Dragonflower 20.09.2020 19:19
Alexander nikkede med et smil, da hun erklærede han havde gode vinkler til maling
"Det er godt at vide!" medgav han, for det var ærligt ikke noget han havde skænket megen tanke før.
"Åh? Jamen det vil jeg huske på. Det ville nok være på høje tid at jeg fik lavet et nyt" indrømmede han godmoddigt. Det var en anden ting han ikke havde skænket en tanke, men nu Adena bragte det op, kunne han kun huske tilbage på simplere tider, hvor en meget ung Alexander havde skulle sidde stille i uendelig lang tid. Han havde ikke været en fan af processen dengang, men det var også over 10 år siden. Om ikke andet ville hans mor nok sætte pris på det.
"Og hvis De anbefaler hende, kan der næppe være tvivl om hendes evner" fortsatte Alexander, mere til sig selv end Adena. Idéen om at glæde hans mor med et portræt gav næring til idéen, og tanken om at Thalia uden tvivl også ville nyde det, forseglede hans valg.
"Hvis De kan sætte os i kontakt, ville det være værdsat".
Alexander så Adenas blik strække sig mod himmelen, og viste deres samtale var ved sin ende.
"Alt forladt Komtesse. Og jeg takker for deres tilbud, men jeg vil ikke forstyrre Dem yderligere" han smilede venligt til hende
"Jeg må have det til gode til en anden gang" tilføjede han så, som han selv rejste sig, og bukkede elegant for hende.
"Det har været en fornøjelse, og jeg vil se frem til at støde på Dem igen" bød han hende farvel, inden han begav sig afsteds. Hans lille gåtur havde taget en uventet, men ganske behagelig drejning.
Over de efterfølgende dage, ved solnedgang, sikrede Alexander sig at han var i behagelige omgivelser, så vidt muligt.
En aften havde han fundet vej til bibloteket, siddende i en blød stol, badet i solens sidste stråler. Hans ansigt var vendt ud mod vinduet, hvilende let mod sin håndryg, mens hans anden hånd lå på en bog i hans skød.
En aften var træningen i gråden trukket ud, og Alexander var fanget, skjorteløs omkring sin tresindstyvende armbøjning, håret let klæbende til hans pande.
En aften sad han sit værelse alene, tydeligt anstrengt, med frygt i blikket. Hans hænder knuede om stolens armlæn så han knoer var hvide, og koldsved glimtede mod hans hud, hvor en enkelt stråler af den nedgående sol strejfede hans pande.
En aften regnede det, men Alexander havde fundet sig en bænk, under et stort træ i paladshaven, hvor han sad med lukkede øjne og et fredfyldt udtryk, mens han lyttede til regnen.
En aften havde han taget hesten, og var reddet ud af byen. Adena fangede ham med et spejdende blik mod horisonten, som han søgte efter noget..
En aften havde han fundet hvad han søgte, og lå i en eng af vilde blomster, armene foldet bag hoved.
En aften lå han på tværs af sin seng, fuldt påklædt og snork sovende, som han var kollapset efter en hård dag.
En aften sad han med en tung mine og et fjernt udtryk, som et brev lå sammenfoldet på bordet ved siden af ham.
En aften sad han med en krus te, ved et simpelt udseende bord. Området omkring ham virkede ryddet, men man kunne netop fange en rulle af stof og en spole af tråd i udkanten af billedet.