Pax lugtede, hvordan Junos vrede formerede sig des længere ind i den nye lysning, de kom. Han kunne ikke begribe den og uvisheden over, hvilke tanker der for frem og tilbage mellem Junos ører gjorde ham frustreret; en følelse han ikke havde råd til men som han heller ikke kunne tæmme og gemme væk.
Det var først, da en af varulvenes hadefulde ord lød imellem den lille forsamling, at det gik op for Pax, hvad der skete bag ham. Foragtede Juno ham da? Forstod han ikke, at de altid arbejdede
i fremtiden og hvad den krævede af dem?
Shamus lo skingert og begyndte at cirkulere dragkisten, hans blik hele tiden hvilende skiftevis mellem Pax og Juno.
”Ham den lille ved ikke, hvad vi er. Hans mage har forsømt sine pligter, mine herre.”
Pax lod distræt sit blik glide henover de tre væsner bag Shamus; de var på størrelse med ham, tilsyneladende alle mennesker ramt af månesygen og skønt de fulgte Shamus, så han ikke samme sindssygdom i to af mændenes blikke. De virkede langt snarere ængstelige, som forstod de ikke, hvad der præcist foregik og… og afventende, konkluderede han.
De ved ikke, hvad deres rolle er endnu.
For et langtrukkent sekund lod Pax sine tofarvede øjne hvile på de to hvalpe. De så begge væk; den ene ned i græsset under hans lasede skosnuder, den anden et sted i den nære horisont bag Pax selv. Det var lige ved at få ham til at smile… og Shamus havde været for ivrig efter at provokere Juno til, at han havde bidt mærke i Pax’ magtdemonstration.
Kun ét sæt øjne forlod ikke hans egen skikkelse: den tredje mand, ham, hvis ord havde lydt gnæggende i den før herskende tavshed.
Langsomt, så umådelig langsomt, begyndte Pax at rette sig op. Han smilede kortvarigt til Shamus, der var begyndt at hoppe cirkulerende rundt, hele tiden i periferien af ham selv og Juno, hans mund aldrig lukket men konstant åben i ligegyldigt, meningsløs snak.
Pax hørte ikke efter. I stedet så han tiden an, lod Shamus nærme sig og trække sig væk som det passede ham, indtil han til sidst var mindre end en armslængde fra Pax. I samme øjeblik at Shamus var parat til at hoppe væk, havende ikke set, at Pax havde vredet sit håndled og da stod med en skinnende dolk i hånden, slog han til; som varulven tog et skridt bagud, trådte Pax selv to skridt frem. Han brugte sit momentum og hamrede dolkens solide træskæfte ind i mandens tinding, alt imens hans modsatte hånd målrettet gik efter hans strube; knyttet, kolliderede Pax’ næve med Shamus strubehoved og den anden faldt til jorden, gurglende og med hvide, himmelvendte øjne.
En normal mand, ikke forpestet af de fire øvriges lidelse, ville have været død, havde Pax brugt minimal mere kraft. Et så dedikeret og målrettet slag til halsen kunne knække den sarte knogle uden problemer, efterlade offeret lammet fra hagen og ned. Eftersom Shamus dog ikke var almen, ville han komme sig og Pax estimerede, at han havde nogle minutter, hvilket var rigeligt med tid for dét, han agtede at gøre.
De to hvalpe forblev stående, deres øjne store af forbløffelse. Kun den tredje mand syntes at emme af raseri. Pax hævede begge sine mundvige i et tomt smil, skridtende den korte afstand til Shamus, hvorpå han lod sig falde med sit ene knæ ramlende ind i hans brystkasse. Der lød en besværet og tung udånding fra den kæmpende leder på jorden, men Pax’ blik hvilede kun på den sidste og tiggende bombe.
”Gør du virkelig intet, når din leder angribes? Er I ikke en flok? Er det ikke jeres ansvar?”, spurgte Ulven, næsten moret, og alene henvendt til ham, der var på nippet til at eksplodere. De to øvrige stirrede fortsat og deres usikkerhed var synlig for selv en blind.
Pax rystede langsomt på hovedet, hvorefter han løsrev sit blik og så ned på Shamus. Han blødte fra munden og åbnede og lukkede den, som forsøgte han at tale. Hele tiden smilede han op til Pax; som morede det ligeså meget ham, som det morede Pax, hvordan magten da var vendt.
”Nej”, lød det mumlende fra Ulven, hans tofarvede øjne hvilende ubarmhjertigt i Shamus’.
”Nej, I har ikke end ikke den ringeste idé om, hvordan en flok af ulve gebærder sig; hvordan de går; hvordan de rejser; hvordan de leder. I leger –”
En dyb knurren fra Pax’ strube afbrød hans ord og med ét fløj hans øjne fra Shamus til den yderstående mand; han havde taget et skridt i retning af Juno, men stoppede brat op, lammet til stedet af den så umenneskelige lyd fra en mundhule der tilhørte et menneske. Den ene af hvalpene sank en klump, der gav genlyd i den efterfølgende stilhed og gjorde da noget, Pax ikke havde set komme: han rakte ud efter Bomben og trak behændigt manden tilbage i geled.
Pax smilede igen. Og denne gang grænsede det
næsten til oprigtigt.
Han vendte atter sin opmærksomhed mod Shamus, der langsomt var på vej tilbage til de fuldt bevidstes verden.
”Det er pinligt at se på. Jeg ville end ikke kalde jer dyr. I er desperate mennesker, der leder efter mening i det meningsløse og selvom I kommer til at ligne én som mig for et døgn, så er I kun en dårlig kopi –” Pax lænede sig længere ned mod varulven, hans øjne tomme og hans stemme så ukarakteristisk fuld af foragt.
”Jeg sagde, at jeg var noget andet. Jeg sagde ikke, at jeg ikke også var noget mere…”
Shamus brokkede sig med skingre lyde, da dolkens spids kolliderede med hans pande; lyde der kun tog til imens, at Pax skar sit så karakteristiske ’P’…
”Hvad jeg er, er en gave. Hvad I er, er en sygdom. Og nu tilhører I mig. Nu er der ingen tid til leg. Det her er ganske, ganske ægte.”