Hun brød sig generelt ikke om de lange ture til hovedstaden og gennem Safirien for at hente råvarer til sit arbejde, men nogle ting måtte man til hovedstaden efter, og safirer var billigst tættere på minerne i Safirien. Jo færre mellemmænd, der skulle have en del af betalingen, jo bedre. Det betød også, at hendes skuldertaske, der var proppet med guld, sølv og ædelstene. Begge dele var uforarbejdede, men det gjorde dem ikke mindre værd. Og hun havde haft en snigende fornemmelse af, at nogen havde fulgt efter hende siden hun forlod Dianthos. Hun så sig over skulderen, men der var ingen at se. Det var der til gengæld, da hun så fremad igen.
"Halløj, frøken, er De på en lang rejse?" sagde en ung menneskeknægt, der dog stadig var høj nok til at se ned på hende med et grumt smil, der kraftigt antydede, at han ikke var det mindste interesseret i hendes velbefindende. Hun forsøgte at gøre sig så lille som muligt og så ned i jorden, mens hun forsøgte at fortsætte forbi ham. "Nej... jeg mener ja, men.... øh...jeg skal mødes med nogen på næste resteplads?" løj Cerediel meget skidt. "Jeg er sent på den," prøvede hun, men heller ikke det hjalp.
Den unge landevejsrøver, der sikkert havde venner i nærheden, stilte sig i vejen og så ned på hendes skuldertaske: "Den taske ser tung ud, skal jeg ikke lette byrden?"
Krystallandet