Granny 14.07.2020 13:56
Den forræderiske fornemmelse i Rennys bryst prikkede for endnu engang i det, at den unge mand tydeliggjorde de mange fine kvaliteter, denne fremmede Rhoslyn besad. Et sted i alt mørket og afmagten følte Renny, at hun var blevet udskiftet – og i stil med de gamle herskabsfruer med en yngre og bedre kvinde, der talte til deres mænd på et ganske andet sprog, de ikke kunne mestre. Renny var nær ved at le ved tanken. Og dernæst igen, da Eadgars ord om hendes eget gifte-mål, omsider nåede hendes bevidsthed.
”Det bliver nok ikke helt til noget alligevel”, lød det lavmælt fra Renny, før hun sendte Eadgar et forsikrende smil; et, der havde til opgave at fortælle ham, at hun havde affundet sig med den omstændighed. ”Jeg kunne ikke forestille mig, at han var særlig… taknemmelig over, at hans forlovede pludselig forsvandt i knap to måneder uden et ord. Han ved ikke, at jeg er tilbage endnu og desuden… ja, jeg skal blive her, til jeg ligner mig selv igen. Mit dække blev sprængt i småstykker, så min overordnede vil ikke tage nogle chancer mere. Hvem ved, hvornår jeg kommer ud på den anden side af bymuren igen.” Renny trak lidt på den ene skulder, men den forblev oppe et langt øjeblik efter.
”Så – Eadgar. For min skyld… så skal I vente med at gifte jer, til jeg kan få fat i en pæn kjole og få ordnet mit hår. Og jeg har taget på igen. Jeg vil have min bagdel og mine bryster tilbage.” Et lille og lavmælt fnis forlod hende, og først da, kunne hun ikke længere have, at hans hud rørte ved hendes, hvormed hun atter lagde sin egen hånd tilbage i sit skød.
Krystallandet