Runila havde fundet et lille idylisk sted at sætte sig ned for at slå lejr. Nu da det var sommer var det meget nemmere at finde steder at sove og slå sig ned i et par dage. Hun havde stillet sin hørpose fra sig for at finde en kop lavet af en form for træsort frem. Det var i nærheden af en lille rislende bæk og langs et lille bakkedrag groede der alskens planter hvor en af dem var en jordbærplante, i massevis!
Hun lod koppen sænke sig i bækken for at få lidt vand til sig selv, og drak da den var fyldt op. Efter en god slurk smuttede hun hen til jordbærplanterne og begyndte at plukke lidt til sig selv. Hvis hun ikke kunne fange nogle fisk i dag, var bærerne hendes aftensmad. Hun spiste et par stykker og plukkede videre da hun pludselig hørte nogle grene knække i det fjerne. Med det samme rettede hun sig op og kiggede vagtsomt omkring. Med langsom mine uden at fjerne blikket fra hvor lyden kom fra (eller hvor hun troede lyden kom fra) rakte hun ud efter sin kæp. Som et lyn ud fra en klar himmel blev hun grebet bagfra og løftet op. hendes arme var knust tæt ind til hendes sider og hun sprallede febrilsk med sine fødder. "ARGH!! SLIP MIG SLIP MIG." Hun vred sig som en fisk på land og fik hovedet langt nok ned til at hun kunne bide den behårede arm der havde fat i hende. Hårdt.
"AV FORHELVETE!!" skreg manden og fik løsnet grebet på hende. Hun sparkede og vred sig og gryntede hidsigt og til sidst lykkedes det hende at få sig så løs at hun slå manden over knæet med kæppen. Da hun skulle til at løbe kiggede hun sig over skulderen for at se på den fremmede, men ligeså snart hun fik kigget frem ramte noget hårdt hende i ansigtet. Runila faldt til jorden, og hørte svagt to grove stemmer snakke sammen, og så blev alt sort.
(...)
Runila og et par andre folk blev skubbet ind i en bygning. Der var fyldt med bure og kasser og dyr skrappede og lavede lyde og andre væsener sad helt krumbøjet og så langt inde i buret som muligt. Nu fik Runila også sit eget bur og blev tvunget derind.
"Skal jeg sende bud efter ham?"
"Ja, vi har fået meget godt denne gang. Jeg tænker vi kan tjene rent meget på det."
"Jamen så sender jeg bud med det samme." Mændende havde en lidt anden dialekt, men det var til at forstå hvad de sagde.
Runila rystede en smule og tog knæene op til sig hvor hun lod panden hvile på dem. Hun var så udmattet, sulten og ville hjem. Men hun ville ikke græde! Selvom tårerne gjorde sit for at presse sig på.

Krystallandet