Venus stod igen med armene over kors og sine hænder fast knugende omkring silkekåbens grønne stof, den højre, den hvis inderside havde ramt Morgoths kind, så meget, at knoerne næsten mistede deres farve. Hun fortrød ikke noget. Han
havde fortjent det, og ordene hun slyngede efter ham. Men hun brød sig ikke det mindste om at skade ham, og hvad værre var, hun var bange for, at der snart ikke var andre muligheder. Angsten for, at hun havde fejlbedømt ham, løb hen over hendes hud som en iskold sitren. Al den tillid, han havde ladet hende opbygge, ville blive trukket væk under fødderne på hende.
Men et eller andet sted ulmede et par håbefulde gløder stadig, svagt og næsten udslugt, men lidt liv var der i dem. Venus kendte Morgoth godt nok til at vide, at han ikke kunne drømme om at krumme et hår på hendes hoved, at han på trods af sin enorme magt aldrig gjorde noget, med mindre det havde et større, bedre formål - også selvom det måske kun var i hans egne øjne -, og at han langt fra var den iskolde halvdæmon, som hans maskeagtige, fejlfri ansigt gav indtryk af. Den maske, som han nu var ved at gemme sig bag.
Hun så på Morgoth, mens han talte. Stemmen emmede af vrede, men hans kropssprog var anderledes; han undveg hendes blik, han trak sig væk fra hende, og selv i det svage skær fra det sidste stearinlys syntes Morgoth anspændt. Hun havde set ham vred, og hvem end vreden var rettet mod holdt ikke særligt længe til Morgoths behandling. Men han gjorde ikke noget.
Så spærrede Venus langsomt øjnene op, hendes fingre slap deres tag i kåben, mens hendes mund, der havde været lukket sammen, som var den sømmet, skiltes og lod hende puste luft ud. Hun havde ramt ham. Han havde ret. Det her var intet tilflugtssted at stikke af til. Det her var et sted at stikke af fra, hvis han ikke troede på, at hun holdt af ham.
Hun lod sine arme dale ned langs sine sider, mens hendes fingerspidser - dem på højre hånd - pillede ved kanten af kåben.
Med en dyb indånding og et par grønne øjne, der forsøgte at fange Morgoths i samme øjeblik, han havde set op, svarede hun med en stemme, der stadig ikke var helt under kontrol: "
Du har ret. Hævn er ingen løsning. Men det ville også svare til at amputere en brækket arm i stedet for at forsøge at hele den. Og selv, hvis det ikke lykkes, er en dårlig arm stadig bedre end slet ingen." Hendes stemme var stadig anspændt, men vreden var ikke længere til at spore. "
Hvordan kan du vide, om det vil virke at forsøge at rode bod på dine handlinger, hvis du ikke har prøvet? Og jo, jeg klarer mig, men det her er det første hus, jeg har kunnet kalde mit hjem..." Mens hun talte, trådte hun Morgoth et skridt nærmere og stoppede så. Hendes kåbe hang løst om hende skuldre, efter hun havde sluppet den og bølgede en lille smule ved den korte bevægelse. "
Og du har ret jeg har ikke brug for dig, men det betyder ikke jeg er ligeglad."
Hun pustede blidt ud en sidste gang. Hun løb en risikko nu, men hun var nødt til at prøve. Hun var nødt til håbe bare lidt længere. "
Og en sidste ting. For det første behøver jeg ikke elske dig for at ønske, du var i nærheden. Og for det andet" Venus tog et sidste skridt mod Morgoth, placerede sig på tåspidserne, lagde armene blidt omkring hans hals og kyssede ham. *
Selvfølgelig elsker jeg dig.* Hun tænkte ikke højt. Det var ikke meningen, Morgoth skulle høre det. Men det var vel også ligegyldigt, om han gjorde. Nogle mente alligevel, at handling sagde mere end ord.