Chilitoke 21.11.2020 10:57
Debatten om de eftersøgte racere mindre mig om at jeg havde et udkast til en debat om tilhørsforhold liggende.-: Mit problem med det nuværende tilhørsforhold :-
Det er en dansk oversættelse/fortolkning af DnD Alignments.
Årsagen til at jeg syntes det er problematisk er at det er meget tydeligt at det er tilfældet, hvilket overfører al bagagen fra Alignments også.
Her er en liste over nogle af de problemer det overfører
Law/Chaos aksen stammer fra Stormbringer bøgerne hvor Law og Chaos er deciderede natur kræfter der kan udvælge deres forkæmpere og give dem velsignelser/kræfter.
Den totale opdeling mellem Law og Chaos lever bedst i en verden hvor de er håndgribelige målbare kræfter der trække i folk.
Good/Evil aksen er kristen fundamentalisme og en smule fucked op, helt ned til at det er en god handling at slå onde mennesker ihjel, især hvis de har konverteret til godhed for så kan du nå at frelse deres sjæl førend de falder til ondskab igen. WTF!
[Blog der gennemgår nogle af synspunkterne]+[forum tråd der er kilde til blogposten]
Hele den Populærkulturelle opfattelse af hvad alignments er og hvordan de udtrykkes:
Komplet med 'det er hvad min karakter vil gøre fordi den er X'.
Eller 'du kan ikke være med i Byvagten fordi du er Ond'.
samt 'Denne race er født X og er altid X'.
og sidst men ikke mindst 'Sand neutral er hvad jeg gør det til'
Derud over er det nogle problemer med at bruge alignments på siden som ikke kommer af deres arv:
Det forkludre Lys/Mørke konflikten da det er meget nemt at komme til at overfører det til God/Ond akserne.
Det reducere personligheder til to forsimplede mærkater der ikke kan udtrykke særligt meget.
Fx hvis vi har en person der er villig til at myrde sin herrer fordi denne herreman brandskatter bønderne hvad er han så?
God, fordi han frelser bønderne? Ond, fordi han forråder sin herrer? Lawful, fordi han straffe en forbryder? Chaotic, fordi han forråder nogen?
Og hvad hvis han bliver betalt for at gøre det af en oprørs gruppe, frafalder den gode motivation så?
Der er ingen der kalder sig selv ond, med minder de ønsker at straffe sig selv, de fleste er helten i deres egen fortælling.
-: Hvad så nu :-
Hvis vi så antager at, vi er alle blevet enige om at tilhørsforhold er noget rod, men vi vil gerne have en kort måde at finde ud af hvad folk er for nogle fisk. Hvad gør vi så?
Mit forslag er at vi igen søger til rollespils systemerne men i stedet for at direkte anvende et enkelt system så ser vi på en række systemer og laver noget nyt derud af.
Jeg har brugt Palladiums Rift, King Arthur Pendragon og et hav af WhiteWolfs storyteller systemer som inspiration til dette.
-: Arketyper :-
I stedet for at fokuser på hvad folk er (Gode/Onde/Retmæssige/Kaotiske), søger dette system at belyse hvorfor folk handler. Hvad deres motivation er, hvad deres værdisæt er opbygget på baggrund af.
Jeg forslår at man i stedet for at have et tilhørsforhold har to til tre arketyper.
som så stammer fra en lang liste hvor man kan tage dem der passer til netop din karakter og sætte dem sammen.
fx:
Pragmatiker (Gør hvad der er nødvendigt, resultatet er vigtigere end metoden)
Egoist (Dig selv frem for alt)
Idealist (Der er principper som er vigtigere end gerningen)
Matyr (Du er ikke det vigtige, sagen eller andre har prioritet)
Dyrisk (Du er drevet af instinkt og overlevelse)
Monstrøs (At se andre lide kan være et mål i sig selv)
Naiv (En der ser det bedste i andre og situationer)
sammensat
Pragmatiker og Egoist (En beregnende, måske grådig person der altid sikre sig selv først)
eller
Idealist og Matyr (En der har en sag eller principper og er villig til at ofre sig selv eller sin glæde for disse)
eller
Dyrisk, Egoist og Monstrøs (Et vildt dyr der gør hvad der passer det og ikke angre de ting der bliver gjort)
-: Skiftet til Arketyper :-
Hvordan går vi så over til arketyper?
For mig er det enormt vigtigt at vi ikke oversætter de nuværende tilhørsforhold til specifikke arketyper, da det er to forskellige spørgsmål der besvares.
Jeg ville naturligvis 'Grandfather in' alle karakter godkendt inden dette indføres således at man ikke er tvunget til at gå sin portefølje igennem.
Men gøre det til et krav for nye.
Vi skal have lavet en indledende liste med arketyper jeg tænker en 12-20 stykker med maks to linjer beskrivelse hver.
Denne liste er naturligvis ikke sat i sten og kan løbende udvides.
Edit:
Udspecificeret den antagede situation under 'Hvad så nu' paragraffen
Krystallandet