændte i de forskellige vaser og krukker duftede sødt. Røgen begyndte at samle sig som en kuppel omkring dem. Ringen begyndte at lyse op.
Verthag rakte sine hænder ud, og begyndte at bevæge dem gennem luften. Som om han famlede efter noget i tomheden. Hans øjne var fikseret på Cordelia.
Pludselig lukkede Verthags hånd om noget, og Cordelia ville kunne se noget der lignede en svag tråd. Tråden var meget tynd, og jo længere hun ville kigge på den, så ville hun lægge mærke til at den ledte til det medbragte tørklæde der var blevet lagt i midten af cirklen, men også til hende. Hun ville muligvis se glimt af Kastians sidste øjeblikke hun kunne huske.
Verthag lagde den anden hånd på tråden og trak. Det var tydeligt at se at Verthag brugte en del kræfter, og flammerne i strearinlysene blussede op. Rummet blev koldere, og Verthags ånde var tydelig at se som han pustede og trak i tråden, som om han hev en enorm klippebrok op af en flod. En stille summen begyndte at fylde rummet, sammen med husets knirken der virkede pludselig meget intens, som om hele bygningen var ved at falde sammen. Summen blev stærkere, og lyden af skrig begyndte at snige sig med. Tråden blev kraftigere som var forbundet direkte til et sted i røgkuplen. Punktet begyndte at gløde med samme grønne og violette skær, som flammerne havde. Skrigene kom uden tvivl derfra. Jamrende og klagende. I smerte og sorg.
Skrigene blev højere, men et blev meget tydeligt. Det tilhørte en mand. Tydeligvis i vild smerte. Torturmestre kunne muligvis kunne beskrive noget der mindede om disse skrig af smerte. Det grønviolette punkt glødede kraftigt up, og badede Verthag og Cordelia i lyset. Røgkuplen sprækkede og ud kom en skikkelse, der var viklet ind i tråden som Verthag holdt i sine hænder. Cordelia ville kunne genkende en meget hærget udgave af Kastian af Arys, stadig bærende det han havde på sin dødsdag, men tydeligvis i ekstrem smerte, som han vred sig i det greb som Verthag havde over ham. Verthags blik var ikke længere fæstet på Cordelia, men al koncentrationen var på den vridende og frådende sjæl foran dem, hvis skrig af smerte fyldte dem med kulde. Alt ved dette var så tydeligt unaturligt. Det var ikke her at sjælen hørte til!
*Hør mig Gashnakh! Lad mig se ind i Kiles rige! Led mig på din vej! Nak'lar! Sjælenes vogter! Lad deres færd være mild, som jeg ønsker deres opmærksomhed! Bring mig Kastian af Arys!