Tunikaen var okseblodsrødt bomuldsstof, støvlerne poleret op og håret tilbageredt. Små, arrige bjørnehoveder var syet ind i stoffet med sirlig sølvtråd.
Da døren gik op og en tjener bød gæsten indenfor (Athelstan havde ikke brugt sekunder på at overveje at huske mandens navn, selvom Amelia havde nævnt det et par gange), rettede husets herre sig mod den nytilkomne men blev ellers uhøfligt siddende – manden skulle nødig tro at det var Athelstans påfund at hidkalde ham igen. Vinen blev slynget rastløst rundt i glasset; Adelssønnen havde knapt nok bemærket sin hustrus hånd på sin skulder.
Billedeligt talt var Athelstan allerede et næsten fyldt bæger. Han havde i et svagt øjeblik ladet sig overtale til at spille komedie af sin hustru, men nu, hvor scenen var sat og den sidste havde gjort dem selskab, var adelssønnens positive humør og overskud forduftet; Athelstan af Erneyll var alt andet end lutter affabilitet og munterhed. Humøret blev kun forværret yderligere, da gæsten tilsyneladende ikke blot nøjedes med at komme med stikpiller, men også valgte komplet at ignorere den unge herre. Amelia blev genstand for den absolutte opmærksomhed, og adelssønnens blodtryk føltes som en trykkoger under pres.
”Du skylder mig en undskyldning! Vi fortæller dig ingenting før du beklager det ubehagelige møde og viser mig respekt og ærbødighed. Jeg kan få dig hængt for den upassende opmærksomhed, du giver min hustru lige nu.” Athelstan havde sat ild i kroppe for mindre end den provokerende tilsidesættelse han var offer for lige nu. At hustruen blev favoriseret så åbenlyst når hendes mand befandt sig i rummet, var decideret ærekrænkende.
Krystallandet