Tid: Tidlig efterårsaften omkring solnedgang
Le havde ikke været i Dianthos i meget lang tid. Faktisk var det så længe siden, at hun slet ikke kunne huske det, men nu havde hun endnu engang været draget mod hovedstaden og dens mange skæbner. At alle elvere og elver-lignende folk nu var bandlyst i byen, vidste hun ikke noget om, og selv hvis hun havde vist det, så ville det nok ikke have stoppet hende. Hun havde engang været halvelver, og de spidse ører var der endnu, men det var så uendeligt mange år siden, at Le slet ikke tænkte over det mere.
Hun havde fløjet langt den dag, og var landet på toppen af bymuren, hvorfra hun havde en flot udsigt over byen. Sikken mange sjæle, der boede her! Hun blev næsten helt rundtosset af det myldre af sjæle, og det var svært at skille dem fra hinanden. Det var som at stirre ned i en myretue! Det var helt utroligt. Hvis hun ville finde en bestemt sjæl, måtte hun koncentrere sig kraftigt om det, men indtil videre ville hun blot iagttage og lære.
Forsigtigt gik hun langs muren, mens den kølige efterårsvind tog fat i hendes hår og klæder. Hun skuttede sig lidt og trykkede sine store vinger tættere mod sin ryg, så de fungerede mere som en varm kappe. Der stod vagter langs muren og holdt udkig, men Le gik blot forbi dem, og de så hende slet ikke på trods af, at hun lyste op i mørket med sit hvide hår og vinger.
Le gjorde holdt ikke langt fra en af vagterne for at læne sig lidt udover murkanten og se ned på folkene dernede. Det var vist et marked, for der stod en masser boder, der solgte alverdens ting. Det var meget fascinerende, og Le glemte lidt tid og sted, mens hendes lyse blik gled over sjælene dernede i det begyndende mørke.
"Atjuh!"
Den kolde vind fik hende til at nyse. Vagten, der stod få meter fra hende, drejede hovedet i hendes retning og stak så i et mægtigt hyl og væltede bagover, så han tabte den fakkel, han havde holdt. Der lød straks råb fra de andre vagter, der kom løbende langs mure.
"Hvad er der?" blev der spurgt.
"B-bagholdangreb!" hylede den forskrækkede vagt og pegede mod Le, der blot stod der og så meget forundret ud. "HUn sneg sig ind på mig!"
Le forstod straks, hvad der var sket; hendes evne havde maskeret hendes tilstedeværelse, men lyden fra nyset havde brudt den, og for vagten måtte det have set ud, som om hun var dukket op ud af ingenting, selvom hun havde stået på det samme sted i næsten en halv time.
"Frøken, hvad laver De her?!" forlangte en af vagterne at få at vide, mens han trak sit sværd og pegede mod hende med det. Le var blevet omringet af vagter på alle sider. "Forklar straks!"
"Undskyld," sagde hun forsigtigt. "Jeg... det var ikke med vilje."
Netop da tog vinden fat i hendes lange hår igen, og hendes spidseører kom til syne.
"En elver! En snigmorder! Elverne har sendt en snigmorder!" udbrød flere af vagterne, og Le trådte et skridt tilbage, da de rykkede tættere mod hende.
Le kunne nok godt have kæmpet sig væk fra dem og fløjet sin vej, men hun var så overrasket over, at nogen kunne tro, at hun var en snigmorder, at det slet ikke faldt hende ind.
"Jeg har i-ikke gjort noget!" prøvede hun at sige, de vagterne tog fat i hende og trak hende hen langs muren, men de hørte ikke efter. De var næsten seks mand omkring hende, mens de skubbede af sted med hende med fakler og raslende håndjern. Le prøvede ikke at modsætte sig, for hun var bange for at komme til at skabe mændene, og hun troede også, at hun kunne overbevise dem om, at det hele var en misforståelse.
"Jeg er ikke snigmorder," forklarede hun, da de kom til at rampe, der ledte ned fra muren. "Jeg er bare--"
"Hold kæft, spidsøre!" bjæffede en vagt og trak så hårdt i hende, at hun snublede og faldt på den mudrede rampe, så hendes hvide kjole blev beskidt. "Op med dig!"

Krystallandet