Lige da han havde tænkt tanken færdig ramte den første dråbe ham på næsen. Skønt, bare skønt, tænkte han gnavent, så har jeg nok omkring fem minutter før jeg bliver mere våd end en fisk på bunden af azursøen. Han var virkelig i dårligt humør lige nu. Det havde han ellers ikke været da han for nogle dage siden drog bort fra Dianthos. Han havde været fyldt med eventyrlyst og glad over at vende tilbage i nærheden af sin hjemegn. Men den her dag havde bare været dårlig. Han havde løbet raskt afsted fra morgenstunden af og havde kun haft det sidste stykke af rejsen tilbage da syningen i hans taske gik op og alle hans ejendele havde spredt sig ud over hele vejen. Dette havde tvunget ham til at lave en improviseret taske af sin kappe og nogle lædersnore han bragte med sig. Men den var ubehagelig og den konstante gnavende fornemmelse mod hans skuldre havde stille og roligt gjort ham mere og mere irriteret.
Han rystede opgivende på hovedet, hvad er der dog sket i mit liv siden jeg, en bjergelver af Haldori's slægt skulle ende med at stå her?, tænkte han lidt bittert. Så smilede han ved sig selv, og det af to grunde. For det første fordi han fandt sig selv morsom, han elskede udfordringer så længe han bare kunne brokke sig lidt over dem. For det andet fordi han måske lige havde fundet en løsning på det problem som den tiltagende regn var for ham. Hans skarpe syn havde, til trods for mørket, fået øje på en tilsyneladende forladt bygning i nærheden. Ud fra størrelsen at dømme var det enten et meget stort hus, eller måske ligefrem en gammel kro. Hvor heldig har man lige lov at være? tænkte han smilende og satte farten op til en hurtig og letbenet løb ned af en lille grusvej, som hastigt bar ham i retning af bygningen.
Krystallandet