Med Sabbatin på tronen i Dianthos var der altid noget at lave, men for første gang i månedsvis havde han fundet tid til lige at lægge vejen omkring Kzar Moras bjerge og sine små yndlinge. På en ny grif. Han havde glemt den anden et sted sydpå.
"Herre," lød det fra en af fangevogterne, der kom ham i møde så snart hans støvler smældede ned ad de lange gange. Det sitrede i hans fingre for at komme i gang igen. "Halvdyret fra Tusmørkely tog sit eget liv. Havde en anden magi, vi ikke kendte. Brændte sig selv inde."
Zahinael stoppede brat op, så den lange vest flagrede omkring ham. "Hvad? Hvordan kunne det gå til?"
Fangevogteren sænkede sit blik, brødebetynget. "Det var nat, og der var færre vagter, herre."
"Få en magiker herind til at tjekke de andre. Det må ikke ske igen," svarede Zahinael kort for hovedet og gjorde en gestus fremad. "Følg med mig rundt og giv en status."
"Javel, herre."
En times tid senere stod Zahinael foran tremmedøren til den dybeste celle i den fjerneste afkrog af strukturen. Den var placeret her med en magisk barriere direkte ud til en lille, hul grotte, som blev fyldt med havvand ved tidevandets komme. Havmanden, der sad indespærret her, var afholdt fra vandets beroligende strømme, men for at han ikke skulle miste sin førlighed i sit vanlige element, blev han tilladt en tur ud i grottesøen ved hver fuldmåne. Nogle gange oftere, hvis han havde været en god lille fisk.
"Min lille, fine fisk," sagde Zahinael for sig selv og låste tremmedøren op.
Han trådte ind og fangevogteren bag ham stillede en skammel ind til ham og lukkede og låste døren bag ham. Her tog man ingen chancer - slet ikke, når herren var i bygningen. Den høje dæmon hev ud i vesten og satte sig til rette på skamlen med begge fødder solidt plantet på gulvet. Broderikanten glimtede svagt i det lys, der sneg sig ind gennem et par tynde vinduer i klippebygningen, mens hans ansigt blev halvt oplyst af den enlig fakkel, fangevogteren bar. Zahinaels ansigtsfolder lå i et afslappet smil, og selvom han sad foran en udtørret, mishandlet havmand, lignede han en, der skulle til at starte en samtale med sin bedste ven.
"Jeg har aldrig haft fornøjelsen af at besøge Aquarin," sagde han og foldede hænderne foran sig. "Fortæl mig om det - savner du dit hjemland?"

Krystallandet