"Du har ikke noget begreb om, hvor meget jeg har savnet dig," mumlede Hector helt stille og håbede på, at Juno ikke hørte det. Han grinede og nev blidt Junos næse, inden han begyndte at fortælle.
"Der var engang en lille, bitte alfepige," fortalte han. "Hun hed Rosenknop, fordi hun boede i en stor, rød rose, der duftede så skønt, at folk fra nær og fjern rejste dertil for at dufte til den søde rose. Når de kom, var de syge og trætte, men når de havde duftet til rosen, så rejste de sig ranke op og blev frejdige og raske igen. De medbragte allesammen gaver til Rosenknop, som tak for, at hun lod dem dufte til sin rose. Konger og dronninger kom med forgyldte knapper til Rosenknops kjoler, grever og hertuger kom med bittesmå fingerbøl af krystalglas, og kunstnere og digtere skrev sange og digte til hende, malede billeder af hende og hendes smukke rose. Rosenknop var i starten meget glad, men lidt flov over de mange fine gaver, men efterhånden vænnede hun sig til dem. Faktisk begyndte hun at forvente, at folk havde flotte gaver med, når de kom for at dufte til hendes rose, og hun begyndte at sende folk væk, hvis de ikke havde nogen gave, eller hvis gaven ikke var fin nok."
Mens Hector fortalte, lod han sine fingre glide gennem Junos lokker og snoede dem om sine fingre for blot at slippe dem igen.
"En dag kom der en ung mand til Rosenknop. Han var ung og smuk og stærk, og Rosenknop blev straks betaget af ham selvom han var mange gange større end hende. Hun var spændt på at se, hvilken gave han kom med. Den måtte være noget helt særligt, sagde hun til sig selv. Men da den unge mand knælede ved rosen, var hans hænder tomme. 'Ak, lille Rosenknop,' sagde den unge mand. 'Jeg er blot en fattig farende, og jeg har ingen gave at give dig.' Rosenknop blev vældig fornærmet og svarede, 'Så kan du godt gå igen!'. 'Men kære Rosenknop,' sagde manden. 'Jeg rejser omkring i verden for at opleve de smukkeste ting, den har at byde på, og jeg troede aldrig, jeg skulle finde det, men nu har jeg endelig fundet det allersmukkeste, og det er dig og din rose. Må jeg ikke blot dufte til den, så min rejse ikke har været forgæves?' Men Rosenknop, der var vant til de fine gaver, var en strid kælling, og hun var ikke til at hugge og stikke i."
Hector strøg Juno over panden, mens han fortalte om, hvordan den unge mand fik bevist overfor Rosenknop, at grådighed var roden til alt ondt, og de endte alligevel med at få en lykkelig slutning sammen.
Broerne brænder, vi drikker vin og danser tæt, bygger luftkasteller, lever og elsker som mennesker. Du er bekymringsløs, det er jeg vild med, jeg elsker den måde, du er dig på... Jeg tror, jeg kender dig