Pax
Iagttager | Bandeleder af Ulvens Flok
Pax trak lidt på den ene skulder. ”
Når folk bliver lidt for perfekte, bliver de kedelige at kigge på”, mumlede han ligeglad, i det hans grå øjne gled ned over Evlyns skikkelse. At betragte Isiodiths værk var i sandhed imponerende – ikke længere var den blonde kvinde præget af kæmpe, indvendige blodindsamlinger og hun virkede… frisk. Kampklar. Mere som den Evlyn, Pax kendte.
Hendes næstfølgende ord fik dog omgående Pax ud af sit tankespind, og med et skar han en grimasse. ”
Han er røget i hullet og der forbliver han, indtil jeg ved, hvad jeg skal stille op med ham”, mumlede Pax, tydeligvis irriteret over hele affæren. ”
Det tiltaler mig ikke at skulle slå en fjortenårig knægt ihjel”, lød det dernæst, grænsende til overvejende, som Pax atter lagde sine arme over kors. Til trods for de mange rygter, der uden tvivl gik om ham selv, var Pax ikke kold om hjertet. Alligevel kunne Tamars mordforsøg ikke gå ubemærket hen, for det ville unægtelig have konsekvenser. Og ikke for Tamar alene. Visse forventninger var nødt til at blive mødt.
”
Jeg… skal lige greje den rigtigt, så jeg slipper for at hænge ham… men det er en bekymring til senere” Med et kort nik indikerede Pax derefter, at samtalen var forbi og sammen med Evlyn, bevægede han sig hen imod søsteren.
Edna var kommet til bevidsthed igen og hendes øjne var fyldt med tårer. Hun sad, lænet op af en klippevæg, og hendes øjne slå lyn, i det Pax og Evlyn trådte ind i udhuling. Straks for hun op – i hvert fald så hurtigt hendes svimmelhed tillod hende – og med en dirrende finger rettet mod Pax, råbte hun, så hendes stemme rungede i det lille rum: ”
du er et monster!”
Pax havde, på deres korte vandring, forandret sig og blevet til den grå og stygge ulv, som han var så kendt for. De stålgrå øjne var derved også tomme, ja, næsten ligeglade, i det han trak på den ene skulder. ”
Det er sådan, legen leges hernede”, svarede han, hans hæse stemme monoton og så ulig Ednas følelsesladede.
Edna fnøs og så, for et øjeblik, på Evlyn for hjælp. Da der tilsyneladende ikke var nogen hjælp at finde deri, tog hun en dyb indånding. ”
Jeg har spørgsmål og så snart, de er besvaret, så er jeg den, der er skredet! Forstår du? Jeg vil aldrig se dig igen! Han var et barn!”
Pax nikkede opfordrende imod hende. I grunden kom hendes ord ikke bag på ham men Pax var heller en mand, der ville, eller kunne, udrede sådanne konfliktfyldte tråde. ”
Spørg løs.”
For blot et øjeblik var Edna tavs, men hendes blik veg ikke fra Pax’s skikkelse, som forventede hun, at han ville sige mere. Pax selv forblev dog tavs og omsider gav Edna op.
”
Hvordan var hun? Vores mor, mener jeg.”
”
Esmaralda var en god mor. En mor som alle andre har. Kærlig, omsorgsfuld. Hun lavede god havregrød, fordi hun altid brugte mælk”, svarede Ulven prompte, velvidende at han løj. Det var dog kun, hvis man kendte ham intimt, at det nogensinde ville være muligt at se, for Pax havde besluttet sig. Sandheden forblev hans egen. Det var ikke alles ører, der kunne klare at høre den.
”
Er det rigtigt, at du dræbte hende?”
”
Nej.”
”
Folk… folk i landsbyen siger, at det var dig!”, lød det prompte og vantro, hvorefter Edna – i bedste lillesøster-stil – forsøgte, at efterligne Pax’s ulæselige udtryk.
Pax selv trak på den ene skulder, tilsyneladende ikke berørt af beskyldningen. ”
Folk siger mange ting, men ikke alt er sandt.”
”
Men – men hvad skete der så med hende?”
”
Tyveknægte.” Og det, var vel i grunden, ikke en direkte løgn, mindede en forræderisk stemme ham om. En der var mere samvittighedsfuld end de fleste andre.
Edna stod for et langt øjeblik og bibeholdt sin rasende energi, indtil den pludselig slap op. Som en punkteret ballon faldt hun sammen i høet, og for et langt øjeblik gjorde hun intet andet end at græde og betragte Pax. Da hun dog omsider brød tavsheden igen – Pax havde ikke i sinde at gøre det – var hendes stemme grødet. ”
Hvorfor ville hun ikke have mig?”
”
Hvor mange munde, tror du, at hun havde råd til at mætte? Hvorfor hun valgte, at give dig væk og ikke mig, er et ligeså stort mysterium for os begge to”, svarede Ulven prompte, for også denne del havde han forberedt sig på.
Men det er jo løgn det hele, Carl. Du ved da godt, hvorfor hun gav hende væk – hun kunne jo ikke lide dig. Det var derfor, hun beholdte dig. Fordi du er født uden farve og se, hvor farverig Edna er.
… se hvor farverig hun er.