Da Juno faldt ham om halsen og irettesatte ham, lænede Pax sig ind imod ham. Han kunne ikke gøre Juno kunsten efter, i hvert fald ikke foruden at tabe hans tyvekoster på gulvet, hvormed han lod sin vægt tale for sig. ”Langsom? Jeg var hurt- jeg mener, du har ret. Jeg gør det aldrig igen”, skyndte han sig at mumle, til stadighed høj på hvor hurtig han havde været nødt til at være.
For han havde jo netop været hurtig… og ikke langsom…
”Lover. Men alting er okay. Vi var jo aldrig rigtig i farer –”
Pax’ fortrøstning blev afbrudt af Trestons vrede udbrud og øjeblikkeligt rullede han med øjnene. ”Ved alle Guderne…”, mumlede han og ganske uden at vide, at det var en tro kopi af dét, Guldlok selv havde erklæret tidligere.
Pax kyssede distræt Junos ene kind hvorefter han rejste sig. Han nikkede kortvarigt til Vernon, der dog ikke kunne møde hans blik. Dernæst så han på Treston. ”Gider du ikke godt forsøge at bevare fatningen?”, sagde han, og skønt ordenes karakter indbød til en art reprimande, var hans tone næsten forsonende. ”De fik jo også mit navn. Desuden – hvem ville tro på, at selveste Hr. Reynlest i ledtog med Pax, en gemen kriminel fra undergrunden, pludselig sprang ud af ingen ting og ind i et tophemmeligt møde, hvori de efterfølgende stjal hemmelighedsstemplede dokumenter? Det lyder jo som en dårlig løgn. Og lad mig minde dig om, at et bekendtskab mellem os er ukendt, ikke eksisterende –”
Pax trådte varsomt ud af portalcirklen, ikke villig til at forstyrre kridtstregerne yderligere. Vernon var stadig i færd med at tage dem i nærmere øjesyn; hans arme lagt over kors og hans buskede øjenbryn krøllet så tæt sammen i hans pande, at de blev til et.
”Du om nogen burde også kende til alle de procedurer og irriterende spørgsmål, de skulle igennem, skulle de gå til myndighederne og hvis dokumenterne virkelig ikke kommer andre ved, så igangsætter de jo ikke en offentlig eftersøgning.” Pax hævede sigende begge sine øjenbryn, hvorefter han stillede sig nær et vakkelvornt bord og omsider løsnede sit stramme tag om pergamentrullerne.
Med ivrige fingre begyndte han at løsne forseglingerne og med en hurtig håndbevægelse, inviterede han Juno over til sig. Han kunne jo trods alt ikke selv læse dem, men Juno kunne både skrive, regne og læse.
Pax end ikke så op på Treston, da det næstfølgende spørgsmål lød, men fortsatte med at åbne og rulle pergamentrullerne ud. Han kunne selvsagtens ikke fortælle om den besked – den ordrer – han havde fået, for end ikke Juno kendte til hans stilling i Verbatim. ”Han tilbød mig et job”, svarede Pax prompte, hvorefter han trak ligeglad på skulderen. ”Det sker hele tiden, at dem i den Øvre Bydel kommer til mig og vil lave en handel.”
Det var trods alt sandheden: bare ikke den Treston havde efterspurgt.
Krystallandet