Al farve drænede fra Éirs ansigt, da hun spurgte ham om hans sang og spøgelserne. Ude af stand til at stoppe sig selv, stirrede han målløs på kvinden, og havde dårligt overskud til at registrere hvor blændende hendes smil var.
”Óhh – j-jeg –” fremstammede han, mens hans hjerne febrilsk forsøgte at genstarte. Før han kunne finde på noget mere passende at sige, havde hun rettet sig selv. Havde det bare været en joke? Han kunne have svoret på at hun havde set på noget, som Éir ikke kunne se, i samme retning som stemmen kom fra. Drengen lo nervøst, ude af stand til at finde på det rigtige respons til hendes ”joke”, men tog derefter en dyb indånding. Det var muligt at hans hemmelig stadig var sikker. Der var styr på situationen.
Først da tog han sig tiden til at se nærmere på kvinden. Hun var sparsomt klædt, vejret taget i betragtning, men ligeledes var han. Hendes smil, selvom det ikke længere var så strålende, var behageligt og uden vemod. Hendes tøj var ikke prængende, selvom han kunne skimte et glimt af sølv eller gulv fra hendes bryst under kappen. Der var noget ved hendes holdning, der gav indtrykket af dannelse, og noget ved hendes udseende, der gav indtrykket af vildskab. Efter et kort øjebliks undren, besluttede hans sig for, at det var hendes øjne – Øjnene havde en vild passion, der ukæmmet kæmpede sig vej til overfladen.
Efter at have set, at hun blot var menneske og ikke virkede antagnoistisk, var det nemmere for Éir at slappe af, og give hende et roligt smil tilbage.
”Tak skal du ha’. Jeg kommer herud for at óve min musik, hvor jeg ikke bliver overhórt.” Han havde øvet undskyldning i sit hoved til ukendelighed, i tilfælde at nogen skulle fange ham i at kommunikere med spøgelserne, men nu hvor han egentligt skulle bruge den, lød den alt andet end overbevisende. Måske ville hans forsvar være mere overbevisende, hvis han virkede forvirret omkring hvad hun havde sagt.
”Hvad var det du sagde om spógelser?”
á = [a'i], ó = [oi], ä = [aih]